Gå til innhold

Hjelp til å søke boliglån og kjøp av bolig

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på noen ting.

Jeg har lyst til å kjøpe en bolig, hva er det jeg må se etter, passe på osv?

Og hvordan får man boliglån? Har hørt det er veldig vanskelig... Per dags dato har jeg en blannet brutto og skattefri inntekt på ca 200 000kr. Jeg skal til sommeren starte med heltid, da får jeg ca 300 000kr i brutto.

Hva skal til for at jeg skal få boliglån? Jeg ser for meg en bolig som er på verditakst rundt 2 000 000 - 2 500 000kr. Jeg har da også 15% egenkapital. Hvordan skal jeg gå frem? Jeg har også tenkt å leie ut et rom, da tjener jeg vel også 5-6000kr. Mtp den lave inntekten min blir boliglånet lavt, men jeg leier jo også per dags dato, og vil heller ha en bolig og betale for det, enn å betale for leie uten at jeg faktisk har en bolig.

Noen hjelp og tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 300.000 brutto vil du få ca 1.200.000 kr i lån.

Trur ikke bankene tar til følge med at du skal leie ut et rom selvom det er ekstra inntekt.

Men du sier du har 200.000 brutto skattefritt. Bruttolønn vil si før skatt. Hvorfor skatter du ikke? Vil du skatte av de 300.000?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er flere faktorer som spiller inn for å få boliglån, men hvis boligen har utleie del går det mye enklere å få lån. Så kommer jo spørsmålet, hva ser du etter? enebolig? tomannsbolig? rekkehus? blokk? Og der kommer også spørsmålet om hva du skal se etter. Hver bolig type har forskjellige områder du må fokusere på, ettersom ansvaret er forskjellig fra type til type. Når det kommer til boliglån, ta kontakt med banken din og andre banker, få til et personelig møte og sett opp et budsjett og snakk om hva du ser for deg. Da vil du også få beskjed om hvilken ramme du må holde deg innenfor og kan tilpasse boligjakten etter dette.

Lenke til kommentar

beklager at jeg var utydelig. Jeg har 150.000kr jeg skatter av og 50.000kr jeg ikke skatter av.

Til sommeren får jeg ca 300.000 brutto som jeg må skatte alt av.

Er på jakt etter en leilighet/blokk, helst selveier, men andel går fint. Hva er pros og cons med dette?

Hvor ser man at med 300.000kr får man 1.200.000kr i lån? Når jeg prøvde å søke på nett fikk jeg kun innvilget 600.000kr... Og når jeg skulle søke om finansieringsbevis gikk heller ikke kredittsjekken min gjennom.. Noen som vet hvorfor?

Grunnen til at jeg ikke er så gira på andel er at mange følger med fellesgjeld, noe som jeg synes kan virke så veldig uforutsigbart. Noen som har noen tanker om dette? Jeg har ca 300.000kr egenkapital nå (denne egenkapitalen får jeg av foreldrene mine, og har dem ikke på konto nå).

Jeg har sett en utrolig fin og stor leilighet med prisantydning på 1.000.000kr. MEN den hadde 3.500.000kr i fellesgjeld. Den hadde lav rente lån fra Husbanken, den var med i en sikring og hadde også IN-ordning. Den er også relativt ny og hadde ingen nære fremtidige prosjekter. Dette høres jo veldig bra og sikkert ut, men jeg synes det høres for bra ut? Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Med 3.5 millioner i fellesgjeld er nok de maanedlige betalingene høye, og du faar garantert ikke laan til den leiligheten.

Har du vaert i en bank og snakket med noen der? Det er lettere aa faa laan ved personlige oppmøte enn aa fylle ut et skjema paa nettet.

Hvor er det du ønsker aa bo?

Lenke til kommentar

beklager at jeg var utydelig. Jeg har 150.000kr jeg skatter av og 50.000kr jeg ikke skatter av.

Til sommeren får jeg ca 300.000 brutto som jeg må skatte alt av.

Er på jakt etter en leilighet/blokk, helst selveier, men andel går fint. Hva er pros og cons med dette?

Hvor ser man at med 300.000kr får man 1.200.000kr i lån? Når jeg prøvde å søke på nett fikk jeg kun innvilget 600.000kr... Og når jeg skulle søke om finansieringsbevis gikk heller ikke kredittsjekken min gjennom.. Noen som vet hvorfor?

Grunnen til at jeg ikke er så gira på andel er at mange følger med fellesgjeld, noe som jeg synes kan virke så veldig uforutsigbart. Noen som har noen tanker om dette? Jeg har ca 300.000kr egenkapital nå (denne egenkapitalen får jeg av foreldrene mine, og har dem ikke på konto nå).

Jeg har sett en utrolig fin og stor leilighet med prisantydning på 1.000.000kr. MEN den hadde 3.500.000kr i fellesgjeld. Den hadde lav rente lån fra Husbanken, den var med i en sikring og hadde også IN-ordning. Den er også relativt ny og hadde ingen nære fremtidige prosjekter. Dette høres jo veldig bra og sikkert ut, men jeg synes det høres for bra ut? Noen tanker om dette?

Normalen er at man kan få 4 x brutto inntekt i lån, altså du kan få 300 000 x 4 = 1,2 millioner. 

om du skal ha leiligheten med 4,5 millioner i samlet gjeld må du ha ganske mye mer en 300 000 i egenkapital og mye høyere lønn... 

Lenke til kommentar

om du skal ha leiligheten med 4,5 millioner i samlet gjeld må du ha ganske mye mer en 300 000 i egenkapital og mye høyere lønn... 

Mener du at man må ha mer enn det for å få lån, eller for å få kjøpe boligen?

For å kjøpe boligen, man må ha egenkapital for hele boligen altså kost + fellesgjeld. 

Lenke til kommentar

Banken ser på egenkapitalen din og betjeningsevnen din. Fellesgjelden regnes med når du beregner egenkapital, så om den har 3 millioner i fellesgjeld og pris 1,5 millioner blir totalpris 4,5 millioner, hvorav du må finansiere 15% selv, altså tett opp under 700 000. Betjeningsevnen kommer da an på vilkårene for fellesgjelden, er det lav fastrente og 40-50 års betjeningstid så er fellesgjelden lettere å betjene enn et tilsvarende banklån, men det er fortsatt snakk om alt for mye til å skulle betjene på 300 000 brutto.

Lenke til kommentar

Jeg har 400.000 i året og 600 i ek og får med det mulighet til å kjøpe en bolig tilsvarende 2.4M av min bank. Har hørt med mange banker, men min har vært snillest hittil.. Veldig varrierende hva bankene vil tilby, opplevd alt fra 1.2 til 1.8m.

Jeg fikk en real aha opplevelse da jeg gikk rundt for å høre hva jeg kunne låne. Trudde ikke det skulle være så vansklig som det er. Bankene tar høyde for at renten skal stige med 5% og at du fortsatt skal kunne betjene dette.

Med 300.000 har man ca 19.000 utbetalt etter skatt. Ett boliglån på 2.000.000kr med 2.6% rente over 25år koster 9073,- i mnden. Øker renten 5% koster lånet 14910,- og da er det ikke mye igjen av lønningen til strøm, mat og alt annet.

Det er dyrt å bo i en storby som jeg antar du ønsker mtp prisnivået. 

Lenke til kommentar

Hvilken bank fikk du godkjent det av?

Men vil den virkelig øke med 5%. Det er da utrolig mye. Vil jo bli like dyrt for alle andre steder hvis renten øker så mye for hver bank?

Potensielt kan den øke til dette og mer ja. Den har flere ganger vært over dette. Se her: 

http://www.norges-bank.no/Statistikk/Rentestatistikk/Styringsgrente-arlig/

Bankene må legge inn sikkerhet ved dårlige tider, og godt er det! Tenk hva som ville skjedd om renten gikk opp og ingen kunne betjene det! 

Lenke til kommentar

Hvilken bank fikk du godkjent det av?

Men vil den virkelig øke med 5%. Det er da utrolig mye. Vil jo bli like dyrt for alle andre steder hvis renten øker så mye for hver bank?

Bankene vil ha sin trygghet i at du kan betale lånet dit om det kommer dårlige tider. Stiger renten og du ikke kan betale tjener jo ikke banken penger.

Sparebanken 1 Hedmark har sagt de kan gi meg dette finansieringsbeviset, uten at jeg har tatt det imot enda. Mener å huske at DNB kunne gi det samme. 

Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på noe. La oss si jeg har egenkapital på 1.000.000kr.

En leilighet selges for 1.000.000kr og har 1.500.000kr i fellesgjeld.

Hva er mine sjanser på å få denne boligen mtp at ingen andre byr? Hvordan skal jeg da ha et finansieringsbevis på at jeg da betaler ren cash og ikke trenger noen lån? Fordi fellesgjelden utgjør felleskostnadene pr måned på ca 5-6000kr dette klarer jeg fint å betale.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på, ettersom du bor der noen år og betaler per måned ned på fellesgjelden, vil da boligen sin prisantydning stige hvis fellesgjelden er lav? Jeg mener da, kan jeg da selge boligen og kanskje tjene på det senere?

Om boligen vill stige eller synke i verdi er umulig å si. Men om du bor i ett populært område er det sannsynlig. Men én vet jo aldri, bare se på Stavanger området nå. Mange som taper Mye penger på bolig der om dagen.

Men om felleskostnadene inkluderer nedbetaling av gjeld og boligen holder seg i verdi vill du få igjen mer ved salg ja.

Men det er ikke alltid fellesutgiftene inkluderer avdrag før etter x år, og da er det ofte mange som selger da de ikke har råd lengre. Så viktig å sjekke.

Lenke til kommentar

Om du totalt betaler 5-6000 i mnden på en leilighet er det skjeldent ink avdrag da de fleste leiligheter har felleskostnader på 2.000 + fellesgjeld.

Du må også regne med at det koster endel å kjøpe leiligheten, og det å selge leiligheten (100.000 krones klassen pr gang)

Lenke til kommentar

Hva mener du? Felleskostnader på 7000kr inkluderer nedbetaling av fellesgjeld og felleskostnader som internett osv. Hva mener du med avdrag, må man da betale enda mer?

La oss si jeg kjøper et nybygg da. F.eks en av disse: http://www.finn.no/finn/realestate/project/object?PRICE_FROM=0&finnkode=65762323&searchclickthrough=true&location=0%2F20061&sort=1&PRICE_TO=1300000&ISNEWPROPERTY=true&unitad=65764209

Jeg tar et lån på, si 800.000kr. Betaler da over 25 år vil man betale 3-4000 i mnd. Går renten opp til 7,2 må man betale 5-6000kr i mnd. 

På lenken jeg linket over, var felleskostnd per måned 5099kr. Fellesgjelder derimot var 1.500.000kr ca. Felleskostnadene på 5099 er de jeg skal betale hver måned, som betaler ned på fellesgjelden, er det ikke?

Og 6000kr+5000kr per måned klarer jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...