Teria Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Jeg har de siste månedene/året fått tilbake migrenen jeg fikk i tidlig tenårene. Det starter alltid med aura i form av et grått, skurrende felt på det ene øyet (det varierer om det er høyre eller venstre øye som auraen kommer på). Det føles også som jeg delvis mister synet på det øyet, at synsfeltet mitt blir snevret inn. Noen ganger har jeg følt at ene armen min ikke tilhører kroppen min og at jeg blir nummen i litt av ansiktet eller armen. Da jeg var yngre greide jeg ikke konsentrere meg, bokstavene stokket seg og tankene min stokket seg, om man kan si det slik. Etter auraen kommer den grusomme migrenen. Da jeg var ung hadde jeg ikke noe å ta mot den, så jeg tok smertestillende og la meg til å sove. Nå har jeg fått Maxalt av legen min, smeltetabletter 10mg som jeg tar når jeg får aura. De gangene jeg har tatt disse har jeg ikke fått selve migrenen. Nå lurer jeg på om jeg ville fått migrene om jeg ikke hadde tatt Maxalt, eller om jeg bare har aura (som er plagsomt i seg selv). Det hendte da jeg var yngre at jeg bare fikk aura og ikke migrene, men som regel fikk jeg migrenen også. Fra jeg var 18 til jeg ble 30 har jeg vært så og si migrenefri, plutselig dukket aura og migrene opp igjen. Den perioden jeg var migrenefri har jeg derimot hatt svimmelhetsanfall med ujevne mellomrom. Tok til og med MR pga det, de fant ikke noe annet enn at jeg har slått hodet (sannsynligvis i barndommen, kan ikke huske det) framme i panneområdet, om det hadde noe med svimmelheten å gjøre visste de ikke. Fikk vel diagnosen krystallsyke av én lege og fikk det avkreftet av en annen lege på samme sykehuset. Kan det være noen sammenheng med svimmelhet og migrene? Tror begge utløses av stress, jeg har dessverre ofte høye skuldre. Har gått på både Trinordiol og p-ring, noe man ikke skal gjøre når man har migrene med aura, men mine daværende leger mente det ikke gjorde noe. Fikk kjapt byttet til Cerazette hos min nåværende lege, men det har dessverre ikke hjulpet på anfallene. Til opplysning er jeg 32 år, vegetarianer - men sist jeg sjekket var jern- og vitaminnivåene mine helt greie. Den eneste triggeren jeg kommer på er som sagt stress. Vet jeg har reagert på lukt en gang også, men i det daglige tror jeg ikke det trigger noe særlig. Enkelttilfeller hvor jeg har fått migrene etter inntak av ting er både etter vin, etter sjokolade/sukker og etter å vært i en butikk hvor det var skikkelig sterke lukter. Koffein er vel ikke bra, men jeg drikker kaffe hver dag og jeg har ikke migrene så ofte. Den kommer med ujevne mellomrom, kanskje to-fire ganger i halvåret, i det siste litt oftere. Jeg har prøvd manuellterapi (mot svimmelheten), kiropraktor (mot svimmelhet/vond nakke og korsrygg). Etter og før migreneanfallene har jeg ofte vondt i nakken, vet ikke om de forårsaker migrenen eller om jeg får vondt pga migreneanfallene. Noen tips og råd? Går snart tom for Maxalt, så vil gjerne vite hva jeg skal gjøre nå- om jeg bør få flere/annen medisin eller noe annet Endret 1. november 2015 av Teria Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Har skrevet en del i denne tråden som kanskje kan være nyttig. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1086715 Lenke til kommentar
Teria Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Har skrevet en del i denne tråden som kanskje kan være nyttig. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1086715 Takk Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg har mange år med erfaring med egen migrene, og kan gi noen tips: Gå til fastlegen din og få resept på mer Maxalt. Det finnes i tillegg 7 andre typer Triptan, bare til info om du skulle få behov for å teste noe annet - men det høres jo ut til at Maxalt fungerer bra for deg. Triptaner er virkelig en mirakelmedisin. Jeg føler meg heldig som lever i en tid hvor legevitenskapen har kommet så langt, og har ofte tenkt på hvordan folk med migrene hadde det før den kom på markedet. Det er jo bare 15 år siden. Det finnes også forebyggende medisin, men dette gis bare når man kommer opp i ca. 3 anfall pr. måned. Det er ikke uvanlig at antall migreneanfall øker med årene, spesielt for kvinner. Migrenepasienter har en økt følsomhet i nervesystemet, og hormonsvingninger er en av triggerne. Som du nevner er det også andre triggere. Jeg tåler f.eks. ikke alkohol lenger. Det betyr allikevel ikke at jeg ikke får migreneanfall selv om jeg holder meg unna alkohol, men kanskje får jeg noen færre. Det med stress har jeg imidlertid ikke blitt klok på. Jeg kan være veldig bra i stressede perioder og dårlig i rolige. så, et år senere kan det godt være omvendt. Derfor prøver jeg å ikke gruble for mye over det - holder meg bare unna det jeg kjenner at trigger tydelig og raskt - som alkohol, sterke lukter (parfyme/duftlys) og blinkende lys. Lykke til - håper oppblomstringen bare er en fase. Det kan jo også hende. Lenke til kommentar
Teria Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Jeg har mange år med erfaring med egen migrene, og kan gi noen tips: Gå til fastlegen din og få resept på mer Maxalt. Det finnes i tillegg 7 andre typer Triptan, bare til info om du skulle få behov for å teste noe annet - men det høres jo ut til at Maxalt fungerer bra for deg. Triptaner er virkelig en mirakelmedisin. Jeg føler meg heldig som lever i en tid hvor legevitenskapen har kommet så langt, og har ofte tenkt på hvordan folk med migrene hadde det før den kom på markedet. Det er jo bare 15 år siden. Det finnes også forebyggende medisin, men dette gis bare når man kommer opp i ca. 3 anfall pr. måned. Det er ikke uvanlig at antall migreneanfall øker med årene, spesielt for kvinner. Migrenepasienter har en økt følsomhet i nervesystemet, og hormonsvingninger er en av triggerne. Som du nevner er det også andre triggere. Jeg tåler f.eks. ikke alkohol lenger. Det betyr allikevel ikke at jeg ikke får migreneanfall selv om jeg holder meg unna alkohol, men kanskje får jeg noen færre. Det med stress har jeg imidlertid ikke blitt klok på. Jeg kan være veldig bra i stressede perioder og dårlig i rolige. så, et år senere kan det godt være omvendt. Derfor prøver jeg å ikke gruble for mye over det - holder meg bare unna det jeg kjenner at trigger tydelig og raskt - som alkohol, sterke lukter (parfyme/duftlys) og blinkende lys. Lykke til - håper oppblomstringen bare er en fase. Det kan jo også hende. Takk for svar. Er veldig fornøyd med Maxalt, jeg unngår selve migrenen og har ingen bivirkninger. Skal høre med legen snarest. Er det slik at jeg må ha fått diagnosen migrene for å få, eller holder det at jeg har prøvd de og de virker? Hvordan får man migrenediagnose? Jeg skjønner meg ikke helt på triggerne mine, noen ganger tåler jeg alt og andre ganger tåler jeg ingen ting. Det er mange ganger jeg har vært superstressa uten å fått migrene, men det er så og si nesten alltid i stressede perioder jeg får den. Eller om jeg får for lite søvn. Tror også stiv nakke/rygg har noe med saken å gjøre, men vet ikke om det er pga jeg er stressa jeg har vond nakke eller om migrenen kommer av stiv nakke/rygg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå