Gå til innhold

Fury X er nå raskere enn GTX 980 Ti


La Menthe

Anbefalte innlegg

Skriver av en direkte oversettelse av denne tråden.

 

Ingen har laget en artikkel om det, og det ser ut til å ha gått ubemerket hen, så jeg føler at dette må nevnes for å fange oppmerksomheten til flere folk.
 
Helt siden Fury X ble lansert har det vært tungt diskutert som et dårligere kjøp enn GTX 980 Ti fordi det ikke var så raskt i  1440p- og 4K-oppløsning. Men TechPowerUp tok nettopp en gjennomgang av GTX 980Ti Lightning, hvor de brukte de nyeste skjermdriverne fra både AMD og Nvidia.
Og det viser seg at Fury X tar over ledelsen i disse oppløsningene.
 
Fury X sin gjennomgang av TPU:
AMD: Catalyst 15.5 Beta
NVIDIA: 353,06 WHQL
 
GTX 980Ti sin gjennomgang av TPU:
NVIDIA: 358,50 WHQL
AMD: Catalyst 15.9.1 Beta
 
1440p før.
GTX 980Ti var 9% bedre.
94bd18ec_perfrel_2560.gif
 
1440p nå.
GTX 980Ti og Fury X er nå like.
8bdaa9e7_perfrel_2560_1440.png
 
 
4K før.
GTX 980Ti var 2% bedre.
df3cd2bb_perfrel_3840.gif
 
4K nå.
Fury X er 5% bedre
b9eff5a5_perfrel_3840_2160.png

 

I tillegg får du generelt Radeon R9 Fury ca. 500,- billigere enn GTX 980 Ti. Vi vet også at de nye og ganske så store Omega-driverne fra AMD er rett rundt hjørnet, og hvem vet om det vil videre øke Fury X' ytelse (og kanskje åpne opp for bedre overklokking)? 

 

Det er like interessant å se på ytelsen på andre kort og; 290 yter for eks. bedre enn 970 i 1440p/4K. En 390X er bedre enn GTX 980 i både 4K og 1440p.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før de sier det, kan jo jeg gjerne nevne det: 980 Ti er fortsatt raskere en Fury X i 1080p (5%), og overklokker en god del bedre (for de som gjør dette).

 

Men for et comeback AMD har gjort med disse nye ytelsestestene! Det må være spesielt tilfredsstillende å eie en R9 290 eller 290X:

 

 

mYgQL43.png

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Sitter bare å venter på at de 1-3 største nvidia fanboyene på diskusjon.no kommer for å lire av seg noe rart noe, tror jeg skal gå å poppe litt popcorn imens så jeg er klar, brb.

Hvordan yter fury x i Bf4? :p

 

Helt topp at fury x yter bra nå, men jækla synn at overklokking knapt er mulig. Vi snakker her om 50-60 mhz max :/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Flott at AMD har dorbedret ytelsen på kortene sine da vi trenger konkuranse, men vil tro de fleste som kjøper slike kort kommer til å overklokke da prisen på fury x/980ti er relativt høy så kjøperene er nok litt over snittet interessert i hw.

Det vi ser er at nvidia skalerer veldig bra på klokkefrekvens, se på lightning kortet som booster til ca 1300Mhz, mens vi vet at de fleste 980ti havner i området 1450-1500Mhz mens furx x klokker typ 50Mhz.

 

AMD har forbedret ytelsen til Fury X hadde vært en mer passende tittel IMO

Lenke til kommentar

Først og frems blir jeg provesert av denne posten, trådstarter har tydeligvis ikke lest hele denne testen, men kun lagt ut de resultatene hvor Fury X hadde en marginal ledelse over stock 980 ti.

 

Det trådstarter ikke nevner er at det er ett 980 ti lightning kort med i testen som faktisk ligger 12 og 14 prosjent over fury X i de grafene trådposter la ut. Nå vet jeg at trådstarter kun oversatte en engelsk tråd, men lov å bruke litt fornuft og kritisk blikk. Ikke bare sluke alt man leser rått.

 

Nå har 980 ti lightning en boost clock på 1300Mhz, en overclock du kan oppnå selv med 980 ti referanse kjøleren. kontra Fury X som sliter med overklokking.

 

Seriøst trådstarter er enten så AMD fanboy at det er vondt å se på, eller så lite kildekritisk at det er utrolig. Her det verdt å nevne at resultatene trådstarter poster kun er fra de få resultatene hvor Fury X kun har en marginal ledelse over stock 980 ti (ikke 980 ti lightning).

Slenger med noen flere resultatet fra testen trådstarter referer til, og som man kan se ligger både 980 ti lightning og referanse kortet et hestehode forran Fury X. Hvor trådstarter har fått for seg at Fury X plutselig er blitt bedre enn 980 ti er for meg et mysterium når denne testen: http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/MSI/GTX_980_Ti_Lightning/1.htmlviser til noe helt annet.

post-387355-0-42838600-1446462948_thumb.jpg

post-387355-0-90767100-1446462957_thumb.jpg

post-387355-0-76120400-1446462969_thumb.jpg

post-387355-0-62389200-1446462978_thumb.jpg

post-387355-0-89445900-1446462987_thumb.jpg

post-387355-0-40405000-1446462997_thumb.jpg

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bommer du litt 93Michr :

 

MSI Geforce Lightning er et skjermkort som koster mer enn standard 980 ti : http://www.prisjakt.no/product.php?p=3305473

 

Poenget til trådstarter var ikke at Fury X yter bedre enn Nvidia sine kort eller lar seg overklokke , men at med de nyeste driverne har det skjedd relativt store endringer når det gjelder forspranget til Nvidia og at flere av skjermkortene til Amd nå har fått en ytterligere ytelseforbedring.

 

Dette er i samsvar med min egen erfaring med R9 280 skjermkortet jeg har og Windows 10 , ikke at det er store forskjeller , men ytelsen har økt i forhold til Windows 8.1 (jeg har et rent Amd oppsett ) og dette er jo gode nyheter for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bommer du litt 93Michr :

 

MSI Geforce Lightning er et skjermkort som koster mer enn standard 980 ti : http://www.prisjakt.no/product.php?p=3305473

 

Poenget til trådstarter var ikke at Fury X yter bedre enn Nvidia sine kort eller lar seg overklokke , men at med de nyeste driverne har det skjedd relativt store endringer når det gjelder forspranget til Nvidia og at flere av skjermkortene til Amd nå har fått en ytterligere ytelseforbedring.

 

Dette er i samsvar med min egen erfaring med R9 280 skjermkortet jeg har og Windows 10 , ikke at det er store forskjeller , men ytelsen har økt i forhold til Windows 8.1 (jeg har et rent Amd oppsett ) og dette er jo gode nyheter for oss.

Gjør jeg? Les innlegg mitt en gang ekstra kanskje? Jeg nevnte at 980 ti lightning har en boost clock på 1300Mhz som lett lar seg gjøre på referansekortene også, som ligger rundt 6700 i pris. Som vil si at du lett kan få lik ytelse for 6700,- som ved det dyrere 980 ti lightning kortet. Eneste pluss for å betale ekstra for MSI lightning er vel om du overclocker kortet ytterligere, men det tar heller ikke resultatene i denne testen høyde for.

Når det gjelder Windows 10 så merket selv jeg en forbedring så denne forbedringen er ikke forbeholdt AMD alene.

 

Til slutt vil jeg vel si at trådstrarter sin overskrift er Fury X RASKERE enn 980 ti, ikke Fury X TAR INNPÅ 980 ti? Ser du forskjellen på raskere og nærmere? Siden du mener at poenget til trådstarter ikke var at Fury X er bedre.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Det er tross alt snakk om at Fury X i noen konkrete situasjoner er raskere enn Nvidia sitt 980 ti , så ja tittelen er riktig sånn sett ( Du må huske at titler / overskrifter er skrevet for å få oppmerksomhet og trenger ikke å være 100% nøyaktige ) leser du også førsteinnlegget ser du jo at han påpeker at skjermkortet er kun bedre enn 980 ti i noen konkrete situasjoner men også at andre skjermkort til Amd har kommet seg.

 

Ser man bortifra overklokking (som aldri er en garanti på at du faktisk får den ytelsen uavhengig om du har amd / nvidia ) ser ser man jo at Amd nå har fått en ytelseøkning mens Nvidia ikke har endret seg så mye.

 

Jeg ser faktisk positivt opp til Nvidia sine nyeste drivere på Windows 10 da mange problemer nå er fikset som var svært irriterende , bare spør Nizzen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@93MiChr: Du trenger ikke klikke helt.... Du snakker om kildekritikk som en velutdannet herremann, men du klarer ikke beherske deg selv...

 

Jeg tror du missforstår litt hva TS mener, men jeg er samtidig enig i at overskriften er villedende.

 

Jeg tror poenget er at AMD har forbedret seg, og det er jo ikke dumt for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@93MiChr: Du trenger ikke klikke helt.... Du snakker om kildekritikk som en velutdannet herremann, men du klarer ikke beherske deg selv...

 

Jeg tror du missforstår litt hva TS mener, men jeg er samtidig enig i at overskriften er villedende.

 

Jeg tror poenget er at AMD har forbedret seg, og det er jo ikke dumt for noen.

 

Ikke klarer å begerske meg? Jeg forholder meg kun objektivt til resultatene fra den undersøkelsen trådstarter legger ut. Når trådstarter bare publiserer halve sannheten så er det faktisk ikke noe galt i å belyse sider av testen som trådstarter ikke nevner, det har ingenting med beherskelse å gjøre. I tillegg skriver trådstarter at Fury X tar over ledelsen i høyere oppløsninger, noe som sier at trådstarter faktisk mener at Fury X er bedre enn 980 ti. Er du som totalt har misforstått trådstarter om du ikke evner å forstå denne enkle setningen.

Og hvor får du det fra at jeg klikker, er det en sukkektiv synsing fordi du ikke tåler og bli snakket imot? Du leste ikke første posten min skikkelig, også har du et behov for å lage et nummer ut av at jeg poengterer det? For meg virker det som du er hårsår fordi jeg taler imot AMD. Og det at du går til angrep på meg fordi jeg poengterer hull i posten til trådstarter syntes jeg ingenting om.

Alt jeg har gjort er å belyse feil i posten til trådstarter, ingen grunn til å arrestere meg av den grunn. Er tross alt et forum hvor formålet er diskjusjon. Om du ikke tåler det, så vennligst forlat denne posten.

Lenke til kommentar

Først og frems blir jeg provesert av denne posten, trådstarter har tydeligvis ikke lest hele denne testen, men kun lagt ut de resultatene hvor Fury X hadde en marginal ledelse over stock 980 ti.

 

Det trådstarter ikke nevner er at det er ett 980 ti lightning kort med i testen som faktisk ligger 12 og 14 prosjent over fury X i de grafene trådposter la ut. Nå vet jeg at trådstarter kun oversatte en engelsk tråd, men lov å bruke litt fornuft og kritisk blikk. Ikke bare sluke alt man leser rått.

 

 

Det dummeste jeg har lest. Du kan ikke drive å sammenligne en GTX 980 Ti Lightning med referanse Fury X. Det var det jeg gjorde i hovedinnlegget mitt: jeg sammenlignet referanseversjonene av 980 Ti og Fury X. 

 

en overclock du kan oppnå selv med 980 ti referanse kjøleren. kontra Fury X som sliter med overklokking. 

 

 

Nei, sier du det? Var det derfor jeg nevnte dette i det tredje innlegget i denne tråden? Sammenligningen tar ikke utgangspunkt i overklokking. Jeg gjorde dette uttrykkelig klart i ettertid. 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tester blir aldri gode nok eller oppdatert nok. Derfor kjøper jeg fra begge leirer og tester selv. Dermed kan ingen kalle meg fanboy heller :D

 

Beste innlegget i dag :w00t:

 

Edit; Krangle alt dere vil folkens, jeg vil bare si at det var fint at TS lagde denne tråden siden jeg antagelig ikke hadde blitt oppdatert på dette hvis den ikke ble startet. Greit å være kritiske og slenge litt dritt, men alle oppegående mennesker klikker seg inn på kilden for å sjekke. Å si at Fury har blitt bedre enn 980Ti er "greit" å si selv om det ikke gjelder alle spill eller oppløsninger, men det er jo noe som bør spesifiseres. TS er nok utdannet reporter :p

 

Poenget til 93MiChr var vel at totalt sett så vinner 980Ti og i forhold til at 980Ti er lettere å overklokke så blir det et bedre kjøp uansett. Eller er jeg helt på jordet så du må kjefte på meg Mr.93MiChr?

Endret av Belphegor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...