AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Noen som vet hva som bestemmer lengden av et besøksforbud ilagt av politiet? Hva skal til for å få tildelt et slikt besøksforbud? Jeg fikk ilagt et besøksforbud på 3 måneder, etter krangel med en eks. Han fikk 8 måneder. Det jeg lurer på er hvorfor han fikk lengre besøksforbud enn meg? Jeg har ikke lagt frem noen beviser på han for politiet... Anonymous poster hash: da77c...19a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Påtalemyndigheten kan ilegge besøksforbud i fire tilfeller: - Grunn til å tro at en person ellers vil begå en straffbar handling mot en annen person - Grunn til å tro at en person ellers vil forfølge en annen person - Grunn til å tro at en person vil krenke en annen persons fred - Grunn til å tro at en person vil begå særlig belastende ordensforstyrrelser mot en annen person I tillegg er det krav om at den som forbudet skal beskytte har bedt om det, eller at allmenne hensyn krever at man ser bort fra den som forbudet skal beskytte sine ønsker. Et besøksforbud kan bare gis for ett år av gangen, men besøksforbud i eget hjem kan bare vare i tre måneder av gangen. I tillegg skal det være forholdsmessighet mellom besøksforbudets lengde og den risikoen man skal beskytte mot. I praksis vil det være forskjeller i bedømmelsen av risikoen som forsvarer forskjellige lengder av besøksforbud. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Påtalemyndigheten kan ilegge besøksforbud i fire tilfeller: - Grunn til å tro at en person ellers vil begå en straffbar handling mot en annen person - Grunn til å tro at en person ellers vil forfølge en annen person - Grunn til å tro at en person vil krenke en annen persons fred - Grunn til å tro at en person vil begå særlig belastende ordensforstyrrelser mot en annen person I tillegg er det krav om at den som forbudet skal beskytte har bedt om det, eller at allmenne hensyn krever at man ser bort fra den som forbudet skal beskytte sine ønsker. Et besøksforbud kan bare gis for ett år av gangen, men besøksforbud i eget hjem kan bare vare i tre måneder av gangen. I tillegg skal det være forholdsmessighet mellom besøksforbudets lengde og den risikoen man skal beskytte mot. I praksis vil det være forskjeller i bedømmelsen av risikoen som forsvarer forskjellige lengder av besøksforbud. Ok. Da må politiet mulig ha trodd at han var en fare for meg og. Var han som ville ha besøksforbud mot meg. Men det endte med at han fikk mye lengre besøksforbud enn hva jeg fikk. Anonymous poster hash: da77c...19a Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Hvis han er ilagt besøksforbud med åtte måneders lengde, er det fordi politiet har vurdert åtte måneder som riktig. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Hvis han er ilagt besøksforbud med åtte måneders lengde, er det fordi politiet har vurdert åtte måneder som riktig. Det var han som ville ha besøksforbud på meg. Men det endte med at jeg fikk 3 måneder og han fikk 8 måneder. Så han fikk det lengste. Og det er det jeg ikke forstår. Dermed så må politiet ha vurdert han som en større risiko for meg enn jeg for han... Jeg vet at hvis jeg ikke hadde hatt besøksforbud så kunne jeg jo risikert at han oppsøkte meg på en eller annen måte hele tiden. Men i etterkant angret jeg på at jeg ba om besøksforbud tilbake. For jeg var glad i han og ønsket ikke det skulle ende sånn. Men det er han som ikke kan ha vært glad nok i meg som ville ha besøksforbud på meg først. Anonymous poster hash: da77c...19a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå