Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg vil bli avholdsmann, hvordan presentere det for venner?

Anbefalte innlegg

Jeg vil bli avholdsmann, da jeg ikke får noe ut av alkohol/rus. (noen får jo f.eks. mer selvtillit i fylla.) og jeg liker ikke noe særlig smaken på mye av alkohol heller. 

men hvordan presentere det for mine venner? jeg har prøvd å ta det opp litt små forsiktig her og der med noen av mine beste venner. hver gang så blir den ideen raskt feid av bordet, og de skjønner ikke hvorfor noen ikke vil drikke. det med å ikke drikke i min alder, så blir man fort sett ned på, og stemplet som kjedelig. (noe jeg ikke vil, for da blir man kanskje ikke invitert til fester, osv osv.... jeg liker mer det sosiale ved en fest, enn det å drikke seg sørpe.)

noen som har hatt noe av den samme problemstillingen jeg har, og hvordan løste du det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bli avholdsmann, da jeg ikke får noe ut av alkohol/rus. (noen får jo f.eks. mer selvtillit i fylla.) og jeg liker ikke noe særlig smaken på mye av alkohol heller. 

men hvordan presentere det for mine venner? jeg har prøvd å ta det opp litt små forsiktig her og der med noen av mine beste venner. hver gang så blir den ideen raskt feid av bordet, og de skjønner ikke hvorfor noen ikke vil drikke. det med å ikke drikke i min alder, så blir man fort sett ned på, og stemplet som kjedelig. (noe jeg ikke vil, for da blir man kanskje ikke invitert til fester, osv osv.... jeg liker mer det sosiale ved en fest, enn det å drikke seg sørpe.)

noen som har hatt noe av den samme problemstillingen jeg har, og hvordan løste du det?

Hvis de virkelig er beste venna dine så gir de faen,hvis folk drar på fest for å drikke seg drita så har de problemmer i hverdagen de bare vil glemme spørru meg.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti mange som ikke drikker og de har blitt invitert på fester de, alle respekterer det hvis man sier at man ikke drikker. Noen vil selvfølgelig se rart på deg siden det ikke er så vanlig, men de må forstå at du er samme fyren uansett. Er de virkelig venner så forstår de deg, men du må ikke bare snakke si ting som "er det rart med folk som ikke drikker", få det ut med krutt så ordner det seg :)

Lenke til kommentar

Jeg var selv avholds helt til 21-års alderen. Heldigvis har jeg venner som forstår at ikke alle liker å drikke, og de respekterte det. Det bør dine venner også gjøre. Fortell dem at du kan ha det gøy uten denne alkoholen.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti mange som ikke drikker og de har blitt invitert på fester de, alle respekterer det hvis man sier at man ikke drikker. Noen vil selvfølgelig se rart på deg siden det ikke er så vanlig, men de må forstå at du er samme fyren uansett. Er de virkelig venner så forstår de deg, men du må ikke bare snakke si ting som "er det rart med folk som ikke drikker", få det ut med krutt så ordner det seg :)

jeg har prøvd å lirke det litt fram, kanskje det er litt god gammaldags krutt som skal til?  :hmm:

Hvis de virkelig er beste venna dine så gir de faen,hvis folk drar på fest for å drikke seg drita så har de problemmer i hverdagen de bare vil glemme spørru meg.

alle vennene mine er litt yngre enn det jeg er, så de fleste har ikke skjønt at man ikke trenger å drikke seg helt sunder og sammen og fortsatt ha det moro. alkoholen er liksom festens midtpunkt, og det er som regel bare meg som "tørr" å prate med de andre om løst og fast på fest, virker det som. 

Jeg var selv avholds helt til 21-års alderen. Heldigvis har jeg venner som forstår at ikke alle liker å drikke, og de respekterte det. Det bør dine venner også gjøre. Fortell dem at du kan ha det gøy uten denne alkoholen.

jeg har det faktisk mer moro uten alkohol, og det beste med å ikke drikke er at man fortsatt kan kjøre bil. (bil er en av mine 3 store ting, som jeg virkelig elsker å holde på med.)

takk for svar  alle sammen :)

Lenke til kommentar

jeg har det faktisk mer moro uten alkohol, og det beste med å ikke drikke er at man fortsatt kan kjøre bil. (bil er en av mine 3 store ting, som jeg virkelig elsker å holde på med.)

takk for svar  alle sammen :)

Der har du løsningen, ingenting er bedre enn å ha en sjåfør i fylla :w00t:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det forskjell på avholdsmann og avholdsmann da, hva legger du i det å være avholdsmann?

Hvis det er at du bare ikke ønsker å drikke alkohol forstår jeg ikke hvorfor du i det hele tatt trenger å ta det opp som "en ting", bare drikk noe annet og ellers fortsett som før.

Men hvis det er slik at du ønsker å konvertere andre til også å være alkoholfrie, og gjør dette til ett samtaleemne i gode lag er det en selvfølge at du blir en outsider. Og med rette, ingen ønsker slik negativitet inn i festene sine.

Jeg var selv avholds inn i 20-åra, og hadde ingen problemer med det. 

Lenke til kommentar

Bare si det rett ut hvordan du føler det med tanke på alkohol.

Har selv gjort det, og det var noen kommentarer og synspunkter på det i starten, men etter hvert så har alle sammen blitt vant til det og det blir aldri kommentert eller bemerket mer nå.

Det er så deilig å våkne opp uten hodepine, lure på hva en har vært med på, og ikke minst så er det også billigere.

For meg så er det ikke det minste kjedelig, for da ser en også hvor lite smarte enkelte kan være med for mye ‹‹innabords››, så du kan også få en fin underholdning med dette på andres bekostning.......  ;) 

Lenke til kommentar

Man kan jo la være å drikke uten å spørre noen om det er greit. Jeg har ikke smakt en dråpe alkohol på 8 år, men tok ingen beslutning om å bli "avholdsmann". Det bare interesserer meg ikke, og det går naturligvis greit å drikke andre ting uten å føle at jeg må opplyse noen om det eller si noe om grunnene til at det ikke er alkohol i det. Man trenger ikke være aktivist for å ikke drikke. Man bare gjør som man selv vil. :)

Lenke til kommentar

Korleis folk vil reagere er også litt avhengig av kva slags grad av avholdenheit du vil gå for. Det er stor forskjell på å ha avhold som ei personleg overbevisning der du også aktivt jobber for at ingen andre skal drikke heller og at du heile tida minner folk på kor mykje betre du er. Og ein langt mildare form for avhold der det kun er fylla du held deg unna, men at du kan drikke litt dersom det passer seg.

Dei fleste avholdsfolk velger ein stad imellom.

Lenke til kommentar

jeg føler at det er betryggende at dere ikke har hatt noen problemer med det å være avholds. 

jeg kommer IKKE til å bli "that guy" som prøver å prakke på hvordan han lever sitt liv på alle andre. hvis du har lyst til å drikke, så gjør gjerne det, og jeg kan til og med ta vare på deg hvis du er uheldig og drikker litt mye  :thumbs:

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg føler at det er betryggende at dere ikke har hatt noen problemer med det å være avholds. 

jeg kommer IKKE til å bli "that guy" som prøver å prakke på hvordan han lever sitt liv på alle andre. hvis du har lyst til å drikke, så gjør gjerne det, og jeg kan til og med ta vare på deg hvis du er uheldig og drikker litt mye  :thumbs:

Tror det er måten å gjøre det på. Altså, jeg er ikke avholds, men respekterer de som ikke vil drikke fullt ut. Selvfølgelig, det gjelder ikke såkalt "avholdsfolk" som moraliserer og liksom skal fortelle andre hvordan de skal leve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...