Gå til innhold

3 mnd stramme opp, hjelp :-)

Anbefalte innlegg

Jeg har nå ca 3 mnd til jeg flytter til australia for et halvt år. Jeg vil gjerne stramme opp kroppen og gå ned i fettprosent før dette. Jeg har en stund trent et par ganger i uken, og lagt om kostholdet. Men ser ikke mye forandring enda.. Nå vil jeg skikkelig ta tak, og trenger litt tips ang hva jeg kan trene, hvordan jeg skal spise, og hvor ofte. I tillegg drar jeg rett etter juletider, med mye julemat, snop osv.. sååå hvordan kan jeg stramme opp kostholdet her i tillegg... 

Setter veldig pris på mye hjelp! (er ikke erfaren når det gjelder slik som dette, så derfor kan det komme litt spørsmål videre mtp at jeg ikke vet mye om hvor mye mat som er når jeg skal ligge i kaloriunderskudd! har prøvd å ligge i 1500 hver dag, men vet ikke hvor mye jeg har) 

Har også lest om at en frukt og grønt dag kan være rensende for kroppen 1 gang i uken. At jeg kun drikker vann, spiser masse frukt og grønnsaker hele dagen? Har prøvd dette før, og det fynket fint. Men vet ikke hvor sunt det er. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå ca 3 mnd til jeg flytter til australia for et halvt år. (...)

1: Det er bra å spise mye frukt og grønt, men ingen "rensedietter" har noe vitenskapelig dokumentasjon bak seg. Spis frukt og grønt hver dag (5 om dagen er faktisk ikke en dum huskeregel).

2: Har du tilgang til treningsstudio, vekter osv?

3: Jeg kan anbefale Stronglifts 5x5. Et enkelt styrkeprogram med tre treningsdager i uka, rundt en timers økter. Andre lignende styrkeprogrammer for begynnere fungerer også godt, for eksempel Starting Strength. Selv følger jeg 5x5. Tre treningsdager i uka er nok, og etter tre måneder med seriøs trening skal man merke resultater! 5x5 har også en enkel app man kan bruke for å følge treninga, den vil fortelle alt du skal gjøre med vektøkninger, øvelser og så videre.

4: Søk på YouTube hvordan de ulike øvelsene skal gjennomføres, for maks effekt og minst mulig sjanse for skader. Det finnes tonnevis av gode kanaler og videoer på nett (for søk på engelsk: knebøy = squat, markløft = deadlift, benkpress = bench press).

5: Søk også etter mer spesifikke treningsråd for kvinner. Slik jeg forstår det er rådene stort sett det samme som for menn, men at kvinner som regel har utgangspunkt i lavere styrke og vil merke tregere fremgang (men god fremgang likevel!!!).

6: Kostholdsråd kan jeg litt mindre om. Dersom du ikke vet hvor mye kalorier du inntar, vil jeg anbefale deg å telle kalorier to eller tre dager i uka, så ser du hvordan du ligger an, uten at det blir for kjedelig (for kalorier er kjedelig). Man inntar mer kalorier enn man tror dersom man ikke klarer å gå ned i vekt. For anbefalt kaloriinntak må man vite vekt og høyde, men du kan jo finne en kalorikalkulator på nett og regne ut selv. :) For øvrig brenner man voldsomt med kalorier med styrketrening, så det kan godt hende du vil gå ned i vekt med styrketrening + dagens kosthold.

7: Mitt beste tips til deg er å ikke se på dette som en "3-måneders-oppstramming", men som starten på en ny deg. Trener du tre måneder før du drar til Australia vil du merke resultater, men fortsetter du å trene i Australia vil du få enda mer resultater! Etter 9-12 måneder eller tidligere vil mange være misunnelige. En time trening tre ganger i uka er en liten pris å betale. Den dagen man slutter å trene er dagen forfallet starter (på samme måte som slankere legger på seg igjen med en gang de har gått ned), men gjør man treninga til en vane går det ikke lange tiden før man blir avhengig og ikke ønsker å slutte engang. Keep it up!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...