george-the-slut Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) ja Endret 30. september 2016 av george-the-slut Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Bare for å starte med noe skikkelig useriøst; Lenke til kommentar
george-the-slut Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Bare for å starte med noe skikkelig useriøst; takk, it's appreciated Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Bare hyggelig, alltid bra å kunne hjelpe Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Hva med noe flytende kalorier? De metter ikke like mye. Sjokolademelk, f.eks. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Nå er du jo relativt mye i bevegelse, så er kanskje ikke så rart at du går ned i vekt? prøvd å kutte ned på kondisjonen og heller legge inn mer styrketrening? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Nå er du jo relativt mye i bevegelse, så er kanskje ikke så rart at du går ned i vekt? prøvd å kutte ned på kondisjonen og heller legge inn mer styrketrening? Kondisjonstrening er ok, det trigger matlyst. Samtidig har "Emancipate" et bra tips, flytende kalorier metter veldig lite. 1 Lenke til kommentar
fox Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Det er litt greit å begynne med kaloriberegning, men dersom du ønsker at du skal bare øke uten videre da anbefaler jeg H-melk eller sjokomelk. Det funker helt fint! Prøv 1 liter hver dag Det gir 630kcal ekstra for H-melk og 590kcal for sjokomelk. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Spis mat som er mere energitett Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvis du trener mindre og spiser mer junkfood, så ordner vekten seg. Kaker, pizza, brus, burger, potetgull kan være lettvindte og behagelige løsninger for korte perioder. Du bruker mye energi med all aktiviteten din uten at du får i deg nok mat. Har du tenkt igjennom om du bruker mat og trening som uheldige arenaer for å føle kontroll ? Om ikke dette fungerer kan du ta det med lege. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvis du trener mindre og spiser mer junkfood, så ordner vekten seg. Kaker, pizza, brus, burger, potetgull kan være lettvindte og behagelige løsninger for korte perioder. Du bruker mye energi med all aktiviteten din uten at du får i deg nok mat. Har du tenkt igjennom om du bruker mat og trening som uheldige arenaer for å føle kontroll ? Om ikke dette fungerer kan du ta det med lege. Bull.Shit. Spis heller som nevnt før mer energitett mat, det er viktig med proteiner fisk, kylling, kjøtt osv, men glem for all del ikke kaloriene, poter, pasta, ris. Mange måltid kontra veldig store og få kan kanskje være enklere i begynnelsen hvis man ikke er vant til det. Og som nevnt før, drikk kalorier, bytt ut vann med eplejuice osv. Begynn og se på kcal i maten du spiser, logg den og se at du faktisk får i deg nok mat. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Hvis du trener mindre og spiser mer junkfood, så ordner vekten seg. Kaker, pizza, brus, burger, potetgull kan være lettvindte og behagelige løsninger for korte perioder. Du bruker mye energi med all aktiviteten din uten at du får i deg nok mat. Har du tenkt igjennom om du bruker mat og trening som uheldige arenaer for å føle kontroll ? Om ikke dette fungerer kan du ta det med lege. Hahahahahaha, snakk om å eskalere et enkelt spørsmål til de grader. Er du av typen som kaller alle rasister i tillegg? Lenke til kommentar
george-the-slut Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Huff, har tenkt at man skal opp i vekt med mest/kun "sunt" mat, altså ikke juice, sjokomelk osv. Det har jo vært i bakhodet at det kanskje ikke går, og av en grunn er jeg vel redd at flere "cheat meals" vil gjøre meg mer vond enn godt, men tenker jeg må prøve skifte holdning til alt dette igjen Et spørsmål: disse energirike kaloriene, vil det bygge mest på muskel- eller fettprosent, ettersom jeg trener både kondisjon og styrke? Men takk for de fleste av svarene hittil :-) Endret 2. november 2015 av george-the-slut Lenke til kommentar
george-the-slut Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Hvis du trener mindre og spiser mer junkfood, så ordner vekten seg. Kaker, pizza, brus, burger, potetgull kan være lettvindte og behagelige løsninger for korte perioder. Du bruker mye energi med all aktiviteten din uten at du får i deg nok mat. Har du tenkt igjennom om du bruker mat og trening som uheldige arenaer for å føle kontroll ? Om ikke dette fungerer kan du ta det med lege. takk for svar, men for all del, ikke tips folk til å spise mer junk food. Gjorde det en stund for leenge siden(og følte med rett og slett som dritt hele veien), gikk opp i vekt, og gikk ned til mine "normale" vekt etter at jeg ikke orket mer av søppelmaten Dessuten kan junk food ha veldig dårlig virkning på ALLE mennesker, og jeg har dessuten ikke spiseforstyrrelse, er jo klar over vekten min og VIL opp Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Poenget med junkfood er at det er mye kalorier i det. De fleste tåler greit litt junk for å få i seg nok kalorier så lenge kosten ellers er god. De aller fleste spiser en viss prosentandel junk selv om man neppe liker å innrømme det. Du er veldig mye i fysisk aktivitet i tillegg til at du spiser lite. Da kan det som regel reguleres enten med mindre trening eller med mer kalorier evt. en kombinasjon av dette. Gode næringkilder med høyt energi-innhold er f.eks nøtter, egg, smoothie, laks, kylling. En grei måte å øke enerimengden er å spise litt mer av det du allerede spiser. Du kan også legge inn mellom-måltider. Litt mandler og rosiner er et greit eksempel. En kan også f.eks spise en banan eller et eple. Det å ha en plate mørk sjokolade tilgjengelig er er også sunt i begrensede mengder. Det var vel noen forskere som hadde regnet seg fram til at 16,7 gram pr. dag var det optimale. Noe som er viktig er å trene optimalt, og ikke overtrene. Det kan jo være du rett og slett genetisk er i lavere del av BMI-skalaen, men jeg synes det kan være greit å passe på å ikke bli for tynn heller. Føler du deg trett og uopplagt og ikke helt er på nett kan det være et tegn på at du rett og slett har lavt blodsukker og at du føler deg bedre av å spise. Lytt til kroppen og prøv å regulere det, så ser du om det har effekt. Hvis du på et eller annet nivå prøver å leve opp til en sykelig standard satt av media så blir du like sykelig som modellene som suler vekk livskvaliteten sin for et forskrudd ideal. Endret 6. november 2015 av vidor 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Et par tips: - Lag mat som er godt å spise i større porsjoner. Varme måltider synes jeg personlig er mye enklere å spise mye av, kontra 6 kalde brødskiver med ost og smør. - Ta proteinpulver ved styrketrening, kanskje du faktisk trenger et tilskudd av næring? Det å øke muskemasse innebærer et kosthold som kan møte kroppens behov før å øke muskelmasse. Styrketrening trigger muskelbygning, mens det er maten som øker muskelmassen i den forstand at "byggesteiner" til muskler kommer fra maten man spiser. 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Hovedprinsippet opp/ned i vekt dreier seg energi-inn og energi-ut. Noen velger å nå sitt kalorimål gjennom usunne matvarer mens andre velger den sunne løsningen. 1 time trening regnes ofte som 500kalorier. Når du trener så mye som det du gjør, og samtidig ønsker å gå opp i vekt bør du ha dette i bakhodet. Dette er i ditt tilfelle kalorier du må "spise tilbake" hver dag om du skal kunne merke fremgang på vekta - i tillegg til energien du inntar til vanlig, uten trening. Om du eksempelvis går opp i vekt ved et inntak av 2500kalorier uten å trene bør du øke dette inntaket til 3000kalorier den dagen du plutselig starter opp med 1time trening hver dag for å ha mulighet til å fortsette vektøkningen. Om du ikke øker inntaket i takt med treningen vil du ende opp med vedlikehold-av-kroppsvekt eller i verste fall energiunderskudd = tap-av-kroppsvekt. -Man gjør det enkelt da ved å legge seg på et likt inntak hver dag. Nøtter er genialt, mye kalorier uten å føle seg mett. tenk 100-150kalorier i en neve mandler. Tar du deg en neve 4-5 ganger om dagen vil du ha økt inntaket kraftig, uten at du merker dette nevneverdig på metthetsfølelsen. Billig er det også. Når du steker mat kan du slenge på et par ekstra spiseskjeer olivenolje. Tenk 100kalorier pr. spiseskje. Alle monner drar. Man kan også vurdere å kjøpe en gainer, men det bør være en siste-løsning da ekte mat er å foretrekke. Her kan man enkelt få i seg 500-1000kalorier i løper av 2 minutter, uten å føle seg mett etterpå. En gainer bør ha et høyt innhold av karbs/fett og lavt innhold av proteiner. Lenke til kommentar
george-the-slut Skrevet 7. november 2015 Forfatter Del Skrevet 7. november 2015 Hovedprinsippet opp/ned i vekt dreier seg energi-inn og energi-ut. Noen velger å nå sitt kalorimål gjennom usunne matvarer mens andre velger den sunne løsningen. 1 time trening regnes ofte som 500kalorier. Når du trener så mye som det du gjør, og samtidig ønsker å gå opp i vekt bør du ha dette i bakhodet. Dette er i ditt tilfelle kalorier du må "spise tilbake" hver dag om du skal kunne merke fremgang på vekta - i tillegg til energien du inntar til vanlig, uten trening. Om du eksempelvis går opp i vekt ved et inntak av 2500kalorier uten å trene bør du øke dette inntaket til 3000kalorier den dagen du plutselig starter opp med 1time trening hver dag for å ha mulighet til å fortsette vektøkningen. Om du ikke øker inntaket i takt med treningen vil du ende opp med vedlikehold-av-kroppsvekt eller i verste fall energiunderskudd = tap-av-kroppsvekt. -Man gjør det enkelt da ved å legge seg på et likt inntak hver dag. Nøtter er genialt, mye kalorier uten å føle seg mett. tenk 100-150kalorier i en neve mandler. Tar du deg en neve 4-5 ganger om dagen vil du ha økt inntaket kraftig, uten at du merker dette nevneverdig på metthetsfølelsen. Billig er det også. Når du steker mat kan du slenge på et par ekstra spiseskjeer olivenolje. Tenk 100kalorier pr. spiseskje. Alle monner drar. Man kan også vurdere å kjøpe en gainer, men det bør være en siste-løsning da ekte mat er å foretrekke. Her kan man enkelt få i seg 500-1000kalorier i løper av 2 minutter, uten å føle seg mett etterpå. En gainer bør ha et høyt innhold av karbs/fett og lavt innhold av proteiner. Tusen takk for rådene dine! Har aldri tenkt på olje som noe bra (noe jeg egentlig vet er bra da ), men tenker faktisk ofte på det med å spise mer dager jeg trener, og jeg føler det er lettere de dagene også. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Tusen takk for rådene dine! Har aldri tenkt på olje som noe bra (noe jeg egentlig vet er bra da ), men tenker faktisk ofte på det med å spise mer dager jeg trener, og jeg føler det er lettere de dagene også. Bare hyggelig uthevet skrift: - Ja og nei. Gjør det enkelt - spis den samme totalen hver dag, regn ut gjennomsnittet. Det er på fridagene dine du "bygger", eller dagen etter du har trent. Det er derfor dumt å spise mindre enn normalt på disse dagene når kroppen trenger næring til å utføre jobben. Riktignok, om du ikke får trent på 2 uker - DA kan du trekke fra kaloriene som vanligvis spises grunnet treningen. Du vil da likevel være i overskudd siden du ikke trener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå