Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn for arbeid utenom fastsatt arbeidstid


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er restaurantsjef i en ganske travel restaurant, og har noen spørsmål om min kontrakt angående arbeidstid og lønn.

 

Utifra min kontrakt skal jeg jobbe 154 timer i service(jobbe aktivt i restauranten) pr. måned. I tillegg har jeg en del andre oppgaver som må gjøres(Bestille varer, lage vaktlister, varemottak, utføre varetelling, planlegge, utføre og være med på møter, svare på mail, etc.) utenfor service. For dette får jeg et ledertillegg, tilsvarende 10 timer pr. måned. dvs at jeg får betalt for 164 timer i måneden.

 

Problemet er at alle disse oppgavene jeg gjør utenom service, og som jeg heller ikke får lov til å logge timer for, tar mye mer enn 10 timer. Jeg har regnet ut at jeg bruker ca 40-50 timer på å utføre alle disse oppgavene hver måned.

 

Mitt spørsmål er om en slik arbeidskontrakt er lovlig? Jeg logget timene mine for varetelling forrige uke, og fikk da en melding av eieren/sjefen om å fjerne disse timene fra loggen, siden jeg ikke skal få betalt for de timene jeg bruker utenom service. Jeg synes det virker rart at jeg ikke skal få betalt for obligatorisk arbeid som tvinger meg til å være tilstede på arbeidsplassen ved et gitt tidspunkt.

 

Det er ikke nevnt i kontrakten at ledertillegget skal dekke disse oppgavene utenom service.

 

Jeg vet at ledere er untatt fra arbeidstidsbestemmelsene i AML, men faller jeg under kategorien "leder" med tanke på at jeg er pliktig til å være på jobb til oppsatt arbeidstid, følge arbeidstiden til de jeg skal lede og jeg må raportere til og er underlagt kontroll av en overordnet leder?



Anonymous poster hash: 2f2d9...05f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være innanfor, men det er avhengig av detaljane i kontrakta og dine reelle arbeidsoppgåver. Ein leder eller ansatt i særlig uavhengig stilling kan som du seier bli untatt mykje av regelverket som angår arbeidstid overtid.

 

På arbeidstilsynet sine sider så nevner dei disse eksempela på ledande stilling etter arbeidsmiljølova sine unntaksbestemmelser: Har større ansvar, kan beslutte eigne besluttningar på vegne av bedrifta, og at ein i stor grad kan vurdere behovet for eigen arbeidsinnsatts og styre si eiga arbeidstid.

 

Slik som du beskriver ditt arbeidsforhold så kan du ikkje styre eiga arbeidstid og du kan ikkje ta særlig med besluttningar utan å få godkjennelse av nærmaste leder, då kan det virke som at du ikkje eigentleg har ei ledarstilling etter arbeidsmiljølova.

Men her må eg ta forbehold sidan dette blir ei konkret vurdering av din arbeidssituasjon.

 

Kan du f.eks. delegere noke av dette arbeidet gjennom å pålegge andre ansatte ekstra oppgåver? Har du personalansvar? Kan du sjølv beslutte å kalle inn fleire ansatte dersom det er behov for dette?

 

 

Vanligvis så vil ei slik tilleggsytelse for 10 timar i måneden for å utføre lederoppgåver være gjennomsnittsberekna, eller basert som ein provisjon-tanke. Dette medfører då at ein leder enkelte månedar kan sleppe unna med 2 timar ekstra, og andre månedar må ein kanskje påberekne å jobbe 18 timar ekstra. Alternativt at ein rask og effektiv ledar vil kunne utføre arbeidsoppgåvene innan forespeila tidsramme, men at ein sjølv kan velge å jobbe saktare å bruke meir tid på arbeidet, eller jobbe meir effektivt å få meir fri. Med andre ord vanlig fastlønnssystem der ein får betalt for oppgåvene som blir utført, ikkje for tidsbruken.

 

 

Slik som eg ser det har du to framgangsmåtar her.

Enten fortsetter du å skrive opp timane og krever lønn for arbeidet gjennom ei arbeidsrettsak. Her må du rådføre deg med advokat fyrst, men slik som eg tolker AML så er dette pålagt overtidsarbeid som ikkje faller inn under unntaksbestemmelsane i AML.

 

Det andre alternativet er å bruke dette som argumentasjon for å forhandle fram ei betre, eller i det minste ein meir realistisk arbeidsavtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det overordnede spørsmålet er om du har rett på overtidstillegg/lønn for merarbeid for de timene du bruker ekstra utover avtalt arbeidstid.

 

Det første spørsmålet er om du har "ledende stilling", jf. arbeidsmiljøloven § 10-12 første ledd, slik at reglene om overtidsarbeid ikke kommer til anvendelse på ditt arbeidsforhold.

 

Det avgjørende ved bedømmelsen av hvorvidt arbeidstakeren har en «ledende stilling» er hvorvidt arbeidet er av ledende art. Det må vurderes ut fra stillingens funksjon, arbeids- og ansvarsområde.

 

Stillingens tittel kan gi en indikasjon på arbeidets innhold, men er ikke avgjørende. Det samme gjelder for arbeidstakerens lønn. Det er hovedoppgaven til den ansatte som er avgjørende. Dersom arbeidstakeren i hovedsak utfører administrative og ledende oppgaver, vil det derfor normalt ikke få avgjørende betydning om arbeidstakeren leilighetsvis også utfører arbeidsoppgaver som ikke er av en slik art.

 

Arbeidstakere i slike stillinger har ofte et lønnsnivå som også forutsettes å dekke en viss arbeidsinnsats ut over vanlig arbeidstid, uten at overtidsarbeidet registreres særskilt.

 

Du må selv vurdere om stillingen passer med disse utgangspunktene. Hvis du i dine 154-servicetimer utfører vanlige arbeidsoppgaver (ikke administrative og ledende) vil jeg tro at du ikke har en slik stilling.

 

Dersom du ikke har en slik  "ledende stilling" har du rett på overtidsgodtgjørelse for arbeidstimer utover 9 timer per dag/40 timer per uke jf. aml. § 10-6 (11).

 

Har du "ledende stilling" må du reforhandle lønnen med arbeidsgiver siden du åpenbart jobber mer enn forutsatt for lønnen.

Lenke til kommentar

Om du faller under kategorien "leder" er et spørsmål om i hvilken grad stillingen din inneholder de oppgaver som ligger til en lederstilling.

 

Har du underordnede, og i så fall, har du personalansvar for dem? Har du budsjettansvar? Har du et organisatorisk ansvar for bedriften eller avdelingen din - kan du fastsette arbeidstider for deg selv og dine underordnede? Hvilke avgjørelser kan du ta på bedriftens vegne uten å måtte innhente godkjennelse? Hva er arbeidsoppgavene dine, og i hvilken grad kan de delegeres bort til andre?

Lenke til kommentar

Om du faller under kategorien "leder" er et spørsmål om i hvilken grad stillingen din inneholder de oppgaver som ligger til en lederstilling.

 

Har du underordnede, og i så fall, har du personalansvar for dem? Har du budsjettansvar? Har du et organisatorisk ansvar for bedriften eller avdelingen din - kan du fastsette arbeidstider for deg selv og dine underordnede? Hvilke avgjørelser kan du ta på bedriftens vegne uten å måtte innhente godkjennelse? Hva er arbeidsoppgavene dine, og i hvilken grad kan de delegeres bort til andre?

Ser det forsvant et ord i første posten min, jeg er "assisterende restaurantsjef", ikke "restaurantsjef".

 

Ja, jeg har underordnede, men jeg har ikke personalansvar for dem.

Jeg har ikke budsjettansvar, annet enn å følge det budsjettet bedriften har gitt meg.

Jeg hjelper restaurantsjef og daglig leder med å sette opp vaktlister, men jeg bestemmer ikke selv når jeg skal jobbe. Jeg kan kalle inn ekstra personer til jobb hvis det trengs pga sykdom eller annet som tilsier at vi trenger fler folk på jobb. Jeg kan også godkjenne vaktbytter.

Jeg har lov til å kjøpe inn utstyr og annet som trengs i restauranten uten godkjennelse fra ledelsen hvis beløpet er på under 2000kr.

 

Mine arbeidsoppgaver dreier seg for det meste om orden i varelager og restauranten i tillegg står det i min kontrakt at "i sammarbeid med ledergruppen skal ""jeg"" arbeide med delegering av arbeidsoppgaver og åvervåking av medarbeiderenes arbeid".

Dette gjelder arbeidsoppgaver under vanlig service. Jeg kan ikke delegere bort noen av de "ekstra" oppgavene jeg er tildelt som skal gjøres utenom service.

Anonymous poster hash: 2f2d9...05f

 

Anonymous poster hash: 2f2d9...05f

Lenke til kommentar

Så, kjeden er styret - daglig leder - restaurantsjef - deg - alle de andre ansatte? Det er ingen skiftledere eller arbeidsformenn mellom deg og de ansatte?

 

Slik jeg ser det er du ikke noen leder i arbeidsmiljølovens forstand. Du har for få arbeidsoppgaver som innebærer selvstendig ledelse. For å omfattes må man som ansatt være i en stilling som "har et større ansvar, eller som i særlig grad kan treffe selvstendige avgjørelser, og som selv må vurdere og avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats" (Ot.prp.nr. 41 (1975-1976) s. 59).

 

Jeg forutsetter at både daglig leder og restaurantsjef er fulltids ansatte. For restauranter som er under en middels størrelse vil jeg da anta at det er svært få ledelsesoppgaver igjen til en assisterende restaurantsjef - ikke nok til at en slik stilling er "ledende".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...