Rtse Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Heisann! Jeg jobber som dørselger, i starten var vi rundt 12 stykker og nå er vi bare seks igjen. Det forstår jeg godt fordi det er en veldig dryg jobb og bare veldig lønnsomt for de som er veldig gode på jobben. Men nok om det, jeg har hørt en god del om at hvis noen slutter så får team lederen alle kontraktene og da får ikke den personen som slutter lønnen. Jeg har tenkt på det samme pga dårlig tid, en veldig uinterresant jobb og jeg er heller ikke veldig flink på samtaler. Jeg har lest gjennom kontrakten et par ganger og alt ser jo ganske rett fram ut, men det er mulig jeg mistolker noe så det hadde vært greit om noen med mer "kompetanse" kunne hjulpet meg fordi om jeg velger å slutte og all lønnen min blir trekt er det ganske surt. Kontrakten er seks sider lang og går ganske fort å lese gjennom. (Tas på privat melding, IRC eller facebook siden jeg vil ikke poste kontrakten offentlig). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Selvfølgelig kan de ikke ta timene dine. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Vil anbefale deg å ta kontakt med ei fagforening dersom du er organisert for å få vurdert kontrakta. I forhold til kva som er lovlig å avtale så følger det av arbeidsmiljølova kva minimumskrav du har, men på enkelte områder er det rom for å forhandle fram andre løysningar. Uansett, du har rett på på lønn for den tida du har jobba og du har rett på å få jobbe ut oppsigelsestida. Men her kan det også være nokre nyanseforskjellar. At teamleder tar over kontraktene høyres i utgangspunktet heilt i orden ut, så lenge dette skjer etter at du har jobba ut oppsigelsestida. Men arbeidsgiver kan ikkje sette arbeidstida di til 0 timar i veka ut oppsigelsestida dersom det er avtalt anna arbeidsmengde. Har du muligheit til å annonymisere kontrakta, eller i det minste legge ut kva formuleringar som er brukt i kontrakta? Som nemnt så anbefaler eg at du tar kontakt med nokon som kan vurdere kontrakta for deg, som f.eks fagforening. Men dersom du vil ha hjelp på forumet så må vi ha litt meir detaljar. PS, hensikta med forumet er også at det skal være søkbart seinare slik at andre brukarar med liknande problemer kan finne eit svar, det er derfor lite gunstig dersom du får svaret per PM og tråden blir ståande ubesvart for andre som lurer på det samme. Lenke til kommentar
Rtse Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Vil anbefale deg å ta kontakt med ei fagforening dersom du er organisert for å få vurdert kontrakta. I forhold til kva som er lovlig å avtale så følger det av arbeidsmiljølova kva minimumskrav du har, men på enkelte områder er det rom for å forhandle fram andre løysningar. Uansett, du har rett på på lønn for den tida du har jobba og du har rett på å få jobbe ut oppsigelsestida. Men her kan det også være nokre nyanseforskjellar. At teamleder tar over kontraktene høyres i utgangspunktet heilt i orden ut, så lenge dette skjer etter at du har jobba ut oppsigelsestida. Men arbeidsgiver kan ikkje sette arbeidstida di til 0 timar i veka ut oppsigelsestida dersom det er avtalt anna arbeidsmengde. Har du muligheit til å annonymisere kontrakta, eller i det minste legge ut kva formuleringar som er brukt i kontrakta? Som nemnt så anbefaler eg at du tar kontakt med nokon som kan vurdere kontrakta for deg, som f.eks fagforening. Men dersom du vil ha hjelp på forumet så må vi ha litt meir detaljar. PS, hensikta med forumet er også at det skal være søkbart seinare slik at andre brukarar med liknande problemer kan finne eit svar, det er derfor lite gunstig dersom du får svaret per PM og tråden blir ståande ubesvart for andre som lurer på det samme. Jeg vil helst gjøre alt på pm/IRC/Facebook. Men jeg kan oppsumere alt etter at jeg har fått et godt svar i tråden senere. Hvordan kommer jeg til fagforeningen? Jeg er bare 16 år forresten. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 For å få tilgang til gratis advokathjelp i ei fagforening så må du bli medlem. Det vanligaste er å velge fagforening alt etter kva fagområde dei spesialiserer seg på. For deg så vil det nok være LO som er det mest åpenbare valget. Mange fagforeninger har student og elev-medlesskap, men det må du nesten sjekke opp. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 For å få tilgang til gratis advokathjelp i ei fagforening så må du bli medlem. Det vanligaste er å velge fagforening alt etter kva fagområde dei spesialiserer seg på. For deg så vil det nok være LO som er det mest åpenbare valget. Mange fagforeninger har student og elev-medlesskap, men det må du nesten sjekke opp. Viktig å poengtere at student/elev medlemskap ikke inkluderer rettshjelp og hjelp i arbeidsforhold(akkurat hørt med nito) Lenke til kommentar
Rtse Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Fant ut at det var de med mindre enn fem salg som ikke fikk lønnen sin pga det koster mer å bare gi dem pengene om de ikke har så mange salg. Ettersom jeg har ni så går alt greit! Lenke til kommentar
Fish Skrevet 3. november 2015 Del Skrevet 3. november 2015 Fant ut at det var de med mindre enn fem salg som ikke fikk lønnen sin pga det koster mer å bare gi dem pengene om de ikke har så mange salg. Ettersom jeg har ni så går alt greit! Det der hørtes vel ikke akkurat lovlig ut. Jeg ville tatt en alvorsprat med sjefen, eller sagt opp asap.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå