Gå til innhold

formatering av c: \ fremgangsmåte

Anbefalte innlegg

siden jeg ikke har formattert noen noen system (c:\) disk før, for den hensikt å legge inn windows på nytt igjen, ville jeg bare forhøre meg om jeg gjør det riktig.

planen er følgende :

kopiere filene fra xp-cden over til partisjon 'bokstav forskjellig fra c'

kopiere disse kopierte filene over til c: i DOS

kjøre setup.exe fila fra dos

det funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har formatert harddisken og skal legge inn windows pånytt?

-isåfall bare putt inn cden og start maskinen... hvis maskinen booter fra cdromen så er du rett i setupen.

-hvis maskina ikke booter fra cden må du lage en oppstartsdiskett og bruke denne til å boote med, for å så starte setup fila fra cdromen i dos

det med å legge filene på harddisken før du installere er egentli smør på flesk.. du kan godt kjøre dem direkte fra cden..

lykke til :woot:

Lenke til kommentar

gå inn i bios under oppstart (hold inne del eller f12 eller whatever det står for å komme inn i oppsett).

I en eller annen meny et sted står det som regel first boot device: floppy, second boot device: hdd and third boot device: cd-rom....bare bytt rundt på hdd og cd-rom slik at cd-rom booter før hdd og lagre.

Sleng i winXP cd i cd-rom og restart maskinen

Da skal den spørre om å boote fra cd-rom i oppstart (eller den bare gjør det), og deretter er det bare å følge instruksene videre...da kan du formatere, repare osv osv.

(senere kan du jo bytte om på boot rekkefølgen i bios igjen hvis du føler for det, er ikke nødvendig, men du sparer litt tid i oppstarten osv.) :cool:

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mulig å starte installasjon av XP fra dos, altså å bruke oppstartsdisket med cd-rom drivere og deretter gå inn på cd'en og trykke på install. Det har aldri jeg klart hvertfall. XP kan bare installeres gjennom windows eller hvis den for en ren cd-boot, at den booter fra cd'en. Dette gjelder også for win2000, men her er det mulig å lage spesielle oppstartsdisketter (4 disketter trengs) hvis man ikke klarer å boote fra cd.

rett meg hvis jeg tar feil!

forøvrig er dette ingen problem med win95/98. Vet ikke hvordan det er med winME

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...