Holland1977 Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg lurer på en ting jeg ønsker å undersøke på vegne av en god venn. Har bank taushetsplikt eller er pålagt å gi alle opplysninger i saken til andre part i tilfeller hvor to personer søker om felles lån, eksampek boliglpn? Her er situasjonen. Jeg har en nabo fra Polen som er min god venn. Han spurte meg om jeg vet eller kan undersøke dette på vegne av han fordi han kan ikke norsk så godt. Han er gift og bor sammen med sin kone. De skal flytte snart og søke om boliglån. Da dukket opp problemer. Han forteler at han har en del av gjeld som ektefelle ikke vet om. Det er snakk om personglig forbruk og han har sendt en del av penger til sin familie til utlandet for å hjelpe dem litt. Kona kan ikke noe om den og han vil at fortsetter å ikke vet noe fordi han jobber og tjener penger og nedbetaler gjeld selv. Men nå skal de søke om boliglpn i banken og han er red for at bank skal gi alle opplysninger om hans gjeld til henne. Hand gjeld er ikke i samme bank, men uansett når bank gjør en kredittvurdering de sjekker alle opplysninger i alle banker. Så spørsmålet hans er om det er mulig å søke om boliglån i en bank uten at bank gi opplysninger om ham og hans gjeld til kona hans? Her er det veldig viktig å gi korrekt svar så lurer på om det finnen en som kan regler om dette og som kan gi riktig svar. På forhond takk! Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Synes han burde være åpen mot sin kone og fortelle om den gamle gjelden. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Synes han burde være åpen mot sin kone og fortelle om den gamle gjelden. Det er ikke slik det fungerer i Norge - alt skjer i det skjulte, inkl. utroskap. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) http://www.finanstilsynet.no/no/Artikkelarkiv/Rundskriv/2007/Taushetspliktreglene-for-finansnaeligringen-om-kunders-forhold-mv/ Ja, de har taushetsplikt. De kan ikke opplyse kona om vennen din sin økonomi, men hun har jo rett til informasjonen angående lånesøknaden. Edit; Jeg er enig i at han burde fortelle det. For det første så er dette faktisk kona hans, for det andre så bør man vite om hverandres økonomi når man skal kjøpe noe så kostbart som et hus sammen siden begge to er ansvarlige for hele lånet. Det er jo en mulighet for at kona ikke vil ta opp lån pga mannens økonomi. Spark vennen din litt i ballene og be ham manne seg opp og gjøre det riktige. Endret 1. november 2015 av Belphegor 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) De forteller ikke om slikt til kona. Hun kan dog se det hvis hun ser selvangivelsen hans siden all gjeld står der og det må sendes inn ifm prosessen om å søke lån.. Endret 1. november 2015 av ilpostino 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Det å ha litt pinlig gjeld skjult for sin bedre halvdel er ikke akkurat uvanlig. Med mindre det er snakk om ødeleggende summer ser jeg ikke hvordan dette skal medføre mer enn litt velfortjent kjeft. Hvorfor ikke bare være åpen? Hun vil nok ha liten forståelse for nedbetaling av en gjeld hun ikke vet om, og vil i verste fall tenke ut sine egne grunner til at mannen har mindre penger til overs enn han burde. Endret 1. november 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Holland1977 Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Min første anbefaing var også at han forteller alt til kona sin. Jeg var ganske sikker på at det ikke skal skape store problemer. Men han fortalte at det ikke er så enkelt. Situasjon er gangke komplisert. Saken er at han kommer fra Polen, fra en fattige og litt problematisk familie. De hjulpet dem sammen før flere ganger. Ettehvert begynte kona hand å reagere og protestere mot sending av penger fra Norge, som jeg kan fortstå og mener at det er ok.Det var mye krangler rundt dette. Han selv mener at det ikke var riktig, men han mente han måtte hjelpe dem og måtte balansere samtidig mellom sin familie og kona hans. Til slutt bestemte han å hjelpe dem selv, men det var tider da han kunne ikke tjene så mye penger. I tillegg brukte han litt penger for reiser og uteliv. Derfor kommet han til en litten gjeldslabyirint uten at han fortalte til kona. Han fortalte til meg at han har orden i det nå. Han tjener bedre nå og regner med at han skal betale ned sin gjeld i løpet av et pr max. Han har ikke noe problemer med økonomi. De skal søke om boliglån og han er veldig redd for at kona skal vite sanheten. Han vil gjerne unngå hele situasjon. Har jeg fortstått det riktig at han kan unngå dette hvis han klarer å levere sin dokumentasjon til banken uten at kona hans skjekker den? Det er en ubehagelig situasjon, men finnes det noe råd jeg kan gi til ham? Jeg kommer ikke på noe siden jeg ikke var in slik situasjon or har ingen erfering med dette. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Eneste måten da er vel at ikke kona sjekker. Hvis hun og mannen har lånet sammen så har hun rett på innsyn i lånesaken. Hun har som sagt ikke rett til å sjekke utenom det. Hvor stor gjeld er det snakk om sånn ca? Hvis det er 50-100.000,- så er det jo ikke så altfor galt egentlig. Nei, jeg forstår kompisen din veldig godt, han står mellom en stein og et hardt sted nå Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Taushetsplikt er intet hinder for banken i dette forholdet, av to grunner. For det første: Taushetsplikten gjelder bare overfor "uvedkommende". Opplysninger om låntakers økonomiske situasjon er ikke medlåntaker uvedkommende, særlig sett i lys av bankens frarådningsplikt. For det andre: Ekteskapsloven § 39 gir en ektefelle en ubetinget rett til å kreve opplysninger fra ligningsmyndighetene, og finans- og forsikringsvirksomheter, om den andre ektefelles økonomiske forhold. Denne bestemmelsen går foran taushetsplikten. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå