Gå til innhold

Nytt fag som privatist = lavere snitt?

lougil

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg opp til matte R1 som privatist nå i høst. Jeg vet det er 0.5 realfagspoeng for dette faget vanligvis. Har ikke R1 fra før, kun P-matte på vitnemålet.

Det jeg lurer på er:
Jeg har nå 57 studiepoeng (snitt + alderspoeng). Når jeg da tar dette faget som privatist og f.eks. ender opp med karakteren 2, vil jeg da gå ned i snitt eller vil jeg gå opp siden realfagspoeng blir plusset på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok gå ned bittelitt. Det er litt vanskelig å si, ettersom du ikke sier hvor mange karakterer du har fra før, og hvor mange av de 57 poengene som er alderspoeng. Om du har rundt 20 karakterer så vil det halve poenget fra realfag telles som ca. en karakter. Altså 2er+poeng=3er, 4er+poeng=5er osv.

Lenke til kommentar

Snittet vil alltid gå ned dersom karakteren i faget er under snittet. Snittet vil alltid gå opp dersom karakteren i faget er over snittet.

TS har 5,7 i snitt med skolepoeng. For at han skal tjene noe på å ta R1 da må han få karakter 6, ellers går snittet ned. Det er utilstrekkelig å få 5 i R1 + 0,5p fordi de er 5,5 og er under 5,7. Dermed går snittet ned. 

Noen ganger så er det mer lukrativt å ekskludere valgfrie programfag i opptaket dersom de ikke er essensielt for opptaket. På den måten så stiger snittet ditt dersom du har dårlig/middels karakter i faget.

Andre måter å få snittet til å stige er for eksempel om du har 5 dårlige/middels norsk karakterer (Standpunkt: muntlig, skriftlig, og sidemål. Eksamen: skriftlig og sidemål). Da kan du for eksempel ta privatisteksamen og stryke alle de 5 karakterene og erstatte de med 3 nye eksamenskarakterer. Disse kan være dårligere og likevel vil snittet øke fordi du dividerer på færre fag (3 istedenfor 5 i norsk).

Selvsagt stiger snittet om du forbedrer karakteren i fag eller tar nye fag med topp karakter. 

Edit: Oppdatert

Det jeg mener med "skolepoeng" er karaktersnittet uten noen tilleggspoeng. Jeg tar utgangspunktet i 5,7 siden jeg ikke vet hva slags karaktersnitt TS har uten tilleggspoeng. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Jeg lurer på nøyaktig det samme! Kan ikke finne noe som helst info om det på nett. Noen som har noen lenker til informasjon rundt dette?

Dolandyret: Hvor har du den infoen fra? :)

Takk!

Enkel matematikk ga meg den infoen. Har sittet og regnet gjennom snittet mitt utallige ganger, og sett på hva jeg evt. kan få som snitt når jeg går ut vg3 i år.

R1 gir 0,5 poeng.

Si at du har 20 karakterer, f.eks. 1 treer, 4 firerer, 12 femmere og 3 seksere hvorav kun R1 gir deg ekstra poeng.

Da har du et snitt på: (3+4*4+12*5+3*6)/(20)=4,85, eller 48,5 poeng. Med det halve realfagspoenget får du 49 poeng.

For å bevise dette med at 0,5poeng er ca. 1 karakter så sier vi bare at den ene treeren er en firer.

Da har vi (4+4*4+12*5+3*6)/(20)=4,9, eller 49 poeng.

Lenke til kommentar

Snittet vil alltid gå ned dersom karakteren i faget er under snittet. Snittet vil alltid gå opp dersom karakteren i faget er over snittet.

TS har 5,7 i snitt med poeng. For at han skal tjene noe på å ta R1 da må han få karakter 6, ellers går snittet ned. Det er utilstrekkelig å få 5 i R1 + 0,5p fordi de er 5,5 og er under 5,7. Dermed går snittet ned. 

Noen ganger så er det mer lukrativt å ekskludere valgfrie programfag i opptaket dersom de ikke er essensielt for opptaket. På den måten så stiger snittet ditt dersom du har dårlig/middels karakter i faget.

Andre måter å få snittet til å stige er for eksempel om du har 5 dårlige/middels norsk karakterer (Standpunkt: muntlig, skriftlig, og sidemål. Eksamen: skriftlig og sidemål). Da kan du for eksempel ta privatisteksamen og stryke alle de 5 karakterene og erstatte de med 3 nye eksamenskarakterer. Disse kan være dårligere og likevel vil snittet øke fordi du dividerer på færre fag (3 istedenfor 5 i norsk).

Selvsagt stiger snittet om du forbedrer karakteren i fag eller tar nye fag med topp karakter. 

Hm, usikker på hvordan jeg redigerer sånn at jeg svarer på innlegget ditt også, så det her får bli en dobbelpost.

Måten du regner på er ikke korrekt. Du må huske på snittet skal regnes ut med kun karakterene til å begynne med. Karaktersnittet du får skal multipliseres med 10, og deretter kan du legge til poengene du får for alder, år på folkehøyskole, realfagspoeng, språkpoeng osv.

Om du ser på utregningen min i innlegget over vil du se at 5 i R1 om du har 20 karakterer du regner snittet ut fra, vil telle som om du hadde fått 6 i et annet fag som ikke ga ekstrapoeng. 5 i R1 vil derfor øke snittet, ikke dra det ned.

Om TS har maksimalt med alderspoeng, dvs. 8, så har han 4,9 i snitt om han ikke har andre ekstrapoeng. Da vil en 5'er i R1, som blir som en 6'er med det halve realfagspoenget, dra opp snittet en del.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Vet utmerket godt hvordan jeg regner ut karaktersnittet. 

Jeg har 4,3 i snitt med uten tilleggspoeng, og med tilleggspoeng så har jeg 5,3 i snitt. 

Har 22 fag hvor summen av karakterene blir 95, og dividert på antall fag som er 22 som gir meg et snitt på 4,31. Med 8 alderspoeng og 2 realfag poeng da blir snittet 5,31.

La oss si at jeg nå skal ta et fag som privatist for eksempel i et "nytt fag". Her får jeg karakter 6. Nå økte snittet mitt til 4,39, fordi karakteren i faget er høyere enn snittet.

Et annet eksempel, la oss si at jeg fikk karakter 4 i et "nytt fag", da ble snittet 4,30. Ergo snittet falt fordi karakteren var under snittet.

Det var kanskje litt rot ovenfor pga semantikken. Ja du skal kun regne med skolepoengene det var det jeg mente. Skolepoeng + Tilleggspoeng = Konkurransepoeng. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...