Gå til innhold

Kjøre Stavanger - Oslo, hva er raskeste vei?


FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal fly fra Tr.heim til Stavanger i morgen og kjøpe bil. Deretter skal jeg kjøre til Oslo for å ta en natt på hotell og møte min kjære som jeg ikke har sett på en stund.. Så blir det Oslo - Tr.heim på søndag. Hvilken ruter er raskest? Bilen har sommerdekk på nå, men skal legge om før jeg drar fra Stavanger, tipper det er vinterføre enkelte steder  :wee:

Noen som har kjørt denne distansen før og hvet smarteste og raskeste vei?

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E39/E18 er ikke raskest. Det er den mest stabile og komfortable veien å kjøre, men den er ikke spesielt rask, og er definitivt dyrest.

 

Raskeste og beste vei er riksvei 45 over Sirdalen. Man må derimot være litt obs på at denne veien kan til tider være stengt rundt vinterstider. Om RV45 ikke er et alternativ så er fortsatt RV42 (over Evje) raskere og billigere enn å kjøre over Kristiansand.

Lenke til kommentar

Kjørte over Sirdal i sommer, vil ikke si veien var særlig god. Det var fint, men søss og typen som kjørte E39/E18 kom frem lenge før oss. Vi sto for det meste fast i kø grunnet bobiler og turister. Kanskje ikke like stor fare for å møte bobiler nå, vel og merke. Men det var enkelte partier med is på veien, selv i juli, så det gikk nå stort sett ganske tregt.

 

Fra Oslo og til Trondhjem, er Østerdalen den kjappeste med minst å se på, og Gudbrandsdalen den triveligste.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Oslo - Stavanger mange ganger, og hver gang jeg har kjørt over Sirdalen så har jeg brukt 1 time mindre og hundrelapper mindre i bompenger.

 

Du vil heller ikke møte på kø, fotobokser eller patrulje, så om du er en av de som liker å leve farlig så kan du slå av en time til.

Lenke til kommentar

Vel, det er 13 grader i Tr.heim nå.

Tror ikke vinteren er her helt enda.

 

Har du vært mye i fjellet på høsten?

Ikke dra ut på fjelltur med den holdningen, været kan snu fort og 13 grader i Trondheim i dag kan lett være kuldegrader og snø på fjellet.

Vi er på vei inn i november, og det er da så absolutt lurt å ha vinterdekk på vei over fjellet.

 

 

E39/E18 er ikke raskest. Det er den mest stabile og komfortable veien å kjøre, men den er ikke spesielt rask, og er definitivt dyrest.

 

Raskeste og beste vei er riksvei 45 over Sirdalen. Man må derimot være litt obs på at denne veien kan til tider være stengt rundt vinterstider. Om RV45 ikke er et alternativ så er fortsatt RV42 (over Evje) raskere og billigere enn å kjøre over Kristiansand.

I følge Statens Vegvesens Visveg er det ca 16 minutter å spare på å kjøre Rv45.

Men ja, i distanse er det ganske stor forskjell (445,9km vs 554,2km) og Rv45 er kortest.

Lenke til kommentar

I følge Statens Vegvesens Visveg er det ca 16 minutter å spare på å kjøre Rv45.

Men ja, i distanse er det ganske stor forskjell (445,9km vs 554,2km) og Rv45 er kortest.

Den er kortere, går som oftest i 80, og er garantert fri for omdirigering og trafikk.

 

Er ikke sikker på hvordan SVV regner tid, men av mine egne (begrensede) målinger så er det ikke tvil om at det går raskere over Sirdalen. Jeg har ihvertfall spart en del tid.

 

Jeg vet ikke hvordan det er å kjøre den veien nå da, siden det begynner å gå mot vinter. Fra og med Oktober så ville jeg egentlig valgt E39/Rv42/E18 i frykt for glatte kjøreforhold oppe i høyden.

Lenke til kommentar

Der du svinger av i Telemark er vel starten på E134, som er litt mer standard vei med "trafikk".

 

Det er helst oppe i høyden at du kommer til "Norges desolate wasteland". Sist jeg kjørte over Sirdalen, midt på natta, utenfor påske-/sommersesong, så traff jeg på én bil på hele strekningen Nomeland - Sandnes, som er drøye 2 timer kjøring.

 

Edit: Godt tips til Rv45 er å sjekke at bremsene dine er i orden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du både liker og klarer å kjøre fort på svært svingete og smal vei er det raskest å kjøre om Evje så lenge veien er bar. Her er det vireklig mulig å gi på og ta bilen helt ut med minimal sjangse for fartskontroller og ingen fotobokser. Tror jeg har vært nede på under 7 timer, men da kjørte jeg helt på grensen av hva jeg selv synnes er forsvarlig. I norskt perspektiv er dette en kjøreopplevelse for den kjøreglade. Bare ta det pent gjennom tettbebygde strøk. Om du har angst for svingete vei i kombinasjon av høy fart eller har svigermor i bilen kjører du E39. Der står fotoboksene, 60 og 70 sonene tett som haggel, i tillegg er det mye tungtrafikk. Med andre ord har du ikke nubbesjans til å kjøre over fartsgrensen. Jeg ser google maps estimerer denne ruten til bare 7 timer, men det tror jeg rett og slett ikke man klarer. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Dersom du både liker og klarer å kjøre fort på svært svingete og smal vei er det raskest å kjøre om Evje så lenge veien er bar. Her er det vireklig mulig å gi på og ta bilen helt ut med minimal sjangse for fartskontroller og ingen fotobokser. Tror jeg har vært nede på under 7 timer, men da kjørte jeg helt på grensen av hva jeg selv synnes er forsvarlig. I norskt perspektiv er dette en kjøreopplevelse for den kjøreglade. Bare ta det pent gjennom tettbebygde strøk. Om du har angst for svingete vei i kombinasjon av høy fart eller har svigermor i bilen kjører du E39. Der står fotoboksene, 60 og 70 sonene tett som haggel, i tillegg er det mye tungtrafikk. Med andre ord har du ikke nubbesjans til å kjøre over fartsgrensen. Jeg ser google maps estimerer denne ruten til bare 7 timer, men det tror jeg rett og slett ikke man klarer. 

 

Glem ikke de jevnlige omkjøringene på E39. Dette er en vei som er konstant under forbedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...