AnonymDiskusjon Skrevet 9. november 2015 Forfatter Del Skrevet 9. november 2015 Flytta til en ny by i august for å studere, ble også kjent med mange herlige folk. Likevel, etter en tid der vi hele tiden hang sammen, følte jeg behovet for å sjekke ut hvordan det var å være alene på byen. En spennende greie tenkte jeg! Første gangen gikk jeg nesten edru bare for å observere hvordan folk var. Stakk innom de klubbene som er og observerte hvordan folk hadde det, hvem som var der osv. Møtte resten av gjengen senere på kvelden og hang med de, etter å ha tatt innover meg det som var å ta innover seg. Helgen etter stakk jeg på byen alene, ganske beruset. Det jeg satt igjen med var at folk så på meg som en "taper". En venneløs person. Hvis jeg snakket med èn person, så følte den andre seg utelatt og ville gå. Så stakk de begge uten meg. Aldri sett de siden. Prøvde meg på dansegulvet. Erfaringen der er at folk som danser, de danser i grupper og er ikke villig til å inkludere "han kåtingen" i dansinga. Ble til at jeg ble utelatt der. De som sitter, sitter gjerne i gruppe på 4+, og erfaringen min ved å gå bort til de er at de ikke ønsker å inkludere meg. De har nok med sitt. Så - jeg har gitt opp å reise alene på byen. Nå er jeg alltid med den gjengen vi lagde i fadderuken, noe som er greit nok. Skal dog. sies at det frister å reise til utlandet og kjøre solo der. Det har jeg virkelig troa på, da nordmenn generelt er veldig inneslutta og lite åpen for å møte nye folk i "ubehagelige" situasjoner. Anonymous poster hash: 885ae...d9f 1 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Man må såklart ha greie sosiale antenner, men det trenger ikke å være helt magisk å få til en bra bytur alene. Det er mange som sitter alene i baren og prater med de ansatte f.eks. Plutselig kommer det folk bort for å bestille og vips, så går praten. Dt er forresten ingen som tenker noe over om "han der" går alene eller at noen er tapere av den grunn. Ingen bryr seg. 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Er man sjenert og innesluttet, men ønsker kontakt kan det være slitsomt å dra ut alene. Man er nødt til å være litt kontaktsøkende. Et tips er å dra ut litt tidligere enn normalt. Møt opp før folk har blitt stupfulle så er det gjerne lettere å få kontakt. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 (endret) Har selv vært ute på byen alene, har aldri vært noe problem. Har møtt gamle kjente og nye venner slik. Men ja er man innesluttet og eller anti sosial funker det ikke. Har vært alene på byen på vest landet og sørlandet uten problem men kan ikke si hvordan det er i resten av landet. Kanskje folk der er mere innesluttet. Endret 9. november 2015 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Kan være kjempeartig å gå ut alene, har noen skikkelig bra minner med det. Men vil ikke si det er en god måte å få varige venner. Da er det nok bedre å bli med i noe mer organisert. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Trikset er å sosialisere seg med en gang. En fin regel er å prate til den første personen du ser (eventuelt første jenta du ser), uansett hvem det er. Keep it short and simple, så når den samtalen er over, går man rett til neste. Ikke la seg selv bli stuck i hodet sitt. Etterhvert, når hodet finner ut at man ikke risikerer å bli drept, så kommer man i fantastisk stemning. Og da er det null stress. Hatt flere gode kvelder hvor jeg har dratt på byen alene, men det krever en del for at man ikke skal begynne å tenke rare tanker, for så å bli handlingslammet. Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Det er lett å tro at andre ser på deg og dømmer deg fordi du går alene. Sannheten er at det bare en selv som vet det (med mindre man sier det til andre) og at det er ingen som tenker noe over det. Det kan faktisk være bedre enkelte ganger å stikke ut alene. Man har ingen å forholde seg til og kan fritt prate med hvem som helst uten å føle seg som en dårlig venn. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 [quote name=Feh" post="22879798" timestamp="1447056671" Et tips er å dra ut litt tidligere enn normalt. Møt opp før folk har blitt stupfulle så er det gjerne lettere å få kontakt. Har prøvd å gå ut tidligere og få et bra bord. Det ender alltid med at noen spør om de andre stolene er ledig, også flytter de alle stolene over til sitt bord... Så sitter man da igjen alene som en tulling med ingen stoler og et stort bord som skriker: "Jeg er alene og har ingen venner!" Anonymous poster hash: 2da41...911 Lenke til kommentar
Shi Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 [quote name=Feh" post="22879798" timestamp="1447056671" Et tips er å dra ut litt tidligere enn normalt. Møt opp før folk har blitt stupfulle så er det gjerne lettere å få kontakt. Har prøvd å gå ut tidligere og få et bra bord. Det ender alltid med at noen spør om de andre stolene er ledig, også flytter de alle stolene over til sitt bord... Så sitter man da igjen alene som en tulling med ingen stoler og et stort bord som skriker: "Jeg er alene og har ingen venner!" Anonymous poster hash: 2da41...911 Men å sitte alene ved et bord vil jeg si er ganske dødfødt i utgangspunktet, om man ikke da har et ønske om å gjøre det da. Min stemning går fort nedover jo lengre jeg ikke starter å prate med folk. En fin regel er som sagt å si hei til den første personen man møter etter at man har gått inn, uansett hvem det er. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Trikset er å sosialisere seg med en gang. En fin regel er å prate til den første personen du ser (eventuelt første jenta du ser), uansett hvem det er. Keep it short and simple, så når den samtalen er over, går man rett til neste. Ikke la seg selv bli stuck i hodet sitt. Etterhvert, når hodet finner ut at man ikke risikerer å bli drept, så kommer man i fantastisk stemning. Og da er det null stress. Hatt flere gode kvelder hvor jeg har dratt på byen alene, men det krever en del for at man ikke skal begynne å tenke rare tanker, for så å bli handlingslammet. Dette tror jeg faktisk er et meget godt råd. "Prat med første personen". Det er litt som å ha jobb, det er lettere å finne jobb om man allerede er i en jobb. Lettere å komme inn i "sonen", og finne folk å prate med, om man allerede prater med noen. Det er litt som ild i tørt gress. Man må kaste seg inn i en loop av mennesker. Satt en gang alene i baren på Garage i Bergen en hverdag, rundt kl 20. Ventet på en kompis som plutselig sier han blir en time sein. Så jeg sitter i baren og preiker med bartenderen. Hyggelig det, men hun blir mer og mer opptatt og samtalen blir litt oppstykket og unaturlig. Kommer en jente i baren og lurer på hva hun skal bestille, jeg anbefaler en drink til henne og starter en samtale. Når hun får drinken sin spør jeg om jeg kan bli med henne tilbake til gjengen hennes. Null problem. Når kompisen min endelig kom var det nesten synd, ville ikke forlate folkene pga stemningen var topp, klarte å få den beskjedne kompisen min inn i varmen da. [quote name=Feh" post="22879798" timestamp="1447056671" Et tips er å dra ut litt tidligere enn normalt. Møt opp før folk har blitt stupfulle så er det gjerne lettere å få kontakt. Har prøvd å gå ut tidligere og få et bra bord. Det ender alltid med at noen spør om de andre stolene er ledig, også flytter de alle stolene over til sitt bord... Så sitter man da igjen alene som en tulling med ingen stoler og et stort bord som skriker: "Jeg er alene og har ingen venner!" Anonymous poster hash: 2da41...911 Tilbøyelig til å være enig med dette. Tror ikke det er en god idé å komme tidlig. De som er tidlig på et utested er der gjerne for å få inn litt "kvalitetsprat" i en dynamisk utelivssetting som samtidig er rolig og avslappende enn så lenge. De vil ikke bli kjent med strangers. Men senere når rusen stiger blir ting mer skrål og latter, "everything goes", og "selvfølgelig kan du sitte her, hva heter du?". Man kan si mye om rus, men det hjelper enormt i sosiale situasjoner. Vil dog si at OM man klarer å komme inn i varmen tidligere på kvelden, kan dette bli desto mer kjekt, nettopp fordi man kan ha litt skikkelig samtale. "Ingen" gidder å snakke seriøst om ting når 10 stk er i hørerekkevidde, ørene vibrerer av bassen og promillen er over 1. Pluss man får jo mer tid med folk jo tidligere man kommer på byn (om man er alene) ^^, Lenke til kommentar
Feh Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Det kommer an på hva slags sted man skal til. Å troppe opp tidlig på en nattklubb er sjeldent noen stor suksess ettersom de fleste som kommer enten er andre sultne menn, eller gjenger med folk. Type pub/bar o.l. har man større sjanse i. Gå og sett deg i baren eller et annet sted der det er normalt å sitte alene, ikke alene ved et bord med 8 stoler. En annen ting er at om du føler deg out of place som er veldig lett så prøv etter beste evne å lat som om du faktisk koser deg og er komfortabel. Ikke vær creepy. La mobiltelefonen ligge i lomma. Et annet tips er å dra på et sted som møter identiteten din. Enten musikksmak eller generelt stil eller klientell. Man må gjerne lete litt og prøve forskjellige steder før man finner et bra et, selvfølgelig lettest i storbyer som har noe å velge i. Er det et studiemiljø i byen dra dit hvor studentene ferdes, der er det ofte folk bare drar uten å kjenne så mange, eller drar i små grupper. Min erfaring er også at studiegjenger er mer åpne og imøtekommende enn ellers ganske sammensveisede vennegjenger. Og som det skye folkeslaget vi er - aldri forvent at noen tar kontakt. Ikke håp på det en gang. Skal du ha kontakt må du selv ta initiativet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Et annet problem når man går ut alene er at man ofte treffer på PUA'er som bruker deg som en slags uvitende wingman og så blir man kippet til side når damene er sikret for kvelden (for PUA'en iallefall)... Anonymous poster hash: 2da41...911 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Et annet tips er å dra på et sted som møter identiteten din. Enten musikksmak eller generelt stil eller klientell. Man må gjerne lete litt og prøve forskjellige steder før man finner et bra et, selvfølgelig lettest i storbyer som har noe å velge i. Er det et studiemiljø i byen dra dit hvor studentene ferdes, der er det ofte folk bare drar uten å kjenne så mange, eller drar i små grupper. Min erfaring er også at studiegjenger er mer åpne og imøtekommende enn ellers ganske sammensveisede vennegjenger. Og som det skye folkeslaget vi er - aldri forvent at noen tar kontakt. Ikke håp på det en gang. Skal du ha kontakt må du selv ta initiativet. Helt enig man må gå et sted som passer sin egen identitet, Jeg hadde nok ikke funnet likemenn på sossebar. En brun pub og nattklubb har jeg større suksess. Jeg er uenig i at vi nordmenn er så innesluttet over hele fjøla. Det skjer ofte at folk har tatt kontakt med meg på fylla, disse var helt fremmede for meg. Å ja dette har vært i Norge. Endret 12. november 2015 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
MetalAndy92 Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Har gått ut mange ganger alene på den lokale puben jeg. Hadde aldri giddi å gått på en natklubb alene, men jeg føler meg ikke hjemme på nattklubber uansett. Jeg foretrekker skikkelig brune puber hvor det spilles gammeldags rockemusikk og man kan sitte å ta seg en pils eller en dram og faktisk høre hva folk sier, jeg føler nattklubber er mer for folk som er i større grupper eller driver å skal sjekke opp folk.Brune puber passer bedre min personlighet. Har ikke vært så mye det siste halvåret, men de siste to årene gjorde jeg det ofte om jeg hadde lyst hvis kompiser ikke gadd å gå ut. Har skjedd alt fra å sitte å ta noen øl å stikke hjem uten å sosialisere meg, noen ganger har jeg kommet i prat med folk å blitt med på nashspiel. Har til og med blitt kjent med nye folk på utesteder, men heldigvis studerer jeg på et lite sted som er lett å finne kjente på barene, men det å ikke se folk igjen som man har møtt på byen er ikke nødvendigvis en dårlig sak. Første gangen jeg gikk ut alene var da jeg flyttet for å studere, helgen før fadderuka gikk jeg på puben litt tidlig og testet ut diverse øl og drinker som de hadde der, kom i prat med mange og på vei hjem ble jeg invitert på nashspiel av noen tilfeldige på gata hvor jeg møtte igjen noen av de jeg hadde snakket med på puben. Var ingen av de jeg ble ordentlig venner med, men noen av dem møter jeg i blant å slår av en prat med på byen da. Og jeg er på ingen måte en utadvendt person som kommer i prat med alle jeg møter eller går bort til folk og snakker når jeg er ute. Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Dro alene på festival/kosert i sommer angrer ikke! =) Skal sies at det er en annen type setting enn genrelt "på byn" da... selv føler jeg at nattelivet i byen min har tapt seg veldig de siste 5 åra. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 (endret) Av en eller annen grunn har jeg veldig ofte blitt kjent med nye jenter når jeg har gått på byen alene. Jeg har flere ganger møtt et par-tre venninner, gjerne før jeg har kommet frem til et utested, og blitt med dem videre. Det er en god del år siden, og jeg har fortsatt kontakt med dem. Dette har altså skjedd flere ganger.Ingen vet uansett om du er ute alene eller ikke. Ikke overanalyser. Endret 13. desember 2015 av hekomo Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Jeg skal begynne å gå på byen alene etter eksamensperioden som er nå,så er interessert i andres historier på byen alene for å utviklet et litt større sosialt nettverk ettersom jeg begynner å miste kontakt med de jeg allerede kjenner og orker ikke å vente på å bli kontakta mer . Anonymous poster hash: 528b1...b92 Kan du ikke snu litt på flisa her, og ta kontakt med de du allerede kjenner..? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Finn et egnet sted. Her i hjembyen finnes det ei stripe med utesteder som leverer dunk-dunk-musikk, lunken og dau Ringnes og et klientell som danser og sjekker opp hverandre over en lav sko. Droppa en gang å bli med på dette, og gikk heller for å ta en stout på et lite krypinn av en irsk pub lenger opp i gata. Rakk ikke bestille glasset mitt engang før flere av de som satt bed baren hadde håndhilst på meg og invitert meg til å slå meg ned med dem. Hadde et par hyggelige timer med vilt fremmede Har gått dit flere ganger senere, og bestandig kommet i snakk med trivelige folk. Så se an stedet du skal på. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Støtter 1Dr.E i at man må finne et egnet sted. Jeg er såpass heldig at jeg bor i en by med ganske variert utvalg når det gjelder utesteder, fra rolige puber til nattklubber med hundre decibel dundrende ut av høyttalerne, og jeg fant etter hvert et sted jeg likte så godt at jeg har hengt der stort sett hver helg de siste åtte årene. Noen lekser jeg har tatt med meg er blant annet følgende: - Finn et sted med litt trafikk, men ikke verre enn at folk kan stoppe og veksle noen ord hvis de skulle ha lyst til det. - Når du først finner et sted du liker, gå dit så ofte du kan, iallfall i begynnelsen. Mange steder har stamgjester, og hvis du er der ofte, og i tillegg ser ut som en hyggelig kar, så er sjansen tilstede for at de vil snakke med deg. Det leder meg også inn på neste punkt, nemlig ... - Ha godt humør. Hvis du føler deg råtten og ute av form, drit i å gå ut. Smiler du og ser ut som du trives så har folk lettere for å ta kontakt, siden de fleste som et minstemål unngår å henge med folk som drar ned stemningen. - Ikke dill med "bra bord." Jeg kan bare snakke av personlig erfaring, men jeg kom i kontakt med masse folk bare ved å sitte på en hylle litt innafor ene inngangen til baren til stamstedet mitt. Det kan neppe kalles en "god" plassering, men det var trafikk der og jeg ble etter hvert gjenkjent siden jeg var der tre dager i uka, noe som førte til at folk etter hvert kom bort og slo av en prat. Skaff deg bord hvis du kan/vil/har lyst, men husk at en barkrakk gjør samme nytten. - Du er bare en ensom taper hvis du tror du er det. Lær deg å ha det moro for deg selv og trives i eget selskap, og folk vil sannsynligvis komme løpende for å få være en del av "festen." Min egen erfaring er at det store "raset" med folk som ville snakke med meg kom da jeg begynte å gi litt faen i de og konsentrerte meg om å ta med meg min egen, private "fest". Det var sikkert en del andre ting som spilte inn i tillegg, men noen måneder etter at jeg gjorde det til min eneste oppgave å ha det så gøy på byen som overhodet mulig, uavhengig av andre, så begynte plutselig en hel drøss med folk å ta kontakt med meg. - Gjør deg kjent med de som jobber der. Vær hyggelig, ikke drikk deg dritings og lag bråk, og hils i det minste når du er der. Oppfører du deg noen lunde vettugt så kommer de etter hvert til å huske deg, noe du eventuelt kan spinne videre på, eller bruke til å bli kjent med de hvis de er innom på en frikveld. Igjen, dette er kun egne erfaringer, men jeg har opplevd flere ganger at folka som jobber på stamstedet mitt har tatt kontakt når de har vært innom på en frikveld, og jeg har etter hvert blitt ganske godt kjent med et par av de. - Sist, men ikke minst; ta initiativ. Hils på sidemannen (eller -kvinnen), si hei og spør om de har en bra kveld. Siden dere begge er på byen, forhåpentligvis for å ha det gøy, så har dere allerede en ting til felles, og det gir uante muligheter for å ta samtalen videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå