Gå til innhold

Informasjon om en evt. ny arb.giver.

Anbefalte innlegg

Etter mange (nesten 30) år i samme bedrift så vurderer jeg å søke på en annen jobb, men lurer litt på hvordan en kan finne ut litt mer om den nye arb.giveren før en evt. søker der.

Trives veldig godt i den bedriften der jeg er, men manglende oppdrag (og rykter om permisjoner) den siste tiden gjør at jeg vurderer å søke på noe annet før flere får den samme tanken.

Men det som også gjør meg usikker er jo at den bedriften jeg vurderer å søke på en stilling i, kjemper om de samme oppdragene i det samme geografiske området som den bedriften jeg allerede er ansatt i gjør.

De har altså for mye å gjøre i dette området, mens vi har ikke nok for øyeblikket, vi har altfor mange store oppdrag på "vent" for tiden.

Men dette gjør meg jo også litt tankefull, når markedet kun har en viss mengde oppdrag tilgjengelig, selv om det kan ha med å gjøre at vi er for mange og de er for få selvfølgelig.......

Men altså til sakens kjerne;

• Hvordan finne ut litt mer om en ny evt. arbgiver?
  • Tenker da på økonomi i første omgang, slik at en kan velge en så trygg og god arb.plass som mulig i dagens situasjon?
  • Hvor "attraktiv" er den nye arb.giveren i arb.markedet?

Finnes det noen "søkemotor" e.l. som slike ting blir registrert.

Vet jo at all informasjon ikke nødvendigvis er den sanne og korrekte, for det kommer jo veldig an på hvem som har lagt inn noe av den informasjonen.

Har sett litt på dette firmaet i Brønnøysund registeret, men der fant jeg kun ut når firmaet ble startet, og hvilke personer som sitter i de forskjellige "rollene".

Men det kan godt hende at mine "søke-ferdigheter" ikke er gode nok her, ei heller at Brønnøysund registeret har alle opplysningene jeg søker.

Søke på andre jobber er et helt ukjent "lerret" for meg, jeg har kun vært på et intervju i hele arb.livet mitt, og det var den gangen jeg søkte på lærlingeplass rundt midten av 80' tallet, og etter endt læretid så har jeg vært på den samme plassen siden. Har riktignok hatt flere arb.givere siden selskap har blitt solgt og kjøpt opp noen ganger, men jeg har aldri byttet arb.giver selv.

Så hvordan finner en best ut nyttig informasjon om et firma?

Mulig dette er helt elementært for de fleste og finne ut slike ting, men for en som bare har jobbet på den samme arb.plassen hele yrkeskarrieren, så er dette et helt ukjent og relativt "skummelt terreng".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proff.no har info om økonomi og sånt , jeg bruker sjekke potensieller arbeidsgivere her , ellers så er det jo linkedin , de har gjerne en side der samt du kan finne andre som jobber der for og danne deg et bilde av hvordan folk som jobber i selskapet .

Lenke til kommentar

:) Du vil altså bytte jobb til en veldig lik bedrift.. Du har 30 års ansiennitet der du er nå og er villig til å begynne på bunn igjen..

Dette er to bedrifter innen samme felt hvor den ene har for mye og gjøre og den andre for lite. Hva med å foreslå samarbeid firmaene imellom? De som har for mye sliter jo med misfornøyde kunder og lang leveringstid. Her burde det absolutt være en vinn-vinn situasjon for begge parter i et samarbeide! Er det kun du som ser det er det jo forsøket vel verdt å foreslå dette for ledelsen i bedriften(e)?

Men til det du spør om: Du finner jo forskjellige søkemotorer men jeg vil tro at du kjenner nettet og mulighetene du har godt nok. Ta for deg for eksempel google og sjekk ut alt du finner om bedriften og dens ansatte. Ikke dumt å kanskje kontakte en ansatt i bedriften og spørre litt heller.. Selvsagt avhengig av hva du vil finne ut av da!  :huh:   

Lenke til kommentar

Proff.no har info om økonomi og sånt , jeg bruker sjekke potensieller arbeidsgivere her , ellers så er det jo linkedin , de har gjerne en side der samt du kan finne andre som jobber der for og danne deg et bilde av hvordan folk som jobber i selskapet .

Takk for gode forslag og hjelp.

Lenke til kommentar

:) Du vil altså bytte jobb til en veldig lik bedrift.. Du har 30 års ansiennitet der du er nå og er villig til å begynne på bunn igjen..

Dette er to bedrifter innen samme felt hvor den ene har for mye og gjøre og den andre for lite. Hva med å foreslå samarbeid firmaene imellom? De som har for mye sliter jo med misfornøyde kunder og lang leveringstid. Her burde det absolutt være en vinn-vinn situasjon for begge parter i et samarbeide! Er det kun du som ser det er det jo forsøket vel verdt å foreslå dette for ledelsen i bedriften(e)?

Men til det du spør om: Du finner jo forskjellige søkemotorer men jeg vil tro at du kjenner nettet og mulighetene du har godt nok. Ta for deg for eksempel google og sjekk ut alt du finner om bedriften og dens ansatte. Ikke dumt å kanskje kontakte en ansatt i bedriften og spørre litt heller.. Selvsagt avhengig av hva du vil finne ut av da!  :huh:   

verden er neppe så lett at man får konkurenter til og sammarbeide sånn helt ut av det blå .

Lenke til kommentar

Nja, som sagt så vurderer jeg det. Og med tanke på min ansiennitet i denne bedriften, så høres det kanskje litt rart ut, men jeg jobber i et relativt stort selskap, som da også har store løpende utgifter.

Det virker som at de tenker på permitteringer og evt. nedbemanning i første omgang, i stedet for å sørge for at de skaffer oss nok jobb, og selvfølgelig så er det i de nedre sjikt slike nedskjæringer skal gjøres først.

Men å få et selskap som er formet som en pyramide plassert opp-ned til å være økonomisk bærekraftig, er jo en nesten håpløs oppgave. 

Derfor vurderer jeg en jobb i et mindre selskap som ikke har de store ‹‹overhead kostnadene›› som det firmaet jeg jobber i dag har, men det er jo mer sårbart når markedet blir trangere.

Da er det jo en trygghet å ha et stort selskap i ryggen, men de vil jo aldri være med på å drive avdelinger med tap over lengre tid. 

Selskapet jeg jobber i vil aldri samarbeide med noen andre, da gjør de heller et forsøk på å kjøpe det opp om konkurransen blir for stor, men nå er ikke tiden inne for det. For med litt ‹‹oppdragstørke›› for tiden så er det jo ikke så fornuftig å kjøpe seg fler forpliktelser som det vil være å ha enda flere ansatte.

Inntil videre så er jeg nok der jeg er, men det kan være greit å ha noen ‹‹antenner›› ute for andre muligheter, og det var det som var tanken med denne tråden.

Men takk for innspill og forslag :)

Lenke til kommentar

Nja, som sagt så vurderer jeg det. Og med tanke på min ansiennitet i denne bedriften, så høres det kanskje litt rart ut, men jeg jobber i et relativt stort selskap, som da også har store løpende utgifter.

Det virker som at de tenker på permitteringer og evt. nedbemanning i første omgang, i stedet for å sørge for at de skaffer oss nok jobb, og selvfølgelig så er det i de nedre sjikt slike nedskjæringer skal gjøres først.

Men å få et selskap som er formet som en pyramide plassert opp-ned til å være økonomisk bærekraftig, er jo en nesten håpløs oppgave. 

Derfor vurderer jeg en jobb i et mindre selskap som ikke har de store ‹‹overhead kostnadene›› som det firmaet jeg jobber i dag har, men det er jo mer sårbart når markedet blir trangere.

Da er det jo en trygghet å ha et stort selskap i ryggen, men de vil jo aldri være med på å drive avdelinger med tap over lengre tid. 

Selskapet jeg jobber i vil aldri samarbeide med noen andre, da gjør de heller et forsøk på å kjøpe det opp om konkurransen blir for stor, men nå er ikke tiden inne for det. For med litt ‹‹oppdragstørke›› for tiden så er det jo ikke så fornuftig å kjøpe seg fler forpliktelser som det vil være å ha enda flere ansatte.

Inntil videre så er jeg nok der jeg er, men det kan være greit å ha noen ‹‹antenner›› ute for andre muligheter, og det var det som var tanken med denne tråden.

Jeg håper uansett at du tar rett valg! Har selv gått uten jobb i 4 år nå etter å ha vært i fast jobb i drøye 30 år og det er absolutt noe herk som alle bør unngå hvis de klarer det! Virker for meg som om det er tryggere å være hos en solid bedrift enn å skifte til en 'lillebror' med uviss framtid. Skjønner veldig godt at du vil prøve å sikre deg og kan vel bare si lykke til og håpe du tar ett rett valg!  :)

Lenke til kommentar

Jeg håper uansett at du tar rett valg! Har selv gått uten jobb i 4 år nå etter å ha vært i fast jobb i drøye 30 år og det er absolutt noe herk som alle bør unngå hvis de klarer det! Virker for meg som om det er tryggere å være hos en solid bedrift enn å skifte til en 'lillebror' med uviss framtid. Skjønner veldig godt at du vil prøve å sikre deg og kan vel bare si lykke til og håpe du tar ett rett valg!  :)

Det er også den største grunnen til at jeg ikke har gjort noe forsøk på å bytte arb.giver tidligere, fordi det føles tryggere med en stor og solid arb.giver i ryggen. Men jeg blir litt "skremt" når det er så stille og rolig på den tiden det skulle ha vært mest hektisk for oss, derfor har jeg også begynt å se meg litt rundt.

Lykke til med å finne deg en ny jobb, og takk for dine innspill og synspunkter så langt :)

Lenke til kommentar

permiteringer eller nedskjeringer skjer ofte etter ansinitet så da sitter du jo ganske trygt med mindre de legger ned hele avdelingen din .

Lenke til kommentar

permiteringer eller nedskjeringer skjer ofte etter ansinitet så da sitter du jo ganske trygt med mindre de legger ned hele avdelingen din .

Sist vi var igjennom noe slikt, så var ansiennitet noe av det siste de brydde seg om.

Her gikk det mest på hvor produktiv og innbringende en hadde vært for firmaet, og tviler sterkt på at de benytter seg av noe annet om det skulle skje igjen.

Og da har det jo stor betydning hvilke oppdrag en har vært med på, og hvordan de har gått økonomisk sett. Har en vært heldig og jobbet mye på timebaserte oppdrag så går det jo meget bra, har en derimot vært med oppdrag med "stramme rammer" og dårlig inntjening så har en mye dårligere odds. Selv om det kanskje er de "beste" personene som blir satt på slike oppdrag for å utføre dem mest mulig effektivt og "begrense skadene" mest mulig, slik at det kanskje kan gå bedre enn hva det er budsjettert med for de aktuelle oppdragene.

Så dette kan slå begge veier for oss alle, men en får håpe på det beste.......

Lenke til kommentar

Sist vi var igjennom noe slikt, så var ansiennitet noe av det siste de brydde seg om.

Her gikk det mest på hvor produktiv og innbringende en hadde vært for firmaet, og tviler sterkt på at de benytter seg av noe annet om det skulle skje igjen.

Og da har det jo stor betydning hvilke oppdrag en har vært med på, og hvordan de har gått økonomisk sett. Har en vært heldig og jobbet mye på timebaserte oppdrag så går det jo meget bra, har en derimot vært med oppdrag med "stramme rammer" og dårlig inntjening så har en mye dårligere odds. Selv om det kanskje er de "beste" personene som blir satt på slike oppdrag for å utføre dem mest mulig effektivt og "begrense skadene" mest mulig, slik at det kanskje kan gå bedre enn hva det er budsjettert med for de aktuelle oppdragene.

Så dette kan slå begge veier for oss alle, men en får håpe på det beste.......

om bedriften har en god fagforening så er sist inn først ut meget ofte gjennomført , og det sakl foreligge god grunn for og avvike fra dette .

http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=230

i en bedrift jeg jobbet som hadde store oppsigelser etter jeg sluttet så kuttet de stillinger og ikke personer , og da kunne de som mistet stillingen gå inn i tiligere posisjoner . det var en ekstemet tung kabal og løste da folk på kontorsiden som hadde jobbet seg opp valgt og kreve stillinger på verkstedet , dette bumpet ut nyere personer på verkstedtet osv osv 

si de kuttet en prosjektleder stilling , personen i denne stillingen hadde før vært arbeidende foremann for en avdeling , så han flyttet dit , mens han i den stillingen hadde vært mekaniker før og valgte og flytte ned dit , og får og få plass til han måttet nyeste mekaniker i den avdelingen bli sagt opp . 

Lenke til kommentar

Med unntaket av ansienniteten i selskapet så treng ein ikkje nødvendigvis å rykke tilbake til start.

Ein flink og verdifull arbeidstakar som går over til konkurrenten vil ofte kunne forhandle seg fram til både betre lønn, men også ei betre stilling.

Alternativt omvend dersom du viser den opprinnelige arbeidsgivaren jobbtilbudet frå konkurrenten. Det er ikkje uvanlig at arbeidstakaren blir forfremma nokre år for tidlig fordi arbeidsgiver er meir redd for å miste ein produktiv ansatt enn å ha ein litt underkvalifisert mellomledar ei lita periode.

Så med litt taktisk tenking så kan ein bytte jobb fram og tilbake og dermed få ei langt betre lønnsutvikling enn ein normalt hadde hatt.

Men det kan sjølvsagt også slå feil ut.

om bedriften har en god fagforening så er sist inn først ut meget ofte gjennomført , og det sakl foreligge god grunn for og avvike fra dette .

Dette er avhengig av kva fagforening ein har på arbeidsplassen. Enkelte fagforeningar vil kun forholde seg til ansiennitet, men mange andre er også åpne for andre typer kriterier for utvelgelse av kven som må gå.

Det som er viktigast for alle fagforeningane er at kriteriane skal være etterprøvbare slik at arbeidsgiver ikkje kan gi sparken til dei arbeidstakarane som han/ho ikkje liker ved å bruke vag argumentasjon som at arbeidstakaren ikkje er ein lag-spelar, ikkje har rette gnisten eller liknade ordbruk som ein ikkje kan etterprøve.

Så om utvelgelsen går på ansiennitet, antal salg, prosentvis produksjon, osv er ikkje så viktig for alle fagforeningane så lenge ein har konkret grunn å vise til.

Det er vanskelig å argumentere mot at ein blir utsatt for diskriminering ved at alle mørkhuda eller kvinnelige ansatte får sparken fordi dei manglar ståpå-vilje, men om ein blir enige om at ein skal legge produktiviteten til grunn så skal den beste arbeidstakaren være trygg uavhengig av kjønn, legning, hudfarge, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...