Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

eu-kontroll krav til blink og nødsignallys


Civilix

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen til eu-kontroll i slutten av denne uken, grunnet mye jobb jeg har ikke hatt mulighet til å snakke med verkstedet men jeg fikk kontrollseddelen når jeg henta bilen.

 

Der ble jeg ganske overasket om at det var bemerket punkt "4.4.3 Blink- og nødsignallys - samsvar med kravene: a) Lykten, fargen på lyset fra lykten, plassering eller styrke er ikke i samsvar med kravene, Bakre"

 

Det er ikke originale lykter jeg har bak på bilen, men bilen har gått gjennom eu-kontroll tidligere med de samme lyktene. Så da spør jeg her om det er noen som kjenner til om det har blitt noen endringer i regelverket når det kommer til dette punktet?

 

Jeg har de originale lyktene også liggende så jeg hadde tenkt å bare installere de for neste kontroll for så å bytte tilbake etter at den er godkjent, men lurer på hva det er som kan ha vært galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har blanke glass og oransje pærer så vil fargebelegget flasse av med tiden. Lyset blir mer hvitt/gult enn oransjt. Man merker ikke så mye til det da dette skjer gradvis og man sjeldent ser pærene i aksjon, men når man bytter pærer så vil man tydelig se at gamle pærene har flasset og at det er merkbart forskjell på fargen på lyset.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at dette bare ikke har blitt oppdaget på tidligere kontroller. Er vanskelig å få med seg alt.

 

Er de uorginale lyktene e-merket?

 

Det har ikke vært noen endringer i kravene til lyktene i EU-kontrollen. Med mindre lyktene dine har blitt dårligere, så burde dette vært gitt merknad på tidligere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har blitt helt nazi på dette plutselig ja som følge av nye EU regler. Har selv såkalte "marker lights" i front med gulaktig/oransje farge, noe som aldri har vært noe problem tidligere men som ble det iår. Men heldigvis viste det seg at det var unntak for biler som har vært del av flyttelass. Forrige eier hadde med seg bilen som flyttelass.

Lenke til kommentar

Gule/orange marker lights i front har aldri vært tillatt vel..

På siden derimot er det tillatt med gule/orange markeringslys.

 

Det er ute på høring om man skal tillate det foran også, og er vel allerede tillatt på veteranbiler mener jeg..

Og som du sier, på eldre biler tatt inn som flyttegods er det en del regler som ikke gjelder.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er mye som kan gå igjennom på en EU-kontroll om man er "heldig". Det var som sagt ikke noen endringer i selve reglene rundt lys i fjor. Det kom en del nye kontrollpunkt (ikke relatert til dette). Noen feil ble også endret fra å gi ener-feil til å gi toer-feil. Dermed kan altså konsekvensen av å ha feil på lys ha endret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gule/orange marker lights i front har aldri vært tillatt vel..

På siden derimot er det tillatt med gule/orange markeringslys.

 

Det er ute på høring om man skal tillate det foran også, og er vel allerede tillatt på veteranbiler mener jeg..

Og som du sier, på eldre biler tatt inn som flyttegods er det en del regler som ikke gjelder.

Var ikke direkte i front men "på hjørnet" . Men problemet var litt sammensatt: Tidligere kunne man unngå regelen bare ved å ta ut pæra, men nå måtte man visst ha fungerende pærer i alle lykter(eller mangelen ble nå ansett som stryk, i motsetning til tidligere) derfor dukket problemet opp, Heldigvis viste det seg at det uansett var egne regler for flyttegods, men disse er det få verksteder som kjenner noe særlig til så det kan fort bli problemer.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det er mye som kan gå igjennom på en EU-kontroll om man er "heldig". Det var som sagt ikke noen endringer i selve reglene rundt lys i fjor. Det kom en del nye kontrollpunkt (ikke relatert til dette). Noen feil ble også endret fra å gi ener-feil til å gi toer-feil. Dermed kan altså konsekvensen av å ha feil på lys ha endret seg.

Ja, man kan ha flaks og få gjennom direkte trafikkfarlige biler. Hadde en gammel bil en gang som nettopp før EU kontroll knakk bakre støtdemper, og den gikk gjennom uten mangler.. og stemmer nok det du sier: endel feil ble endret fra ener til toer feil i år, noe som kan skape problemer.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Oi, det var jo noe uheldig. Ikke bra at slikt går igjennom. Akkurat slike feil er vel en av de viktigste grunnene til at man har EU-kontrollen. Imidlertid så er det nok mye tidspress når man ufører EU-kontroller, og det er nok lett at det glipper litt innimellom.

Lenke til kommentar

 

Gule/orange marker lights i front har aldri vært tillatt vel..

På siden derimot er det tillatt med gule/orange markeringslys.

 

Det er ute på høring om man skal tillate det foran også, og er vel allerede tillatt på veteranbiler mener jeg..

Og som du sier, på eldre biler tatt inn som flyttegods er det en del regler som ikke gjelder.

Var ikke direkte i front men "på hjørnet" . Men problemet var litt sammensatt: Tidligere kunne man unngå regelen bare ved å ta ut pæra, men nå måtte man visst ha fungerende pærer i alle lykter(eller mangelen ble nå ansett som stryk, i motsetning til tidligere) derfor dukket problemet opp, Heldigvis viste det seg at det uansett var egne regler for flyttegods, men disse er det få verksteder som kjenner noe særlig til så det kan fort bli problemer.

 

Det har alltid vært påbudt at alt montert skal fungere.

Det var tidligere tillatt å ødelegge sokkelen på lykta, da var ikke lysene lenger å anse som montert.

Lenke til kommentar

 

 

Gule/orange marker lights i front har aldri vært tillatt vel..

På siden derimot er det tillatt med gule/orange markeringslys.

 

Det er ute på høring om man skal tillate det foran også, og er vel allerede tillatt på veteranbiler mener jeg..

Og som du sier, på eldre biler tatt inn som flyttegods er det en del regler som ikke gjelder.

Var ikke direkte i front men "på hjørnet" . Men problemet var litt sammensatt: Tidligere kunne man unngå regelen bare ved å ta ut pæra, men nå måtte man visst ha fungerende pærer i alle lykter(eller mangelen ble nå ansett som stryk, i motsetning til tidligere) derfor dukket problemet opp, Heldigvis viste det seg at det uansett var egne regler for flyttegods, men disse er det få verksteder som kjenner noe særlig til så det kan fort bli problemer.

 

Det har alltid vært påbudt at alt montert skal fungere.

Det var tidligere tillatt å ødelegge sokkelen på lykta, da var ikke lysene lenger å anse som montert.

 

Ja, det stemmer at montert lysutstyr skal fungere, og at det alltid har vært slik. Dette er ikke bare et krav til EU-kontrollen, men for at et kjøretøy skal være i forskiftsmessig stand, skal alt montert lysutstyr fungere.

 

Men som vi har diskutert tidligere er det mye som kan gå igjennom om man er "heldig". Det at noe har gått igjennom betyr ikke at det er lovlig, og man har faktisk selv ansvar for at et kjøretøy er i forskriftsmessig stand.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at montert lysutstyr skal fungere, og at det alltid har vært slik. Dette er ikke bare et krav til EU-kontrollen, men for at et kjøretøy skal være i forskiftsmessig stand, skal alt montert lysutstyr fungere.

Nå er jo hele greia med EU-kontrollen at det skal kontrolleres om kjøretøyet er i forskriftsmessig stand..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...