Gå til innhold

Hjelp til å søke boliglån og kjøp av bolig

heipameg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neinei, mente bare at jeg står som eier (det er snakk om kjæresten min, vi har vært sammen i 3 år). Poenget mitt at jeg klarer selv 11000kr i måneden, og vi skal jo dele leien på midten, så vi klarer utgifter og leie og felleskostnader osvosv. Forstår du?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg høres kjip ut her, men dette er realiteten. 

Billigste leiligheten som du har sett på på Lambertseter ligger på 2.700.000,- For at du skal få kjøpt denne må du ha 1.080.000 i egenkapital slik at du slipper å låne penger av banken. Dette fordi banken vil aldri gi deg ett lån på en leilighet til 2.700.000 med en inntekt på 300.000.

Men okei, la oss si at du får ett lån på 800.000 til denne boligen. Du betaler da ca 4000 på dette lånet og 5600 på boligen. 

Så kommer videre budsjett:

Mat: 3000

Klær og sko: 500

Husholdningsartikler: 300

Reise: 1000 (Har du bil 3-4ganger denne seg)

Innboforsikring: 150

Strøm, oppvarming og varmtvann: 1000

Fritid: 1000

Helse og hygiene: 500

Telefonregning: 400

Etter dette sitter du igjen med ca 1500,- i mnden. Dette er budsjettet du må regne med, for pluttselig blir det slutt med dama. (Budsjettet må uansett økes om dere er 2.) 

Her har du ikke satt av NOE til sparing, skjer det noe uforutsett er budsjettet ditt sprengt med engang. 

Og uansett: De 5600 er fellesutgifter + renter på de 1.620.000,- Lånet har 5 års avdragfrihet, og etter det begynner det å komme avdrag på dette også. Dette er ca 2000,- pr mnd siden de nedbetaler over 40 år. Dette lånet har også flytende rente så øker renten, øker renten også her. 

Med din inntekt og egenkapital bør du se deg etter en bolig til rundt 1.600.000,- eller eventuellt prøve å få deg mere EK og høyere lønn :)

Endret av Dapp47
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...