Gå til innhold

Hvorfor har ikke store selskaper en e-postadresser man kan kontakte?


Kutler

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett sted å poste, men faen som det irriterer meg.

 

Hvorfor har ikke store selskap, som Telenor, Canal Digital osv., en lett tilgjengelig e-postadresse man kan komme med tilbakemeldinger på?

Det er alltid mange steg man må gjennom for å komme til et utrolig spesifikt skjema spesiallagd for den siden. Om det finnes en e-postadresse, gjelder den ekstremt spesielle ting, og sender man til den, får man beskjed om at "ops du må ringe vårt ekstremt dyre fem-siffer-nummer lol!!"

 

En e-post er på mange måter som et formelt brev, spesielt om man skal kontakte noen for første gang. Man introduserer seg, skriver ofte en lang tekst og signerer "med vennlig hilsen". Disse idiotiske skjemaene på nett forstyrrer dette. Og kundeservice på Facebook gir ikke den samme muligheten til å sende lange, saklige "brev".

 

Det kan ikke være spam de er redd for, vel? Det må de jo få uansett. Og de fleste teknologiske store selskaper burde vel ha skikkelige spamfilter som tar unna reklame for russiske bruder uansett.

 

Egentlig kunne dette emnet ha hett "hvorfor er det så vanskelig å ta kontakt med store selskaper?", når jeg tenker meg om.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid tenkt at grunnen til at de vil ha "eposten" sin via et skjema har noe med spam å gjøre, men det har en funksjon til: 

 

Skjemaet tvinger deg gjerne til å velge tema for henvendelsen, fra kategorier i en nedtrekksmeny: Er det en teknisk henvendelse, med underkategorier, eller dreier det seg om å kjøpe eller si opp en tjeneste, eller spørsmål om en faktura du har fått osv. Dermed får de kanalisert henvendelser i riktig kategori og til riktige saksbehandlere også når de får henvendelser fra folk som ikke klarer å formulere et subject på mailen som beskriver hva det gjelder.

 

Som regel synes jeg det fungerer fint, i alle fall hos firmaer som sender kopi av henvendelsen til meg på epost, og svarer i epost med samme subject, så man har hele korrespondansen samlet i eposten sin der jeg (og du) egentlig ville ha den.

 

[edit: "amme" rettet til "samme"]

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over noe liknende, ikke som kunde, men gjennom jobben min. Små selskaper er som regel flinke og oppgir kontaktinformasjon direkte til daglig leder, innkjøpsansvarlig og andre nøkkelpersoner. I store selskaper derimot, nettopp der ansatte har snevrere og mer definerte arbeidsoppgaver og det derfor bør være lettere å fastslå hvem som er aktuelle kontaktpersoner, er det et helvete å finne kontaktinformasjon hvis det går i det hele tatt. Som en profesjonell part, ønsker man ikke å henvende seg til (potensielle) forretningsforbindelser gjennom et skjema til kundesenteret på nettsiden deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd å melde meg av nyhetsmailer fra Spotify 4 ganger, men ingenting hjelper. De sender i et kjør. Ikke finner jeg noen epost adresse det går an å bruke heller, kun noe i Sverige. Triste greier spør du meg. Virker som de bare ønsker envegs kontakt.

Lenke til kommentar

Ja, dråpen som fikk begeret til å renne over for meg var at Telenor påstår jeg brukte "(...) ugyldig(e) tegn. Eksempler på ugyldige tegn er # < > og [ ]." i skjemaet deres.

Brukte ingen av de tegnene, derimot tegn som er riktige i norsk språk. Men men.

 

Svinks: Ser den, godt poeng.

 

Zarac, føler meg som avataren din.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar

Dråpen for meg var når skjemaet til rikstv ikke virket og chaten ikke virket, og når endelig fikk kontakt og klagde på dette fikk jeg bare beskjed om å bruke skjemaet. Ingen forståelse av at de faktisk er pålagt å ha epost, og at skjemaet regelmessig ikke fungerte.

 

At skjemaet tvinger deg til å velge tema for henvendelsen er ofte et irritasjonsmoment i seg selv, ettersom ingen av kategoriene passer. Og man må ofte oppgi en betydelig mengde informasjon om seg selv (epost, fødselsnummer, telefon, etc) for en enkel henvendelse.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke vært mere enig: Hvorfor? Er selv sterkt tunghørt og blir sånn sett diskrimert. Ikke sjans til å få kontakt med enkelte firmaer fordi de ikke tør å ha epostadresse lett tilgjengelig på nettet. Jeg tror ingen vil ta ansvar for noe lenger. Derfor er det ikke mulig å få tak i et levende menneske. Bare FAQ og annet møl. Helt til du gir opp i ren frustrasjon..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og kvifor har ingen laga ei type gule sider for epostadresser?

 

Det virker som epost rett og slett er eit kommunikasjonsmiddel som ingen større aktørar eigentleg vil bruke.

 

Synest sjølv det er spesielt frustrerande når mobiltelefonselskapet kun vil ha kundehenvendelser per telefon, då er eg nesten like langt om eg sitt her med ein mobiltelefon som ikkje fungerer.

Blir som når internettlverandøren min heile tida gjentar på telefonsvararen at eg berre kan gå inn på internett for å få hjelp i staden for å stå i telefonkø. Som om eg hadde orka å sitte i telefonkø om eg hadde hatt fungerande internett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor skal ha skryt for å svare raskt på henvendelser på Facebook i hvertfall.

Jeg har etterhvert kun kontaktet de der, og får svar innen 5-15 minutter.

Mange firmaer har jo etterhvert fått egne chat muligheter på hjemmesiden dems også.

 

Men, er et kjent problem at store internasjonale selskaper ofte er dårlige med å oppgi kontaktinformasjon, som tlf.nr, mail og adresse,

Lenke til kommentar

Zarac, føler meg som avataren din.

 

Jeg også, hver dag.

 

1383604215695.jpg

 

Og kvifor har ingen laga ei type gule sider for epostadresser?

 

De finnes, men hovedsakelig for bedriftsmarkedet og med abonnement. Det er gratis å søke kontaktinformasjon på purehelp.no, men ofte får man bare en generell e-post til selskapet og da kan det ta tid før man får svar, hvis man får det i det hele tatt, og enda sjeldnere fra den personen man vil ha kontakt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kategorisering og tildeling er som regel hovedtanken bak skjemaer. Å bruke et skjema blir omtrent som å ringe kundeservice der du som regel får flere valg du må svare på for å bli rutet riktig sted. Det samme pleier å skje via skjema. Ved å kategorisere saken kan den automatisk tildeles en eller flere personer som sitter på rett kompetanse. At skjemaene ikke fungerer i noen tilfeller som dere nevner er jo bare utrolig flaut.

 

En bi-effekt er at man også reduserer antall henvendelser. Jeg jobber med å utvikle saksbehandlingssystemer og ser hva folk finner på å sende inn. Det er helt utrolig hva folk får seg til å spørre om når de kan sende inn spørsmål direkte eller via mer generelle skjemaer. Å redusere antall henvendelser er ikke bare for å avlaste saksbehandlerne, men også for å frigjøre ressurser slik at de får mer tid/raskere responstid på saker som faktisk er viktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.forbrukerombudet.no/2014/03/falske-nettbutikker

EU-lovgivning pålegger nettbutikker å opplyse om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer.

 

Dette er råttent, spesielt når skjemaene ikke virker, ikke har riktige kategorier og ikke sender kopi til meg.

Om dette er sant, så bryter Microsoft øyensynlig loven. Postadresse og telefonnummer? Jada. E-post? Whops, nei. Et 100 % ræva "helpdesk"-system, som ikke gir deg svar på noe som helst? Selvsagt.

 3c5a3fb65441b73045abcbafc783b5b5.png

Idioter.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar

Nåvel, om de gjør seg lett tilgjengelige på epost, er det ikke bare misfornøyde kunder som kommer til å skrive til dem. Det kan også føre til ekstra salg.  En potensiell kunde kan stille et spørsmål på epost, og velge firmaet framfor andre dersom man får et raskt og greit svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...