Henrik C Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har levert et par hodetelefoner med en mangel til utsalgssted for å reklamere på en mangel. De ble levert inn for 2 uker siden (fredag 16. oktober), og har fått opplyst om at reservedel ble bestilt 19. oktober. Fikk i dag opplyst om at reservedel ikke har kommet fra leverandør enda, og det var uvisst når de ville komme. Ble oppfordret til å kontakte de igjen på onsdag (3. november, nesten 3 uker etter innlevering) for statusoppdatering. Sjekket selv leverandøren sine sider, og der man kan bestille reservedelen selv står det at de er midlertidig utsolgt og forventes på lager ila. fire uker. Om de bestiller fra samme lager som forbrukere eller ikke vet jeg såklart ikke, men det kan muligens være en indikasjon på at dette kan ta litt tid. Hvordan stiller dette seg for meg? Det er akseptert som mangel etter Fkjl. § 16, og reklamasjon har skjedd innen tidsfrister i Fkjl. § 27. Jeg ba i første omgang etter retting av mangel. Kan jeg heller kreve omlevering av varen? Har ikke bedt om lånegjenstand, men vil trenge produktet (eller tilsvarende lånegjenstand) innen én uke. For kontekst er det snakk om et par hodetelefoner, toppmodellen innen produktserien, som ble kjøpt for 2400 kroner. Det er en utgått vare nå, og aktuell butikk selger dem ikke lengre. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Jeg tror du må be om lånegjenstand. Hvis du ikke får det, kan du sette en tidsfrist for reparasjon/omlevering, før du hever kjøpet og/eller foretar dekningskjøp. Hvor lang tid du må gi dem er relativt. En pc må fikses senest innenfor 6 uker, en mobil er vel 2-3 uker? En hodetelefon vil jeg tro må påregnes max avhjelpstid 3-6 uker dessverre. Men igjen, dette vil måtte avgjøres i hver enkelt sak mtp kostnad for bedriften mot ulempen til privatpersonen. Jeg ville hørt med butikken, forklart at du trenger headset til neste helg og spurt pent om lånegjenstand. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 4. november 2015 Forfatter Del Skrevet 4. november 2015 Ingen store ting som har skjedd her den siste tiden. Retting av mangel har fortsatt ikke skjedd, og butikk har nektet å utlevere erstatningsgjenstand. Etter at de nektet for å utlevere erstatningsgjenstand krevde jeg omlevering, som ble avslått som å være en urimelig kostnad.Verdt å nevne at jeg ikke har krevd nøyaktig samme eller bedre produkt som erstatningsgjenstand. Jeg ba om noen som dekker de primære egenskapene til produktet, som da er støydemping og lydavspilling. Butikken hadde en B-vare inne, av en annen produsent men med støydemping, men dette ville de ikke ta ut som låneprodukt. Har dermed kjøpt et tilsvarende produkt i mellomtiden, opplyst butikken om dette, og at disse kom til å bli levert tilbake på 30-dagers åpent kjøp. Dette mente de i butikken var en bedre løsning for dem enn å ta en B-vare ut som låneprodukt i en ukes tid. Er jeg bare en kjempevanskelig forbruker, eller er det butikken som har satt seg veldig på bakbeina her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå