toth Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 http://www.dinside.no/935114/kjopte-kamera-fikk-ostehovel?_ga=1.57090858.1606924335.1408104700 I alle disse svindelsakene på finn.no(jada, folk er dumme som går på, men når det allerede har skjedd) - hvorfor får man ikke svindlers navn av banken? Politiet henlegger uansett, men om man fremlegger krystallklare bevis på svindel, kan ikke banken utlevere navn på kontohaver så man kan gå til privat søksmål? Hvis ikke, hva skal til for å få navnet på kontoeier? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Banker kan utlevere navn på kontoeier hvis du kan underbygge at du har et saklig behov for det, for å kunne gå til sak eller lignende. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Vil ikke den lenkede saken kunne antas å ha tilstrekkelig underbygging, sammen med epostutveksling? Bare det at mottaker bevisst oppgir falskt navn sammen med kontonr, og falskner-offeret har anmeldt for dette, bør vel være sterke indisier på at kontoeier baker muffins - likevel står det i artikkelen at banken ikke vil hjelpe. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Det står at banken ikke vil stoppe betalingen. Ikke at banken ikke vil hjelpe. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Det har du rett i. Hva skal til for at banken kan ta arrest i/tilbakeføre beløp de anser som svindel, eller er sendt til feil konto(tastefeil)? Må det en dom til? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Bankenes innflytelse over pengesummen ender når overføringen er kjørt. De har ingen angreknapp. Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Jeg ble lurt i ungdommen på finn.No og alt jeg hadde og gå etter var et kontonr. Jeg klarte og finne ut av etter egene undersøkelser at nummeret tilhørte en bank i Harstad. Ringte og forklare saken men fikk ikke vite navn på kontonr. Leverte så en anmeldelse der politiet kunne gjort det samme etter min etterforskning. Saken ble naturligvis henlagt og vedkommende lurer gjerne folk den dag i dag. Dette er 10 år siden.. Så nei, jeg trur ikke bankene velvillig gir fra seg navn på konteinere, samma hvor god grunn du har.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Da tror jeg nesten jeg hadde ringt tilbake, utgitt meg for å skulle sende penger til Ola Nordmann, men må ha tastet feil kontonr og vil gjerne ha tak i eier av xxxx.xx.xxxxx for å be pent om å få det feilsendte beløpet tilbake. Det må jo skje innimellom, så antar de har rutiner på det. Mulig de er mer velvillige når du ikke oppgir at du anklager kunden deres for noe. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Da tror jeg nesten jeg hadde ringt tilbake, utgitt meg for å skulle sende penger til Ola Nordmann, men må ha tastet feil kontonr og vil gjerne ha tak i eier av xxxx.xx.xxxxx for å be pent om å få det feilsendte beløpet tilbake. Det må jo skje innimellom, så antar de har rutiner på det. Her informasjon om "feilsendte" penger fra en tilfeldig valgt bank. Det samme gjelder nok alle andre banker... Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Da tror jeg nesten jeg hadde ringt tilbake, utgitt meg for å skulle sende penger til Ola Nordmann, men må ha tastet feil kontonr og vil gjerne ha tak i eier av xxxx.xx.xxxxx for å be pent om å få det feilsendte beløpet tilbake. Det må jo skje innimellom, så antar de har rutiner på det. Her informasjon om "feilsendte" penger fra en tilfeldig valgt bank. Det samme gjelder nok alle andre banker... Artikkelen nevner ikke hvorvidt banken vil hjelpe deg å komme i kontakt med mottaker, de sier bare Da må du sette din lit til at mottakeren har en samvittighetsfull sjel. Og vil tilbakeføre summen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå