Emancipate Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvis man har Google Drive og Filene på PC blir kidnappet, blir kopien på Google også kidnappet? Det er jo hele idiotien med skytjenester, de er ubrukelige som backup fordi når man ødelegger/sletters filene lokalt så oppdateres skytjenesten tilsvarende. Lenke til kommentar
Sweden4Life Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Tror neppe jeg for noe problem, alt jeg har er en liten notepad fil med en liste av alle programmer jeg har og så noen nedlasta steam spel som også er i cloud. Har noen bilder og filmer. Totalt 23 gb plus spel. De 23 gb har jeg også på usb og en windows 8.1 iso fil. Har fått tull før sp er det å reinstalere winodows ctrl c and v usb i pcen igjen og laste ned spelå. Dette bare et probem for bedrifter og folk med viktig jobb data i pcen Lenke til kommentar
Tom Trussel Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvis man har Google Drive og Filene på PC blir kidnappet, blir kopien på Google også kidnappet?Det er jo hele idiotien med skytjenester, de er ubrukelige som backup fordi når man ødelegger/sletters filene lokalt så oppdateres skytjenesten tilsvarende. De fleste skytjenester har heldigvis historikk på filene dine, dvs. du kan hente ned en eldre versjon som ikke er kryptert. TT 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Backup er en god ting. Da en kontrollert en, med flere versjoner rollback.Forøvrig; "...need to pay 100 USD /100 EUR ..." ref; Ser du denne beskjeden er du nødt til å betale tusenvis av kroner Riktignok er krona svak for tiden, men det får da være grenser. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Jeg var så "heldig" å få en variant, jeg anser meg selv som forsiktig, har McAfee fra DNB og Malwarebytes Premium. Jeg aner ikke hvor det kom fra, jeg fikk heller aldri noe varsel om at jeg var angrepet og måtte betale, antar at det ble stoppet før det fikk kryptert alle diskene. Back-up berget meg, FBI burde heller anbefale det i stedet for betaling. Samtidig er en tusenlapp for livet ditt ikke store greiene da, det kunne vært verre. Endret 2. november 2015 av ^fmj Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvis man har Google Drive og Filene på PC blir kidnappet, blir kopien på Google også kidnappet? Det er jo hele idiotien med skytjenester, de er ubrukelige som backup fordi når man ødelegger/sletters filene lokalt så oppdateres skytjenesten tilsvarende. Har ikkje mange moglegheita til å slå av ein sånn funksjon? Dvs. at det du lagrar i skya blir der, men du kan slette det lokalt utan å slette i skya. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Niks, jeg smiler bare herifra og til banken når jeg går på NASen min og henter ut siste backup fra ett ZFS Snapshot og overskriver de krypterte filene. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Utrolig slett holdning hos FBI folka 2 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Når Tek avslutter med å linke til en artikkel som gir et feilaktig inntrykk av at det ikke spiller noen rolle hvilket os du benytter, så bør det vel nevnes at OS X ikke har ransomware. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvorfor ikke skrive litt om hvordan man ungår ransomware? Og nettskyen er nok ubrukelig her da filene vil bli kryptert og lastet opp i kryptert form. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Når Tek avslutter med å linke til en artikkel som gir et feilaktig inntrykk av at det ikke spiller noen rolle hvilket os du benytter, så bør det vel nevnes at OS X ikke har ransomware. Ikke FreeBSD, RMS eller Red Hat heller, hva nå det har med saken å gjøre. Uansett om en OS/X prosess mangler root tilgang slik at kryptering av disk ikke er mulig så finnes allikevel skadevare i former som f.eks får Safari til å slutte å fungere. Med betaling som argument for "gjenåpning". Aka "ransomware". Kan være ille nok til at enkelte betaler, dvs. de som ikke veit hvordan fikse slikt på annen måte. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Kanskje FBI som står bak og vil ha penger til kaffe og donuts? Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Når Tek avslutter med å linke til en artikkel som gir et feilaktig inntrykk av at det ikke spiller noen rolle hvilket os du benytter, så bør det vel nevnes at OS X ikke har ransomware. Ikke FreeBSD, RMS eller Red Hat heller, hva nå det har med saken å gjøre. Uansett om en OS/X prosess mangler root tilgang slik at kryptering av disk ikke er mulig så finnes allikevel skadevare i former som f.eks får Safari til å slutte å fungere. Med betaling som argument for "gjenåpning". Aka "ransomware". Kan være ille nok til at enkelte betaler, dvs. de som ikke veit hvordan fikse slikt på annen måte. Det er riktig. Det er vel bare Windows og Android som har ransomware som gjør noe mer enn å vise brysomme nettleser-vinduer. Men det skulle man ikke tro ved å lese denne artikkelen. "Ransomwaren" som ble rapportert for OS X forsvant ved å holde shift knappen nede og starte Safari på nytt. Kan vel knapt ha dekket utgiftene til de som laget den. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Glad jeg i tillegg tar backup på Blu-Ray plater av det viktigste Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Crashplan - http://www.code42.com/crashplan/- synes jeg personlig er det beste alternativet for å sikre seg mot det meste. Til og med gratisversjonen kan her redde deg, jeg har kjørt den i mange år med en kopi på server her hjemme og en kopi hos en venn. Men om du får kryptert filene og backupen blir kjørt - kan du ha et problem. Betalingsversjonen, fra ca 1,50 bør sikre deg mot dette - i og med at du der kan ha en "kontinuerlig backup" (Time Machine) med mulighet for hente tidligere versjoner f.eks og periodiske backuper på andre steder. Carbonite (nevnt tidligere), Mozy etc er andre alternativer. I realiteten krever "Ransomware" en sofistikert tilnærming til backup. F.eks er vanlig synkronisering som Google Drive etc ikke en god nok løsning etter min mening. Du kan risikere at dine synkroniserte data er krypterte. Man trenger altså en løsning som har "versjoner" - dvs at man kan finne tilbake til versjonen før noen begynte å kryptere filene dine. 2 Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Vi kan vel være enige om at for hver person som betaler så får vi flere nye forsøk på å svindle med denne metoden. Omtrent som en bakterieskål i labratoriet tilsatt næring.... 7 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Kanskje FBI som står bak og vil ha penger til kaffe og donuts? NSA som trenger finansiering av ting som ikke ser så bra ut på det offisielle budsjettet? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Vi kan vel være enige om at for hver person som betaler så får vi flere nye forsøk på å svindle med denne metoden. Omtrent som en bakterieskål i labratoriet tilsatt næring.... Det kalles The Ransom Dilemma Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 hvordan får de tilgang ? Lenke til kommentar
member_260284 Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Jeg har faktisk fikset et pc med ransomware. Mulig det var en snill utgave av viruset eller at jeg bare hadde flaks I utgangspunktet så var det ihvertfall ikke mulig å gjøre noe, men med å bruke windowscd'en så klarte jeg å rydde opp med system restore. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg