Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerte i en tann, må det alltid behandling til?


Golamesh

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje umulig å svare på, men er smerter i en tann alltid et tegn på at det må tannlegebehandling til?

 

Som vi alle vet så er det ikke akkurat billig med tannlegebehandling, ei heller en time for å få noe sjekket. Så jeg lurer litt på om det kan være midlertidig og noe som kanskje går over av seg selv, eller om det er en åpenbar skade pga smertene?

 

Greia er at jeg får stikkende smerte i en tann når jeg tygger. Etter å ha utsatt tannlegebesøket noen år så var jeg der for noen uker siden og tok røntgen og den vanlige pussen. Endte også opp med å borre/fylle en del av en tann og smerten er i det området nå. Enten i den tannen som ble fikset eller i tannen ved siden av. Problemet er at jeg klarer ikke å finne ut hvilken, for det er kun når jeg tygger, og tannen ved siden av er såpass liten at det er umulig å kun tygge på den for å teste. Det er heller ikke noe verking eller ising e.l. så det er kun når jeg tygger. Har også prøvd å pirke litt på de to tennene med en tannpirker, men da er det heller ikke noe smerter.

 

Men om det var tannen ved siden av (som jeg aldri har gjort noe med, har kun en fylling i munnen og det er den jeg nylig fikk), ville ikke tannlegen ha sett det for et par uker siden når han tok røntgen av hele munnen min? Siden det er såpass nylig mener jeg. Kan et hull oppstå på så kort tid? Prøver å finne ut om jeg virkelig må tilbake igjen til tannlegen allerede, eller om jeg kan slippe unna den utgiften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Kan være slitt emalje... Det har jeg slitt med... Nervene trekker seg langsomt tilbake under hele tannas levetid, men innimellom slites emaljen raskere enn nervetilbaketrekkinga, og dermed kommer det uutholdelige smerter, spesielt ved tygging. da hjelper behandling lite. Eneste tannlege kan gjøre er å smøre på en type emalje på tanna, men det, av erfaring, har liten effekt. 

Lenke til kommentar

Takker for svar. Vox: Virker ikke som om fyllingen er løs, eller at det har falt av noen biter av fylling eller tann. Men ja, synes det er rart at smerten er såpass når jeg tygger, men mer eller mindre fraværende ellers. Får vel se det an et par dager til.

 

Tommeltott: Ja kanskje. Jeg har slitt litt med det jeg også, feks smerte i mange tenner etter å ha spist sjokolade eller noe sånt. Mistenker at tannkremen jeg bruker ikke gjør det spesielt mye bedre. Bruker da solidox hvite tenner eller hva den heter. Men det er likevel en annen type smerte, og jeg får det mest i forbindelse med sukker. Arghh, tannproblemer er noe dritt!

Lenke til kommentar

Den er på tyggeflata ja. Dekker ikke hele flaten, men ca 2/3. Og jo flere timer som går her og jo mer jeg prøver å spise, jo sikrere blir jeg på at det er fyllingen som er problemet. Eller i hvert fall den tannen. Men om fyllingen er for høy, er det da normalt at smerter kommer flere uker etterpå? Jeg sjekket kvitteringen nå og det er faktisk 5 uker siden jeg fikk det gjort, og det har vært bra helt til nå, med unntak av de første 2 dagene.

 

Jeg får vel ringe og høre hva de sier på kontoret der på mandag. Akkurat nå føles det ikke som at de pengene (1350,-) var spesielt velbrukte, hehe. Håper bare ikke den tanna blir et pengesug som ender opp i en rotfylling..

Lenke til kommentar

Stikkende smerter ved tygging kan komme av at tannen er sprukket. Det er ikke lett å se på røntgen, så det er mye opp til tannlegens erfaring å avdekke. Det kan også skyldes en fylling som ikke er god.

 

Hvis smerten relateres til jobben tannlegen har gjort, bør det komme under reklamasjon, altså gratis for deg. Ofte må du selv be om en vurdering av det.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Ja får høre hva de sier i morgen tidlig. Litt uflaks at det dukket opp nå i helgen så jeg ikke fikk ringt tannlegen med en gang, for det har blitt verre. Smerten flytter på seg og har vært innom mer eller mindre alle tennene i overkjeven på den samme siden som problemtannen sitter. Det har til og med dukket opp i en tann i underkjeven på samme side. Så det er noe merkelig som foregår her nå. Svetten renner når det pågår og får frysninger i hele kroppen, men så er det nesten bra igjen når måltidet er over..altså når tyggingen slutter.

 

Begynner vel å lure på om det er noe betennelse på gang, men vi får se hva tannlegen min sier i morgen. Takker uansett for tips folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...