Gå til innhold

[Løst] Skifte ut Grafikkort (Usikker)


Realzi

Anbefalte innlegg

Hey jeg begynner og legge merke til at Pcn min ikke klarer og kjøre store spill lenger, spesielt open world spill som GTA 5, Witcher 3 og Dragon Age I.

Jeg spurte Komplett om hvilken kort som hadde passet best for og oppgradere og de sendte meg denne linken.

 

https://www.komplett.no/product/839629/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-geforce-strix-gtx-960-4gb# )

 ( Asus geforce STRIX GTX 960 4 GB)

 

Men litt usikker om jeg skal vente 1-2 år og heller kjøpe helt ny pc da min er 3-4 år gammel og i tilleg kommer den helt opp i 80 -90 c når jeg prøver og teste kraftige spill som Witcher 3.

 

Vil varmen bli bare enda verre visst jeg skifter ? (har renset pcn)

Og vil dere anbefalt dette kortet ??  

 

Setter veldig pris på svar :)

 

     

           (min datamaskin )  

Intel® Core? i7-2600K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed

ASUS P8P67 B3, Socket-1155
ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire, SATA 6G

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB
Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, Displa

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
 

Endret av Realzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er PCen ustabil er det ikke mye vits i å investere - Heller klokk opp CPU/RAM og bruk maskinen til den ikke har mer ytelse igjen. Du vil få mye mer utbytte av en ny maskin om du tenker lengre fram i tid, hvilken situasjon ser du for deg om 2 år når alt annet enn GPU er helt utslitt? Man klarer seg med lavere grafikkinstillinger og slikt på sikt.

 

Du får nok også en del utbytte i ytelse iht. pris (se vedlagt bilde).

post-218062-0-36633000-1446297601_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp et GTX 970 eller R9 390 og en CPU kjøler. Overklokk CPU.

 

Så er du good to go. Har du ikke råd til dette kjøp R9 380 - fortsatt bedre enn GTX 960 som du har sett på.

 

Hva slags PSU og kabinett har du?

http://images17.newegg.com/is/image/newegg/11-119-227-TS?$S300W$

 

Coolermaster.

 

Er PCen ustabil er det ikke mye vits i å investere - Heller klokk opp CPU/RAM og bruk maskinen til den ikke har mer ytelse igjen. Du vil få mye mer utbytte av en ny maskin om du tenker lengre fram i tid, hvilken situasjon ser du for deg om 2 år når alt annet enn GPU er helt utslitt? Man klarer seg med lavere grafikkinstillinger og slikt på sikt.

 

Du får nok også en del utbytte i ytelse iht. pris (se vedlagt bilde).

Samme som tv , er det visse tider hvor det er best og kjøpe ny pc ?

Som foreksempel ny teknologi. eller når vil 4K skjermer bli blilligere.

Lenke til kommentar

 

Kjøp et GTX 970 eller R9 390 og en CPU kjøler. Overklokk CPU.

 

Så er du good to go. Har du ikke råd til dette kjøp R9 380 - fortsatt bedre enn GTX 960 som du har sett på.

 

Hva slags PSU og kabinett har du?

http://images17.newegg.com/is/image/newegg/11-119-227-TS?$S300W$

 

Coolermaster.

 

Er PCen ustabil er det ikke mye vits i å investere - Heller klokk opp CPU/RAM og bruk maskinen til den ikke har mer ytelse igjen. Du vil få mye mer utbytte av en ny maskin om du tenker lengre fram i tid, hvilken situasjon ser du for deg om 2 år når alt annet enn GPU er helt utslitt? Man klarer seg med lavere grafikkinstillinger og slikt på sikt.

 

Du får nok også en del utbytte i ytelse iht. pris (se vedlagt bilde).

Samme som tv , er det visse tider hvor det er best og kjøpe ny pc ?

Som foreksempel ny teknologi. eller når vil 4K skjermer bli blilligere.

 

Tjaaa, på dager når det er for eksempel januarsalg/black friday er det som regel en del billigere å kjøpe deler om du skal ha mye forskjellig. Komplett.no kjører ofte kampanjer og!  :)

Lenke til kommentar

 

 

zip

Tjaaa, på dager når det er for eksempel januarsalg/black friday er det som regel en del billigere å kjøpe deler om du skal ha mye forskjellig. Komplett.no kjører ofte kampanjer og!  :)

 

Nice, takk :)

Ser ut som jeg bare holder av da, har lyst på noe super moderne og bra skjerm.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Du vil få mye mer utbytte av en ny maskin om du tenker lengre fram i tid, hvilken situasjon ser du for deg om 2 år når alt annet enn GPU er helt utslitt?

 

Da bytter man det andre.

 

Som foreksempel ny teknologi. eller når vil 4K skjermer bli blilligere.

 

4K TV'er er ganske billige blitt alerede nå.

 

TS; Hør på Kyrre, kjøp et GTX 970 eller R9 390/ 380.

Lenke til kommentar

 

Du vil få mye mer utbytte av en ny maskin om du tenker lengre fram i tid, hvilken situasjon ser du for deg om 2 år når alt annet enn GPU er helt utslitt?

 

Da bytter man det andre.

 

Som foreksempel ny teknologi. eller når vil 4K skjermer bli blilligere.

 

4K TV'er er ganske billige blitt alerede nå.

 

TS; Hør på Kyrre, kjøp et GTX 970 eller R9 390/ 380.

 

Hvor igjen GPU blir flaskehalsen over tid. Mye bedre å kjøpe alt på en gang for å dra ordentlig utnytte av alle deler. 

Lenke til kommentar

 

 

 

zip

Tjaaa, på dager når det er for eksempel januarsalg/black friday er det som regel en del billigere å kjøpe deler om du skal ha mye forskjellig. Komplett.no kjører ofte kampanjer og!  :)

 

Nice, takk :)

Ser ut som jeg bare holder av da, har lyst på noe super moderne og bra skjerm.

 

 

Du har ikke sagt noe om budsjett, eller hva slags spill du spiller. Jeg er også litt nysgjerrig på hva det er som blir 80-90 grader i PC'en? Om det er CPU, så er det som Kyrre sier noe galt med kjølingen din. Om det er skjermkortet, så er ikke 80-90 galt (vel, helst under 85 da kanskje, men..). GTX570 var godt kjent (som resten av "Fermi" familien) for å bli god og varm. Og designet slik. Nvidia oppgir maks temp for GTX570 til å være 97 grader C. Og The Witcher 3 er et tungt spill. Men med litt fornuftig plassering av vifter i kabinettet ditt, bør det være mulig å avhjelpe situasjonen ganske bra.

 

Når du sier du har lyst på bra skjerm, så tenker jeg automatisk på skjermer med Adaptiv Refresh Rate. Nå som det har kommet FreeSync skjermer har prisene blitt mye mer attraktive. G-Sync skjermer er noe dyrere. Og ved å gå for en FreeSync skjerm kan man på samme budsjett få et mye bedre skjermkort. Med den billigste G-Sync skjermen ~4000Kr, og et GTX960 skjermkort. Havner man på ~6000Kr. Med samme skjerm, bare med FreeSync i stedet, slipper du unna med ~2500Kr. Du har nesten 3500 til overs du kan bruke på skjermkort. Det holder fint til et av skjermkortene som Kyrre anbefaler. Da sitter man med godt over 50% bedre ytelse enn GTX960. Og om man bruker VSR for å forbedre billedkvaliteten, så er R9 390 rett og slett en god del bedre enn GTX970 også.

 

Jeg synes det er en god ide å vente på "Black Friday", men det hjelper også godt å vite hva man vil ha da. ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg ble litt utydelig der. Jeg mente hvilke spill som er viktigst for for TS. I første post nevner han at skjermkortet han har nå blir litt for svakt for "open world" typen spill. Det kan jo likevel være at han spiller BF eller Civ5 90% av tiden for eksempel. Det finnes jo også enkelte spill som er svært glade i Nvidia skjermkort, som; Wolfenstein, Project Cars, og Wow. Om disse spillene er veldig viktige for TS, vil selv ikke jeg nødvendigvis anbefale AMD skjermkort. :p

Lenke til kommentar

Joda spillene vedkommende bruker er GTA 5, Witcher 3 og Dragon Age I. :w00t: Står i første post.

Men du har rett i at TS sier ikke hvor mye som vil brukes på nytt kort.

PS: Har selv 980 og 980Ti, ikke på spill men kreft forskning. :)

visst jeg skal kjøpe et nytt skjermkort så vil jeg ikke betale så mye da det bare er en midlertidig løsning , men visst jeg kjøper ny pc så blir jeg vel og putte 18 000 kr max i det.

 

Ellers så spiller jeg det meste. men ser at mange spill nå begynner og bli for kraftig for min pc, så er kjipt og gå glipp av The Witcher 3 og GTA 5. Metal Gear 5 funker på ultra, noe som er litt rart.

 

Ellers så ligger jeg på 40-50 grader, og 70 på vanlige spill, men visst jeg spiller dårlig optimaliserte spill eller giga spill som Witcher 3 eller dragon Age I så gå varmen noe kraftig opp, derfor jeg er litt usikker på om nytt grafikkort bare skader pcn mer,

Men skal se på vifter.

Holder meg til Nvidia da jeg er mer kjent med det.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Kjøp et GTX 970 eller R9 390 og en CPU kjøler. Overklokk CPU.

 

Så er du good to go. Har du ikke råd til dette kjøp R9 380 - fortsatt bedre enn GTX 960 som du har sett på.

 

Hva slags PSU og kabinett har du?

Ok, har bestemt meg, venter med og kjøpe vifte og kjøper heller et kort med god vifte.

https://www.komplett.no/product/824861/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb#

 

Visst det skulle bli for høy varme kjøper jeg en bedre vifte og skifter til gamle kort mens jeg venter.

Tar et sån impuls kjøp på komplett :p Visst hele pcn skulle gå i dass, bruker jeg bare dette kortet videre.

Takk for hjelpen peeps.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...