Gå til innhold

Forsterker for høytalere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg tenkte å innvestere i noen skikkelige høytalere i stua etterhvert, og må jo da ha en forsterker som kan drive disse. Ser komplett har tilbud på Onkyo TX-NR646, som har fått god score hos lydogbilde. Er dette en dugbar forsterker som kan drive det meste? :)

Det kommer helt an på hvilke høyttalere det er snakk om. Noen høyttalere kan fungere perfekt med denne og andre kan låte helt ræv.

Forøvrig er det en surround receiver du nevner. Skal du ha flerkanals lyd i stua?

Lenke til kommentar

Har sett en Onkyo-receiver i aksjon. Ble ikke videre imponert over funksjonene, Spotify-klienten var buggy som rakkern. Lyden var grei nok, men det er grunn til å stille spørsmål rundt den reelle effekten til receiveren. Det eneste man kan stole på er effekten oppgitt i 2 kanaler, 2x100W i 8 ohm, RMS (20-20000 Hz). Men THD er ganske høy, 0.08% (min forsterker, f.eks. har en effekt på 2x120W i 8 ohm RMS, THD 0.002%). Men den er i en litt annen prisklasse også, da...

Lenke til kommentar

Jeg skal kun kjøre 2 kanals, siden der jeg bor nå gjør det litt vanskelig med surround. Har ikke helt bestemt meg for høytalere enda, men klipsch, b&w og Q acoustics er høyt på lista. Muligens noe slikt som Q acoustics 3050, Klipsch MK eller b&w 684 s2. Siden jeg overhodet ikke har peiling på forsterkere tenkte jeg at jeg måtte spørre her først. Så komplett hadde tilbud på den onkyoen denne uken, så dermed lurer jeg på om den er noe bra. :)

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Skal du kjøre to kanaler så kjøp heller en god to kanals forsterker.

Så slipper du å betale for en masse funksjonalitet du ikke trenger og får heller en forsterker som kan konsentrere seg om det den kan og skal gjøre. Nemlig gi deg lyd i to kanaler.

Hvilken forsterker anbefales da? Ønsker helst ikke legge mer enn 5000 i den. Men har stereoforsterkere støtte for alle lydformatene slik som onkyoen har?
Lenke til kommentar

Du trenger ikke støtte for en masse lydformater når du kun skal ha stereo lyd.

Og det er vanskelig å anbefale en forsterker når du nevner både B&W og Klipsch som alternative høyttalere.

Disse høyttalerne låter veldig forskjellig og passer nødvendigvis ikke sammen med de samme forsterkerne. En forsterker som låter knall på B&W kan være håpløs på Klipsch.

Jeg anbefaler deg å lytte til forskjellige oppsett. Ta turen innom diverse Hi-Fi sjapper som Hi-Fi Klubben, Soundgarden osv. og be om å få lytte til høyttalere du ser på som aktuelle. Da vil du også få anbefalinger om forsterker som passer til akkurat den høyttaleren.

Onkyo kan være bra det i mange tilfeller, men ikke kjøp surround receiver for å kjøre tokanals lyd.

Sjekk også andre tråder under Lyd & Bilde delen i forumet her. Der har vært noen tilsvarende spørsmål i seinere tid med diverse konkrete anbefalinger.

Lenke til kommentar

Hvilken forsterker anbefales da? Ønsker helst ikke legge mer enn 5000 i den. Men har stereoforsterkere støtte for alle lydformatene slik som onkyoen har?

Kjøp Cambridge - musikalitet.

Denne koster ca kr 4500 (Hifiklubben): http://www.richersounds.com/product/amplifiers-receivers/cambridge-audio/azur-651a/camb-651a-blk Har ikke hørt denne selv, men kjenner jeg produsenten rett osv.

Finnes forresten fabrikatet Creek i Norge nå? Var også av den musikalske typen. Mange forsterkere kan gi ren og pen lyd, men de gir ikke liv i musikken.

PS: Ikke glem gode kabler også da. Husk at det går an å bestille slikt fra spesialbutikker i England til myye lavere pris.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Jeg er mest glad i klar og detaljert lyd, så jeg vil nok gå for noen høytalere som har mer av det. Da er surround reciever off the table, så jeg får nok se på to kanals.

Bor 4 timer unna nærmeste hifiklubb og soundgarden :/ hadde jeg vært nærmere skulle jeg selvsagt dradd dit med en gang :)

Har kabler veldig mye å si?

Lenke til kommentar

Jeg er mest glad i klar og detaljert lyd, så jeg vil nok gå for noen høytalere som har mer av det. Da er surround reciever off the table, så jeg får nok se på to kanals.

Bor 4 timer unna nærmeste hifiklubb og soundgarden :/ hadde jeg vært nærmere skulle jeg selvsagt dradd dit med en gang :)

Ikke legg for mye i kabler, lett å gå i fella her av overivrige selgere. Bruk heller de store pengene der de teller, nemlig på forsterker og høyttalere. Tips, ikke lås deg til 5000 kr på forsterkersiden, bedre å bruke litt mer hvis det viser seg at du kan gjøre et knallkjøp.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kjøp Cambridge - musikalitet.

Denne koster ca kr 4500 (Hifiklubben): http://www.richersounds.com/product/amplifiers-receivers/cambridge-audio/azur-651a/camb-651a-blk Har ikke hørt denne selv, men kjenner jeg produsenten rett osv.

Finnes forresten fabrikatet Creek i Norge nå? Var også av den musikalske typen. Mange forsterkere kan gi ren og pen lyd, men de gir ikke liv i musikken.

PS: Ikke glem gode kabler også da. Husk at det går an å bestille slikt fra spesialbutikker i England til myye lavere pris.

Creek importeres og selges av Lyric Hifi (som holder til i Torggata, Oslo).

Et av forsterkermerkene som virkelig spiller musikk: lett, luftig og detaljert. Og det uten at prisen er hinsides.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen bagatelliserer kablene, der er jeg uenig. Ikke ut ifra et teoretisk grunnlag, men erfaring fra praktisk lytting. QED er et merke som gav mye for pengene, men jeg vet ikke om det er å få tak i Norge. Jeg kjøpte fra England (god del år siden).

Ser HK selger denne:  http://www.whathifi.com/van-den-hul/clearwater/review Absolutt verdt å prøve, syns 98 kr dvs. ca 500 for 2x2,5m står prismessig i forhold til en forsterker på 4-5000 kr.

Hvilke signalkabler du bør velge stiller jeg blank på idag.

Når det gjelder høyttalere er det mulig å få ganske gode til overkommelig pris, det er nettopp her den største forandringen har skjedd når det gjelder god lyd pr krone.

Du får ha lykke til, men behold bakkekontakten - mange gærninger i hifimiljøet:D

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...