Gå til innhold

Økonomikonsulent - Forvente som lønn?

EnCi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 22 år, bachelor i økonomi og administrasjon fra BI. Resultatene er middels og jeg har null erfaring.

Arbeidsoppgaver:

Basisutbetaling til beboere ved bruk av utlendingsdatabasen Sesam og EVRY kortadministrasjon

Håndtering og innsending av refusjonskrav innen gitte frister

Ansvar for konteringer, bilag og kasse

Oppfølging av budsjett og resultat i samarbeid med mottaksleder

Bistå beboere med søknader om ekstraytelser

Økonomisk rådgivning til beboere

Fakturabehandling i datasystemet Eye-Share

Ansvar for å holde beboerlister - og mapper oppdatert

Ansvar for lønnsmeldinger samt registering av fravær, ferie og permisjoner

Oppfølging av desentraliserte boliger i samarbeid med øvrige ansatte

Delta i vaktordningen for mottaksansatte

Lenke til kommentar

Lønnsnivået vil også variere alt etter kvar i landet du bur. Så du vil nok få ei startlønn som ligg omtrent der andre nyutdanna med bachelorgrad får i det aktuelle området.

Litt enkelt sagt så er det ofte slik at i urbane områder der boligprisane er høge så vil lønningane også måtte være høgare for å være konkuransedyktige enn i meir grisgrente strøk der levekostnadane er lave, der vil ofte også lønningane være lavare.

Så å samanlikne lønnsnivået i ei lita kommune i Lofoten direkte med lønnsnivået i Oslo vil ofte bli litt unyansert.

Lokal konkurranse vil også ha mykje å seie iforhold til kva lønn du blir tilbudt. Står det 100 andre nyutdanna personar bak deg i jobbsøknadskøa så vil du få lavare lønn enn om du er den fyrste kvalifiserte søkaren på stillinga.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro du kan forvente en årslønn på 300-350 000.

Nei. Det er altfor lavt. Et absolutt minimum for en sånn stilling vil være 400.000. 

Fikk du spurt de TS om hvor mye de kan tilby deg?

Min erfaring er at en nyutdannet regnskapsfører/revisor ligger på 350-400, en økonomikonsulent lavere enn dette. 300-350 vil jeg si er et godt anslag. 

Mitt råd når du er nyutdannet er å ta det første og beste du får muligheten til og heller bytte jobb om ett år eller to. Det er ikke enkelt å få et bein innafor uten erfaring.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg vil tro du kan forvente en årslønn på 300-350 000.

Nei. Det er altfor lavt. Et absolutt minimum for en sånn stilling vil være 400.000.

Hvorfor er du så sikker på det?

Jeg synes ikke at verken utdannelsen hans, erfaringen hans, ansvaret, arbeidsoppgaver eller kvalifikasjonene stillingsannonsen etterspør tyder på at han kan forvente en høyere startlønn enn det som er vanlig for en fersk bachelorkandidat. Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke han vil få mer enn 350 000 sitt første år, kanskje mindre.

Lenke til kommentar

Jeg har lignende utdannelse og bakgrunn. Fikk over 400.000. 

300.000 tilsvarer 154kr per time. Det får en lett i hvilken som helst stilling uten noe bachelorgrad. Minstelønnen for vaskehjelper er vel 160kr timen hvis jeg ikke husker feil. 

Men det er godt mulig at jeg var heldig med lønnen. 

Lenke til kommentar

Det er sant, men et annet viktig forhold som gjelder ufaglærte, er at de ofte må godta dårligere arbeidsbetingelser, altså dårligere jobbsikkerhet, ugunstige arbeidstider og reiser, samt høyere fysiske anstrengelser enn arbeidstakere med høyere utdannelse. Dessuten kan sistnevnte se frem til merkbare lønnsøkninger de første årene. Det kan ikke nødvendigvis renholderen.

Når det gjelder denne jobben spesielt, tok jeg en ny titt på stillingsannonsen: http://karrierestart.no/ledig-stilling/606799

Der etterspør de minimum ett års utdanning innenfor økonomi eller regnskap. Det vil nok likevel være positivt at trådstarter har fullført en bachelor, men at en del BI-dropouter da er potensielle konkurrenter, tyder på relativt høy konkurranse om stillingen og derfor relativt lav lønn.

Videre står det "Lønn ihht tariffavtale". Jeg vet ikke hvilken tariffavtale det er snakk om, men hvis trådstarter finner ut det, kan han også finne ut akkurat hvilken lønn som vil tilbys. Og så kan han vurdere om han på bakgrunn av bacheloren sin vil forsøke å forhandle om høyere lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...