Querke Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Hei! Skal kjøpe en ny ruter (heretter kalt: ruter nr2) som jeg skal sette i den andre enden av huset (obs: veeeeldig stort hus). Jeg vil prøve å få tak i veldig stabile rutere, og som ikke senker hastigheten i den andre ruteren (hvis det er mulig). Også godt trådløs signal (som går mellom etasjer helst). Det blir en kabel på omtrent 30-40 meter mellom ruterne. Abonnomentet er Canal Digital 100/20 (evt. 500/50 senere, og vi har også dekoder som er koblet i ruteren. Det er IKKE fiber (om dette har noe å si). Jeg vil gjerne at det skal gå an å redusere hastigheten på WIFI-nettet, slik at hoved-PCen min (som er skal være koblet med kabel i ruter nr2) får prioritet og mest hastighet av nettet Tåle en del brukere logget på WIFI samtidig (maks 10pers pr ruter er nok). Akkurat nå har vi standard modem fra Canal Digital og en DLink dir 857, men kan gjerne bytte ut den også hvis dette er nødvendig! Link til ruter: http://www.dlink.com/uk/en/support/product/dir-857-dualband-hd-media-router Link til mode: https://kabel.canaldigital.no/hjelp/bredband/modem/thomson-tcm-470-modem/ Tusen takk for all hjelp, setter veldig pris på at dere setter av tid til dette. -Simon EDIT: Og kanskje en rask guide på hvordan man setter opp dette ritkig. Trodde det var bare å koble en lang ledning i en av LAN portene på ruter nr1 og koble andre enden i internett (WAN?)-porten på ruter nr2. Tar jeg feil? EDIT: Vil også ha tilgang til portforwarding etc. på hoved-PC som blir koblet opp til ruter nr2 Endret 1. november 2015 av Querke Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Som du ser her, på kabel så burde ruteren være rask nok, så du kan ha denne routeren. Test Description DIR-857 DIR-827 WAN - LAN 707 Mbps 680 Mbps LAN - WAN 697 Mbps 721 Mbps Total Simultaneous 1077 Mbps 1056 Mbps Maximum Simultaneous Connections 34,925 34,925 Firmware Version 1.00 1.01 http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31788-d-link-dir-857-hd-media-router-3000-reviewed?showall=&start=2 Men på trådløs klarer den under 100 mbit. Så eneste du bør passe på og ha andre trådløse kanaler på 2.4\5 ghz båndet som de 2 ikke kommer i konflikt. Dette er kun Wireless N router, skal du ha trådløs som klarer slike hastighet må du minst ha Wireless AC. Se på f.eks Netgear Nighthawk R7000 eller Asus RT-AC66U og oppover. Har du planer om docsis 3.1 (opp mot 1 gigabit hastighet) bør du vente med å kjøpe ruter eller kjøpe brukt, siden du vil nok trenge minst Asus RT-AC88U eller bedre. Skal du ha 500 mbit må du ha nytt modem, Technicolor TC4210 begge funger fint å ha opp mot 4 router\Pcer tilkoblet switch. Endret 2. november 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Querke Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Som du ser her, på kabel så burde ruteren være rask nok, så du kan ha denne routeren. (...)må du minst ha Wireless AC. Se på f.eks Netgear Nighthawk R7000 eller Asus RT-AC66U og oppover. Har du planer om docsis 3.1 (opp mot 1 gigabit hastighet) bør du vente med å kjøpe ruter (...) Skal du ha 500 mbit må du ha nytt modem (...) Da tror jeg at jeg bare prøver å finne en ny ruter, kobler opp denne på den gamle ruteren vi har, og ser hvordan det går! Trenger ikke å fremtidssikre kjøpet i dag. Så kjøper en ruter som er robust og god nå (som takler 100mbit) og får heller oppgradere ruter senere igjen. Det kan godt hende at jeg går for Asus RT-AC66U! Avventer litt med 500mbit-linja, men skal huske på din anbefalning! Tror jeg enten bare går til elkjøp og spør om en grei ruter (helst asus, har hørt mye bra om de), eller bare kjøper asus rt-ac66u hvis de har denne på lager. Tusen takk for all hjelp! Ang oppkobling, ahr sett noen guider på nettet hvordan sette opp en ruter som access point/repeater. Ser ikke vanskelig ut i det heletatt. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Vet at Asus sine routere er populære å anbefale her på forumet, men jeg vil anbefale Netgear "Nighthawk" R7000. I følge http://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view er det routeren i den klassen som har best overføringshastighet når du ikke sitter oppe på routeren. Har 2 stk selv, og har blant annet kjørt 300/300 linje hos Altibox gjennom dem (og bånna linja med 40MB/s i nedlasting) samtidig som jeg kjørte TV signalene gjennom den. Kuttet altså ut Gatewayen som kommer fra Altibox. Nedlastingen gikk over trådløst. Dvs...den ene av de 2 jeg har er satt opp som bridge og koblet til via AC nettet og PCen var koblet til bridgen med tråd. Bridgen hadde en sustained overføringshastighet på ~800Mbps i gamle leiligheten der mottager forholdene var mildt sagt elendige. Har flyttet nå, så nå syncer den på 1300 Mbps, står ca rett over hverandre i 2. og 3. etasje, så ikke så utfordrende her. Det finnes også DD-WRT firmware for denne routeren om ønskelig, men jeg har i alle fall hatt 0 problemer med stock firmware på denne. Endret 2. november 2015 av The Jackal Lenke til kommentar
Querke Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Som du ser her, på kabel så burde ruteren være rask nok, så du kan ha denne routeren. (...)må du minst ha Wireless AC. Se på f.eks Netgear Nighthawk R7000 eller Asus RT-AC66U og oppover. Har du planer om docsis 3.1 (opp mot 1 gigabit hastighet) bør du vente med å kjøpe ruter (...) Skal du ha 500 mbit må du ha nytt modem (...) Da tror jeg at jeg bare prøver å finne en ny ruter, kobler opp denne på den gamle ruteren vi har, og ser hvordan det går! Trenger ikke å fremtidssikre kjøpet i dag. Så kjøper en ruter som er robust og god nå (som takler 100mbit) og får heller oppgradere ruter senere igjen. Det kan godt hende at jeg går for Asus RT-AC66U! Avventer litt med 500mbit-linja, men skal huske på din anbefalning! Tror jeg enten bare går til elkjøp og spør om en grei ruter (helst asus, har hørt mye bra om de), eller bare kjøper asus rt-ac66u hvis de har denne på lager. Tusen takk for all hjelp! Ang oppkobling, ahr sett noen guider på nettet hvordan sette opp en ruter som access point/repeater. Ser ikke vanskelig ut i det heletatt. Tusen takk for innspill. Nå gjør du valget mitt bare værre, med det er ikke en dårlig ting. Er bra å se på flere alternativer og velge det bedre Takk Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Hvorfor ikke sette opp en eller flere extendere i huset? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Hvorfor ikke sette opp en eller flere extendere i huset? Extendere halverer vel i praksis overføringshastigheten på trådløsnettverket. Bedre å trekke den kabelen, eventuelt sette opp andre routere som bridger der det er mulig. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Hadde holdt meg langt unna D-Link. Kommer jo helt an på hva du er villig til å betale for også. Det har ihvertfall vært mye dårlige trådløse routere til hjemmesegmentet synes jeg fra veldig mange produsenter. Da tenker jeg tilbake en 3 - 15 år i tid. Skal du ha ordentlig kablet så kan jo Mikrotik sine CloudCoreRouters (de modellen som starter på CCR) være noe. Men mange vil nok mene slikt utstyr i hjemmet er overkill. Får jo da router opp i 72-kjernet prosessor om du er villig til å betale for det. http://routerboard.com På en slik kablet router så kan du fint henge på en ekstra WiFi-router. Bare du setter det riktig opp. Du kan f.eks. også segmentere nettverket ditt med VLAN. Sikkert mange fine muligheter med det riktige utstyret. Jeg påstår ikke noe som helst om utstyr. Du må kjenne etter og samle råd fra andre på hva som passer deg best. Brukergrensesnittet til Mikrotik er ikke akkurat slik du er vant med fra hjemmeroutere. Endret 6. november 2015 av G Lenke til kommentar
Querke Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Hvorfor ikke sette opp en eller flere extendere i huset? Extendere halverer vel i praksis overføringshastigheten på trådløsnettverket. Bedre å trekke den kabelen, eventuelt sette opp andre routere som bridger der det er mulig. Enig, vil heller trekke kabel, ettersom jeg har full mulighet til dette. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 6. november 2015 Forfatter Del Skrevet 6. november 2015 Hadde holdt meg langt unna D-Link. Kommer jo helt an på hva du er villig til å betale for også. Det har ihvertfall vært mye dårlige trådløse routere til hjemmesegmentet synes jeg fra veldig mange produsenter. Da tenker jeg tilbake en 3 - 15 år i tid. Skal du ha ordentlig kablet så kan jo Mikrotik sine CloudCoreRouters (de modellen som starter på CCR) være noe. Men mange vil nok mene slikt utstyr i hjemmet er overkill. Får jo da router opp i 72-kjernet prosessor om du er villig til å betale for det. http://routerboard.com På en slik kablet router så kan du fint henge på en ekstra WiFi-router. Bare du setter det riktig opp. Du kan f.eks. også segmentere nettverket ditt med VLAN. Sikkert mange fine muligheter med det riktige utstyret. Jeg påstår ikke noe som helst om utstyr. Du må kjenne etter og samle råd fra andre på hva som passer deg best. Brukergrensesnittet til Mikrotik er ikke akkurat slik du er vant med fra hjemmeroutere. Jeg tror vel kanskje at å trekke en kabel og sette opp en brukbar ruter vil gjøre susen? Kommer til å kjøpe ruter til rundt 2000kr. Og obs: jeg er ikke svært dyktig innenfor nettverk og slikt Så å holde det til det minimale er alfa omega Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 Skjønner ikke helt hvorfor alle utvider med routere i stedet for aksesspunkt. Evt. sette router opp som AP. Mye enklere og man slipper tull med dobbel NATing etc. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. november 2015 Del Skrevet 6. november 2015 (endret) Hadde holdt meg langt unna D-Link. Kommer jo helt an på hva du er villig til å betale for også. Det har ihvertfall vært mye dårlige trådløse routere til hjemmesegmentet synes jeg fra veldig mange produsenter. Da tenker jeg tilbake en 3 - 15 år i tid. Skal du ha ordentlig kablet så kan jo Mikrotik sine CloudCoreRouters (de modellen som starter på CCR) være noe. Men mange vil nok mene slikt utstyr i hjemmet er overkill. Får jo da router opp i 72-kjernet prosessor om du er villig til å betale for det. http://routerboard.com På en slik kablet router så kan du fint henge på en ekstra WiFi-router. Bare du setter det riktig opp. Du kan f.eks. også segmentere nettverket ditt med VLAN. Sikkert mange fine muligheter med det riktige utstyret. Jeg påstår ikke noe som helst om utstyr. Du må kjenne etter og samle råd fra andre på hva som passer deg best. Brukergrensesnittet til Mikrotik er ikke akkurat slik du er vant med fra hjemmeroutere. Jeg tror vel kanskje at å trekke en kabel og sette opp en brukbar ruter vil gjøre susen? Kommer til å kjøpe ruter til rundt 2000kr. Og obs: jeg er ikke svært dyktig innenfor nettverk og slikt Så å holde det til det minimale er alfa omega Ikke kjøp Mikrotik router da, om du ikke er villig til å ha IT-konsulent. Menyene er leselige, men helt uvant å se på. Tror jeg hadde holdt meg til Asus hjemmerouter kanskje. Mest pga. den varme omtalen Asus har hatt lenge. Trenger du flere porter så kan du bruke det på en switch med flere porter. Det finnes avanserte switcher også som har delvise routerfunksjonaliteter. Jeg er egentlig nesten like grønn som mange andre på nettverk. En dag når jeg stålsetter meg, så skal jeg sette opp proffutstyr med eller uten konsulenthjelp. Er veldig lei av slikt mikkemusutstyr som selges på EL-kjedene. Har allerede skaffet delene, men kunnskapen skorter det litt på hos meg. Fy så disse proffboksene bråker. Rett før jeg venter til jeg har skaffet optisk sender/mottaker på begge ender og lar disse surre å gå på kryploftet, også gjør jeg motsatt av hva jeg hadde planer om sånn kabelmessig. Så får det heller være en skog av kabler som går tilbake der jeg egentlig ønsket "sentralskapet mitt". Heller det enn støyen. Planen var å ha alt av koblingspunkter i boenheten. Men med den støyen så blir det nesten uaktuellt. Planen var også å ha server på kryploft. Men nå tror jeg det heller vil bli server på kryploft og router + switch på kryploft. Og heller forlengelse av alle switchportene ned i boenheten ned i noen koblingsbokser. Så behøver jeg ikke klatre opp på kryploftet for å bytte litt om på kablene. Blir et helvetes ekstra kabelstrekk ut av det da, med unntak av at Internett inn kan fint gå med en enslig fiberoptikk, opp til kryploftet istedetfor bare til boenheten. :-) Endret 6. november 2015 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå