Gå til innhold

Hjelp til bygg basert på Black Refinery

Anbefalte innlegg

Her er listen: http://www.prisjakt.no/list.php?l=219823&view=l

Jeg har byttet ut komponentene slik at det er Skylake med DDR4 og har følgende spørsmål:

- Bør jeg ha R9 390 eller GTX 970? Kommer til å spille Fallout 4 og lignende, ingen "tunge" FPS-spill

- Skjermen har fått bra kritikk og jeg vil ikke legge for mye penger i den. Holder skjermen til mitt bruk? Er det dumt å ikke ha G-Sync eller FreeSync?

- Er det riktig skjermstørrelse til at jeg sitter ca 60cm fra skjermen (24")? Alternativet er denne (27"): http://www.prisjakt.no/product.php?e=3279186

- Er PSU passe eller kan jeg gå ned til 550W av samme modell?

Jeg har ingen store planer om å overklokke og er generelt sett interessert i at jeg kan slippe å bytte ut annet enn skjermkort i årene fremover, derfor valgte jeg Skylake. Jeg kan ikke strekke budsjettet noe særlig og er altså ute etter forslag i samme prisklasse.

Jeg skal bestille på black friday for å prøve å spare inn så mye som mulig.

Takk for all hjelp!

Edit: Byttet tittel på tråden.

Endret av Serbern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør regne med å handle brukt, hvis du skal spare penger og samtidig få mye for pengene.

Angående GTX 970 vs R9 390x så ville jeg foretrekket nvidia om man vurder noe nytt.

AMD er stort sett noe man ser på bruktmarkedet der får man minerigg skjermkort.

Selv om nyere skjermkort muligens har opp mot 8 GB minne er det ikke alt.

Angående skjermstørrelse:

Full HD = 24"

2560x1440= 24-28"

4k = 32" -40"

Det er noe jeg vil anbefale særlig ved større skjerm.

Siden du ser pixelene veldig tydlig på 27" hvis du har full hd.

Skal du ikke overklokke hvorfor velge k prosessor da?

Går nok greit med 550 watt PSU særlig om det er merker som Consair TX\RX,  EVGA, silverstone etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Må du ha skylake? Må du ha 500 GB SSD?

Nå skal man ikke spare for mye heller, men tror det er enklere å få det billigere om du hadde vurder z97 eventuelt i5 4690 og DDR3 ram. Kanskje det er lettere å få brukt til gode priser.

Tror uansett om du ikke skal overklokke må du nok oppgradere maskinen.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at jeg hverken MÅ ha skylake eller 500gb ssd. Jeg har vurdert å kjøpe 250gb-varianten av disken. Jeg vil ikke kjøpe brukt og tenker at det er bedre å kjøpe en ny arkitektur fremfor en gammel. Prisforskjellen er jeg fullt klar over :)

Edit: Det er ikke så mye prisen jeg ønsker tilbakemelding på, mer om komponentene går godt sammen.

Endret av Serbern
Lenke til kommentar

Når man i dag på et nogen lunde fornuftig budsjett skal kjøpe komplett datamaskin og skjerm, da er det prismessig høl i huet å gå for Nvidia skjermkort.

FreeSync skjermene er ikke mye dyrere enn vanlige skjermer slik G-Sync skjermene er. Og skal man ha ny skjerm i dag bør man absolutt vurdere en med ARR. Hadde i det minste Nvidia skjermkortene vært raskere enn AMDs sine, så kunne man nærmet seg å rettferdiggjøre kjøp av Nvidia skjermkort. Men de er jo ikke det. R9 380 er bedre enn GTX960, og R9 390 er bedre enn GTX970 i ytelse.

Så, du får bedre ytelse, og bedre skjerm for en billigere penge. Hva er det vi diskuterer egentlig?

Beste kjøp nå er et av disse. Med en av disse. Da sparer du minst en tusenlapp mot Nvidia alternativet. Har du lyst på GTX980 ytelse i stedet? Da kan du vurdere denne, bare noen hundre ekstra. Men minst 1000Kr billigere enn et GTX980. 

Kjøper du en "K" prosessor er maskinen lettere å selge på bruktmarkedet senere (altså, den holder seg bedre i verdi). Kjøper du et MSI hovedkort med "OC Genie" knapp, så er en grei overklokk bokstavelig talt et trykk på en knapp unna.

Strømforsyningen bør være av en viss størrelse av to grunner. For det første er en større PSU mer effektiv, noe som kan bidra til mindre støy, i det viften ikke trenger spinne like fort for å kjøle den. For det andre kan det tenkes at man vil oppgradere skjermkortet senere. Enten med et skjermkort til i SLI/CF, eller i form av et nytt skjermkort. Men hva om det nye skjermkortet trenger mer strøm enn det gamle? Ja da er det dumt å ha for liten PSU. Dyrkjøpt erfaring for egen del. Jeg kommer aldri til å kjøpe PSU under 1000W igjen, man vet aldri hvor mye komponentene kommer til å trekke om 2-3 år..

Angående skjermstørrelse og oppløsning. Ikke alle er klar over at vi mennesker faktisk har forskjellig oppløsning på synet. For noen er 1080p på 27" for grovt (mener de). For andre, vel.. Jeg bruker briller. Med brillene på leser jeg nederste linjen på synstesten. Jeg har altså rimelig høy oppløsning på synet mitt. Jeg ser fint forskjell i skarphet på 1080p skjermen min og 1440p skjermen min. Vel, så lenge jeg ikke spiller ihvertfall. Det blir noe annet når bildet kommer i bevegelse. Når jeg ser etter, så ser jeg fremdeles at det er bedre, men det er også poenget mitt. Jeg må se etter. Jeg sitter ca. 65 cm unna min skjerm, og synes 1080p på 27" var helt topp. 1440p er en liten oppgradering for meg. Da vil jeg si det er mye viktigere, at min nåværende 1440p skjerm er en ARR skjerm. Null tearing, silkeglatt bevegelse, og minimalt med input-lag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

FreeSync skjermene er ikke mye dyrere enn vanlige skjermer slik G-Sync skjermene er. Og skal man ha ny skjerm i dag bør man absolutt vurdere en med ARR. Hadde i det minste Nvidia skjermkortene vært raskere enn AMDs sine, så kunne man nærmet seg å rettferdiggjøre kjøp av Nvidia skjermkort. Men de er jo ikke det. R9 380 er bedre enn GTX960, og R9 390 er bedre enn GTX970 i ytelse.

Er ganske mye jeg er enig med deg, her ser man PC som invistering så er mye rådene lurt, særlig hvis man skal selge eller oppgradere. Skal man 100% ikke det så er kanskje rådene litt overkill.

Selv ser jeg R9 300 serien kun en liten oppdateringen av R9 200 serien med mere ram, resten er ganske lik.

Man mangler HDMI v2 og noe småteri. Så er mest optimalisering av drivere i windows 10 som muligens gjør disse skjermkortene bedre, nvidia sliter vel med en del driverproblemer i noen spill.

Problemet er ikke hvis det er consair CX 600 watt PSU og ikke K prosessor, betyr nødvendigvis ikke man ikke får solgt, men de er ikke like populære deler for pcbyggere eller de som har greie på ting, man kan selge til de som knapt vet hva overklokking betyr og er kun ute etter pc som er brukbar i spill og lett videoredigering.

1000 watt PSU er muligens langt over hva trådstarter trenger, 750 watt\850 watt bør holde lenge så sant det er gold\platium.

Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforsyning bør trådstarter finne ut hvor mange watt systemet hans vil trekke totalt og hvor mye over dette han er villig til å gå , redusert belastning på strømforsyning betyr også bedre muligheter for flere komponenter senere eller lengre levetid på disse.

En del corsair strømforsyninger trives best en plass mellom 50 til 75% last rent effektivitetsmessig og støymessig...

Lenke til kommentar

Etter veldig mye frem og tilbake vurderer jeg å hoppe over Skylake i denne omgangen og heller gå for et heftigere skjermkort og kjøre ren Black Refinery med eventuelt en større PSU. Tenker da på dette kortet som Gabri3L foreslo. Fallout 4 og The Witcher 3 er hovedgrunnene til at jeg kjøper og jeg regner med at de skal kunne kjøres godt på 1080p med dette oppsettet. Hva tror dere?

Jeg ser at hvis jeg skal gå for Skylake må jeg ofre ting som diskstørrelse og litt diverse for å holde meg innenfor budsjettet mitt, 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...