Gå til innhold

Søke om studielån fra lånekassen?

Gjest Slettet-nPXKDE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nPXKDE

Hei dere, jeg tror dette er riktig kategori. Jeg er 16 år, og har denne høsten startet 1 vgs. Jeg søkte om stipend i begynnelsen, men fikk ikke pga de hadde en ny regel om å regne sammen inntekten til mamma og pappa, og derfor fikk jeg ikke. Men det var feil pga mamma tjener mye mindre nå enn det de hadde telt med, ja dere skjønner sikkert ikke, lang historie.. Uansett så har vi søkt på nytt og snakket med dem osv, og jeg har regnet ut at HVIS jeg får stipend, får jeg det ikke før i slutten av desember/begynnelsen av januar! Og vi har veldig dårlig økonomi, og jeg trenger å kjøpe mat, klær, klippe meg og andre nødvendige ting, + julegaver osv og skal jeg liksom leve uten en eneste krone fram til neste år .. :( derfor lurer jeg på om jeg kan søke om studielån? Jeg blir litt forvirret av alt som står på lånekassen så om noen av dere kunne være så greie å fortelle meg enkelt om hvordan man søker om studielån, hvor mye man kan søke om og andre ting, hvordan det funker osv.. For hvis det tar like lang tid å søke om studielån som det tar med dette stipendet, er det ikke vits i å søke, fordi jeg trenger pengene nå. Hvis det er noen andre steder man kan søke om studielån som eventuelt går raskere enn lånekassen kan dere godt skrive det også. Og nei jeg skal ikke ha jobb, fordi jeg ikke gidder, orker eller har tid. Håper noen svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei jeg skal ikke ha jobb, fordi jeg ikke gidder, orker eller har tid

Dagens ungdom... Da har du ikke tid eller gidder å ha penger heller. Den eneste det går ut over er din mor da hun er lovpålagt å sørge for at du har det som trengs i livet. Når dere er i en vanskelig situasjon så bør du gjøre ditt for å gjøre hverdagen lettere... 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men en kompis av søstra mi tok studielån når han var 16-17! ?

Fra lenken oppgitt av Ventle tre poster over:

Endring i reglene for lån i 2015

Elever under 18 år får ikke lenger lån (med unntak av lån til skolepenger). Du kan søke om lån hvis du fyller 18 år i løpet av søknadsperioden, men du vil ikke få utbetalt lånet før måneden etter at du har fylt 18 år.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...