xibriz Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 For litt over 2 mnd siden kjøpte jeg 25 lysrør. Jeg monterte 22 av disse. Nå oppdaget jeg at ett av rørene var sluttet å virke. Jeg byttet det med ett av de 3 jeg hadde i reserve å det fungerte bra. Altså er det ikke tenneren. Det er vel rimelig å kreve ett nytt? Eller har jeg en svak sak? Hvor lenge er det ment at lysrør skal vare? Kan man gå ut ifra 5 år eller x antall timer som det spesifikke lysrøret skal holde? Eller er det så mange andre faktorer som spiller inn slik at dette er urimelig (temperatur, hvor lenge de er på etc)? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Du kan jo prøve, men ville ikke styrt for mye med det selv. Koster jo ikke skjorta ett lysrør. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Du kan jo prøve, men ville ikke styrt for mye med det selv. Koster jo ikke skjorta ett lysrør. Nei, men det blir fort dyrt hvis jeg må kjøpe 25 nye innen ett år eller noe slikt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Spør i butikken hvor lenge det skal vare. 2 mnd høres fryktelig lite ut. Her pleier det å vare minst 1 år hvis det står på hele tiden. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Du kan jo prøve, men ville ikke styrt for mye med det selv. Koster jo ikke skjorta ett lysrør. Nei, men det blir fort dyrt hvis jeg må kjøpe 25 nye innen ett år eller noe slikt. Hehe, ja sant. Jeg har byttet ut 3st siden 92. Så vil si nei til å bytte 25st på ett år. Hehe. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Vanlige lysrør (T8) fra kvalitetsprodusenter har vanligvis en oppgitt levetid på 20000 timer. De fleste opplever dette som mange års bruk, dog ikke like lenge som Kjetil Lura sine rør. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Ja, jeg sjekket og det er 20000 timer på rørene jeg har. Det er jo ca. 833 dager 24/7 drift, så 2 mnd er jo litt lite. Røret det er snakk om er: Osram T8 L 36W/865 Lumilux Daylight G13. 1200 mm Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Som jeg sa, snakk med dem og ta med kvitringen. Tror ikke det vil bli noe problem med å få ett nytt. Men jeg hadde ikke brydd meg om det. Koster jo ikke mye for ett rør. Men rett er rett. Så prøv. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Litt off topic: Hvis man kjøper 1 kartong (og setter opp 22 stk på en gang) 36W/865 Lumilux Daylight, så tror jeg vi er feil del av forumet. Tviler på at dette er forbruker/forbrukerrett... 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Sånt byttes over en lav sko. Bare å ta med tilbake. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Sånt byttes over en lav sko. Bare å ta med tilbake. Nei, tvert imot er det butikker som har policy på at lyspærer ikke byttes, fordi folk kan ta med den gamle og "bytte" den. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Det er det sikkert, men det kan umulig være noe stort problem. Her er det butikken som har bevisbyrden siden det er under seks måneder siden kjøpsøyeblikket. Det er ikke serienummer på lysrør så vidt jeg vet, så hvis det skal bevises at det er lureri på gang må man vel på en eller annen måte finne ut at røret er brukt i mer enn to måneder. Sjansen for at en person (og særlig en person på jobb) gidder å gjøre seg til kjeltring og kaste bort tid for å lure seg til ett lysrør er lav, og man merker fort om tilliten misbrukes. Når man kjøper 25 lysrør er det vel ikke usannsynlig at et av dem er defekt. Min erfaring er at det byttes uten spørsmål, men nå har vi et godt forhold til en jernvare som fakturerer oss også. Uansett, det skader ikke å prøve. Kanskje butikkeieren er en mistenksom liten gnom det ikke er verdt å bruke tid på, men da vet du i hvert fall det til neste gang det skal brukes penger. Endret 1. november 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Sånt byttes over en lav sko. Bare å ta med tilbake. Nei, tvert imot er det butikker som har policy på at lyspærer ikke byttes, fordi folk kan ta med den gamle og "bytte" den. Nåja, ikke min erfaring. Kjøpte en led pære, da min billige led tok kveld. Spurte butikken, hvor lenge varer den? Svaret var ryker den innen ett år kom ned og du får ny Endret 1. november 2015 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 På lysrør kan man vanligvis se på mørke felt i endene om lysrøret er gammelt/mye brukt. Hvis et nesten nytt rør svikter ser det anderledes ut. Hvis det er en seriøs butikk blir det vel sansynligvis byttet. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Litt off topic: Hvis man kjøper 1 kartong (og setter opp 22 stk på en gang) 36W/865 Lumilux Daylight, så tror jeg vi er feil del av forumet. Tviler på at dette er forbruker/forbrukerrett... Eller så har man stor garasje å like lys Siden de er kjøpt på nett har jeg sendt mail til nettbutikken. Så da er det bare å vente å se. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Javel, da bommet jeg. Med det antallet rør og med den lysfargen så må den garasjen være svært godt opplyst. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Ja, jeg liker godt med lys når jeg oppholder meg i garasjen Nettbutikken behandlet saken raskt, og etter litt avklaring rundt type tenner så sender de meg ett nytt lysrør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå