FuzzFuet Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Hei! Skal fly fra Tr.heim til Stavanger i morgen og kjøpe bil. Deretter skal jeg kjøre til Oslo for å ta en natt på hotell og møte min kjære som jeg ikke har sett på en stund.. Så blir det Oslo - Tr.heim på søndag. Hvilken ruter er raskest? Bilen har sommerdekk på nå, men skal legge om før jeg drar fra Stavanger, tipper det er vinterføre enkelte steder Noen som har kjørt denne distansen før og hvet smarteste og raskeste vei? Endret 30. oktober 2015 av MajoNess Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) E39 til Kristiansand og så videre på E18 mot Oslo. Ca. 7 timer. Ingenting som minner om vinterføre der for øyeblikket men vet ikke hvordan det er nordover mot Trondheim. Endret 30. oktober 2015 av Valotunk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Trenger ikke noe vinterdekk her enda http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger?rapportid=604&type=utvalgt Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Siden Suleskard-veien er stengt utgår jo den, da er nok sørlandet raskest vil jeg tro. Silke føremeldinger for fjelloverganger sier null og niks om føret om et par dager. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Vel, det er 13 grader i Tr.heim nå. Tror ikke vinteren er her helt enda. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 E39/E18 er ikke raskest. Det er den mest stabile og komfortable veien å kjøre, men den er ikke spesielt rask, og er definitivt dyrest. Raskeste og beste vei er riksvei 45 over Sirdalen. Man må derimot være litt obs på at denne veien kan til tider være stengt rundt vinterstider. Om RV45 ikke er et alternativ så er fortsatt RV42 (over Evje) raskere og billigere enn å kjøre over Kristiansand. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Kjørte over Sirdal i sommer, vil ikke si veien var særlig god. Det var fint, men søss og typen som kjørte E39/E18 kom frem lenge før oss. Vi sto for det meste fast i kø grunnet bobiler og turister. Kanskje ikke like stor fare for å møte bobiler nå, vel og merke. Men det var enkelte partier med is på veien, selv i juli, så det gikk nå stort sett ganske tregt. Fra Oslo og til Trondhjem, er Østerdalen den kjappeste med minst å se på, og Gudbrandsdalen den triveligste. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har kjørt Oslo - Stavanger mange ganger, og hver gang jeg har kjørt over Sirdalen så har jeg brukt 1 time mindre og hundrelapper mindre i bompenger. Du vil heller ikke møte på kø, fotobokser eller patrulje, så om du er en av de som liker å leve farlig så kan du slå av en time til. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 http://no.avstand.org/ Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Vel, det er 13 grader i Tr.heim nå. Tror ikke vinteren er her helt enda. Har du vært mye i fjellet på høsten? Ikke dra ut på fjelltur med den holdningen, været kan snu fort og 13 grader i Trondheim i dag kan lett være kuldegrader og snø på fjellet. Vi er på vei inn i november, og det er da så absolutt lurt å ha vinterdekk på vei over fjellet. E39/E18 er ikke raskest. Det er den mest stabile og komfortable veien å kjøre, men den er ikke spesielt rask, og er definitivt dyrest. Raskeste og beste vei er riksvei 45 over Sirdalen. Man må derimot være litt obs på at denne veien kan til tider være stengt rundt vinterstider. Om RV45 ikke er et alternativ så er fortsatt RV42 (over Evje) raskere og billigere enn å kjøre over Kristiansand. I følge Statens Vegvesens Visveg er det ca 16 minutter å spare på å kjøre Rv45. Men ja, i distanse er det ganske stor forskjell (445,9km vs 554,2km) og Rv45 er kortest. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 I følge Statens Vegvesens Visveg er det ca 16 minutter å spare på å kjøre Rv45.Men ja, i distanse er det ganske stor forskjell (445,9km vs 554,2km) og Rv45 er kortest. Den er kortere, går som oftest i 80, og er garantert fri for omdirigering og trafikk. Er ikke sikker på hvordan SVV regner tid, men av mine egne (begrensede) målinger så er det ikke tvil om at det går raskere over Sirdalen. Jeg har ihvertfall spart en del tid. Jeg vet ikke hvordan det er å kjøre den veien nå da, siden det begynner å gå mot vinter. Fra og med Oktober så ville jeg egentlig valgt E39/Rv42/E18 i frykt for glatte kjøreforhold oppe i høyden. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 @Gavekort, jeg kjører også via Telemark. Men det er søndagskontroller, der du kommer ut fra "Dalen-delen" og svinger til høyre inn i Telemark. Drar du på der står de på neste høyde ved bensinstasjonen. Etter 2 ganger lærte jeg... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Der du svinger av i Telemark er vel starten på E134, som er litt mer standard vei med "trafikk". Det er helst oppe i høyden at du kommer til "Norges desolate wasteland". Sist jeg kjørte over Sirdalen, midt på natta, utenfor påske-/sommersesong, så traff jeg på én bil på hele strekningen Nomeland - Sandnes, som er drøye 2 timer kjøring. Edit: Godt tips til Rv45 er å sjekke at bremsene dine er i orden. Endret 31. oktober 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Høydalsmo Vegkro er farlig når man kjører østover. Det er en god tur når bobilene kjører den andre veien, med svigermor i bilen går turen via sørlandet. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Dersom du både liker og klarer å kjøre fort på svært svingete og smal vei er det raskest å kjøre om Evje så lenge veien er bar. Her er det vireklig mulig å gi på og ta bilen helt ut med minimal sjangse for fartskontroller og ingen fotobokser. Tror jeg har vært nede på under 7 timer, men da kjørte jeg helt på grensen av hva jeg selv synnes er forsvarlig. I norskt perspektiv er dette en kjøreopplevelse for den kjøreglade. Bare ta det pent gjennom tettbebygde strøk. Om du har angst for svingete vei i kombinasjon av høy fart eller har svigermor i bilen kjører du E39. Der står fotoboksene, 60 og 70 sonene tett som haggel, i tillegg er det mye tungtrafikk. Med andre ord har du ikke nubbesjans til å kjøre over fartsgrensen. Jeg ser google maps estimerer denne ruten til bare 7 timer, men det tror jeg rett og slett ikke man klarer. Endret 13. november 2015 av ITtraktor Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Hørte det var godt med snø i Sirdal nå allrede, så ville tatt kystveien. Der er det enda grønt. Endret 13. november 2015 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Dersom du både liker og klarer å kjøre fort på svært svingete og smal vei er det raskest å kjøre om Evje så lenge veien er bar. Her er det vireklig mulig å gi på og ta bilen helt ut med minimal sjangse for fartskontroller og ingen fotobokser. Tror jeg har vært nede på under 7 timer, men da kjørte jeg helt på grensen av hva jeg selv synnes er forsvarlig. I norskt perspektiv er dette en kjøreopplevelse for den kjøreglade. Bare ta det pent gjennom tettbebygde strøk. Om du har angst for svingete vei i kombinasjon av høy fart eller har svigermor i bilen kjører du E39. Der står fotoboksene, 60 og 70 sonene tett som haggel, i tillegg er det mye tungtrafikk. Med andre ord har du ikke nubbesjans til å kjøre over fartsgrensen. Jeg ser google maps estimerer denne ruten til bare 7 timer, men det tror jeg rett og slett ikke man klarer. Glem ikke de jevnlige omkjøringene på E39. Dette er en vei som er konstant under forbedring. Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Eg har nokre hundre turer E39-E18. Med tungt køyretøy går det gjamt på 7 timer Stavanger-Oslo. Eg har køyrt på kveld/natt, så det vil sjølvsagt vera litt annerledes på dagtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå