astarius Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Jeg klarte å ødelegge harddisken min i går, trolig ved å sette et ipad-keyboard over pc'en, dette keyboardet hadde tydeligvis en så kraftig magnet at den klarte å ødelegge harddisken... først snudde pc-skjermen seg opp-ned før pc'en begynte å lage klikke-lyder fra der hardisken sitter. Pcen skrus på men kommer ikke videre enn de første 10 sek før det kommer en feilmelding. Jeg har prøvd å bytte harddisken til en annen pc og der kom den samme lyden og disken ville ikke åpnes. Klarer ikke å åpne i sikkerhetsmodus og har ikke mulighet til å boote. Lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å redde innholdet, før jeg evt må sende den inn til en svært dyr harddiskreparasjon. Håper noen kan hjelpe:) Endret 1. november 2015 av astarius Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Er det snakk om en bærbar? Om det er svært viktige filer som du ikke har backup på må jeg nesten anbefale deg at du ikke gjør dette selv men tar kontakt med IBAS Lenke til kommentar
astarius Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Er det snakk om en bærbar? Om det er svært viktige filer som du ikke har backup på må jeg nesten anbefale deg at du ikke gjør dette selv men tar kontakt med IBAS Ja det er en bærbar. Filene er ikke veldig viktige, ikke verdt 7990,- som Ibas tar seg betalt hvert fall .. Er ca 4 år med private bilder og en del dokumenter/arbeid fra studietiden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Det er mange som har prøvd å ødelegge disker med magneter uten å få det til. F.eks: http://cobolhacker.com/2006/10/28/is-it-possible-to-erase-a-hard-drive-with-magnets/ Det lar seg normalt ikke gjøre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Jeg er også skeptisk til at magneten er årsaken, men det er egentlig irrelevant. Klikkelyden er et sterkt faresignal og du kan gjøre vondt værre ved å prøve å reparere det selv. Det finnes tre muligheter slik jeg ser det: 1. Prøve å reparere selv med fil recovery-programvare, og risikere at disken blir mer ødelagt. 2. Sende den inn til IBAS og få de til å redde de fleste(alle?) filene. Den desidert sikreste metoden men også dyrest. 3. Merke den med hva som er innholdet, legge den i en skuff og vente til du får såpass mye bedre økonomi at du revurderer hvorvidt det er verd prisen å sende den til IBAS. Fire år med foto høres ut som en god grunn til å velge alternativ 2 eller 3. Edit: Du har sikkert lært på den tunge måten at backup er viktig og billig sammenlignet med alternativet å vente til det er for sent. Endret 2. november 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
astarius Skrevet 3. november 2015 Forfatter Del Skrevet 3. november 2015 Jeg er også skeptisk til at magneten er årsaken, men det er egentlig irrelevant. Klikkelyden er et sterkt faresignal og du kan gjøre vondt værre ved å prøve å reparere det selv. Det finnes tre muligheter slik jeg ser det: 1. Prøve å reparere selv med fil recovery-programvare, og risikere at disken blir mer ødelagt. 2. Sende den inn til IBAS og få de til å redde de fleste(alle?) filene. Den desidert sikreste metoden men også dyrest. 3. Merke den med hva som er innholdet, legge den i en skuff og vente til du får såpass mye bedre økonomi at du revurderer hvorvidt det er verd prisen å sende den til IBAS. Fire år med foto høres ut som en god grunn til å velge alternativ 2 eller 3. Edit: Du har sikkert lært på den tunge måten at backup er viktig og billig sammenlignet med alternativet å vente til det er for sent. Takk for svar! ja du nevner de tre alternativene jeg også har vurdert. har nå prøvd å reparere med fil recovery-programvare og command prompt, og kommer frem til dit jeg kan overføre filene til USB, men når jeg høyreklikker og trykker send to -> removable disc, får jeg opp error 0x80004005, så jeg får ikke overført filene. dette kan jo skyldes at harddisken er ødelagt.. vet du om det er noe mer jeg kan prøve? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 PhotoRec, bra greier men du må stille inn hvilke filtyper den skal gjenopprette hvis ikke så er det ganske mange tusen unødvendige filer du må gå gjennom etterpå. Kan hende det finnes noen ferdige presets man kan bruke, jeg gjorde det manuellt med en gang. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Jeg er enig med de over. Det er neppe magneten i det ipad-tastaturet som har ødelagt harddisken din. Magneten i det tastaturet er alt for svakt til å kunne ødelegge en harddisk. På jobb har jeg en degausser fra IBAS. Magnetfeltet fra den når den er i drift er så sterkt at harddisken som ligger 5-10 cm fra degauseren kan hoppe 2-3 cm opp i luften og løse metallgjenstander i nærheten kan flytte på seg. Folk som har pacemaker skal heller ikke oppholde seg i nærheten av den når den er i drift pga. det sterke magnetfeltet. Den første gangen jeg brukte degauseren misforsto jeg litt om hvor lang tid den brukte på å ødelegge en disk og trodde at maskinen var ferdig med å ødelegge disken jeg hadde satt i den. Akkurat i det jeg hadde fått disken nesten ut av maskinen aktiverte den magnetfeltet igjen og det var så kraftig at harddisken forsvant ut av hånden min og inn i maskinen igjen. Flere av fingrene ble skrapt opp pga. at jeg holdt godt i printkortet på disken når dette skjedde. Ingen vanlige magneter klarer å lage noe i nærheten av så kraftig magnetfelt som må til for å ødelegge en harddisk så du trenger ikke å tro at du har gjort noe dumt og at det er selvforskyldt at harddisken nå er defekt. Det var nok bare en tilfeldighet at det skjedde akkurat da. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 – Samarbeidet mellom Ibas og Elkjøp vil gjøre det lett for privatpersoner å få rekonstruert tapte data http://www.elkjop.no/cms/20131206_131555/aftersales-0034-5-datagjenoppretting/ http://www.ibas.no/nyheter/artikkel/gjenskape-slettede-familiebilder-hos-elkjop/#.VjpCsvkvdaQ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Skulle det vise seg at rekonstruksjon ikke lar seg gjøre ved hjelp av Data Recovery Clinic, vil ikke kunden måtte betale noe. Et alternativ vil da være å sende lagringsmediet til Ibas sitt spesialbygde laboratorium på Kongsvinger for undersøkelse og eventuell rekonstruksjon der. Det virker som tilbudet kun gjelder programvarefeil og ikke maskinvarefeil som "dødsklikking". Lenke til kommentar
Liezaghee-a Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 Er det snakk om en bærbar? Om det er svært viktige filer som du ikke har backup på må jeg nesten anbefale deg at du ikke gjør dette selv men tar kontakt med IBAS Ja det er en bærbar. Filene er ikke veldig viktige, ikke verdt 7990,- som Ibas tar seg betalt hvert fall .. Er ca 4 år med private bilder og en del dokumenter/arbeid fra studietiden. Eller, du kan finne noen andre som kan gjøre jobben, men som ikke koster en liten bruktbil Lokale PC-sjapper kan i mange tilfeller gjøre jobben mye billigere, ellers kan du prøve bilderedning.no, de tar rundt 1500 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå