Gå til innhold

Bachelorgrad og timelønn butikk?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har jobbet i butikk i 12 år hvorav 3 år i nåværende butikkstilling. Det er en deltidsstilling som jeg har ved siden av studiet, bedriften har ikke tariffavtale og vi følger ikke tariff heller. Jeg har en lønn på 150kr/t men ingen tillegg, jeg er medlem i handel og kontor.

Jeg blir ferdig med en bachelor grad nå til nyåret og starter på en master med det samme. Vil man på bakgrunn av fullført høyere utdanning kunne kreve høyere lønn?

Endret av Op_jeppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har jobbet i butikk i 12 år hvorav 3 år i nåværende butikkstilling. Det er en deltidsstilling som jeg har ved siden av studiet, bedriften har ikke tariffavtale og vi følger ikke tariff heller. Jeg har en lønn på 150kr/t men ingen tillegg, jeg er medlem i handel og kontor.

Jeg blir ferdig med en bachelor grad nå til nyåret og starter på en master med det samme. Vil man på bakgrunn av fullført høyere utdanning kunne kreve høyere lønn?

Sålenge du skal utføre samme arbeid så kan du ikke det. Klart en kan alltids prøve.

Om de var med i en tariffavtale ville den muligens ha noe økning.

Lenke til kommentar

Høgare utdanning kan alltid brukast som argument for betre lønn, men då må den kompetansen du sitter på være av verdi for arbeidsgiver. Arbeidsgive kjem ikkje til å ville betale ekstra fordi du er veldig god i f.eks. litteraturhistorie dersom denne kompetansen ikkje tilføyer jobben noke. 

Tar du ein mastergrad i f.eks. organisasjon og ledelse og du jobber som skiftleder så stiller du nok litt sterkare.

Ein del tariffavtaler har avtalt at ein har rett på ekstra lønn dersom ein har fullført ungdomsskule og/eller vidaregåande, men dette er vanligvis begrunna mest i at begge partar ønsker å legge til rette for intensjonen i arbeidsmiljølova som stadfester at arbeidstakarar har rett til å få permisjon for å få fullført vanlig skulegang.

Sidan den samme lova seier at utdanningspermisjon som går utover vidaregåande nivå må være yrkesrellatert for å kunne kreve permisjon så er det sjeldan at tariffavtalane avtaler rett til meir lønn for bachelor/master-nivå sidan arbeidsgiver ikkje har plikt til å tilrettelegge for slik utdanning.

Hadde eg vært deg ville eg fyrst og fremst argumentert med at bachelorgraden gjer deg meir attraktiv på arbeidsmarkedet og at det fyrst og fremst dette som gjer at du fortjener meir lønn.

Så er det litt avhengig av kor tøff du tørr å gå ut med ditt lønnskrav. Du kan f.eks. være så tøff at du seier at dersom du ikkje får høgare lønn så vil du finne deg ein anna jobb som betalar betre.

Då har arbeidsgiver eigentleg berre to valg, enten så betalar han deg betre dersom han vil behalde deg som arbeidstakar. Med 12 års erfaring så er nok sannsynlegheita stor for at det er vanskelig å bytte deg ut. Eller så får du ikkje meir lønn og du må enten avsløre bløffen og miste forhandlingsfordelen din i framtida, eller gjere alvor utav det og seie opp jobben.

Men denne taktikken kan gå litt begge vegar. Sidan du har jobba såpass lenge i same butikk så kan det godt være at arbeidsgver gambler på at du ikkje er villig til å bytte jobb. Folk flest er ofte ikkje villig til å faktisk bytte jobb for å få betre lønn, og dette veit arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Takk for svar, det var leit å høre. Min bachelor har uten tvil mye kunnskap som er direkte relevant til arbeidet jeg gjør og evnen jeg har til å hjelpe kunder og medarbeidere, selv om studiet ikke er beregnet for butikk og jeg sitter med mye kunnskap som de ikke få glede av.

Vil ikke gå inn i detaljer om studier eller arbeidet, men poenget er at hvis det ikke er et krav så kan jeg ikke forvente noe. Sjefen er ikke interessert i å betale mer for det arbeidet jeg gjør på tross av utdanning og svært god kundeservice, han er av den typen som mener at butikkmedarbeidere lett kan byttes dersom vi blir problematiske (kravstore eller uærlige) og det har han nok forsovet rett i. På en annen side forteller han oss hvor stolt han er av den fantastiske jobben vi gjør, vi har hatt en fantastisk gjeng som har gitt gode resultater og jeg tviler på at han vil miste oss, men han hadde ikke tenkt to ganger og jeg har ikke krav på noe.

Det er litt trist at jeg kunne har vært på høyeste lønnstrinn hvis vi hadde hatt tariff (har sjekket med handel og kontor, da jeg også har jobbet 100% i butikk i noen år før), med unntak av lønn trives jeg veldig godt der jeg er nå

Lenke til kommentar

Eigentleg er lønn eit felt der ein ikkje kan stille konkrete krav, lønnsnivå er ikkje regulert i lovverket.

Det nærmaste vi har i Norge er tariffavtalane for dei som velger å følge dei, men dette er eigentleg berre ferdigforhandla lønn der representant for fagforeninga og representant for arbeidsgiverane forhandler seg fram til ei lønnsavtale som andre kan velge å følge.

Dersom bacheloren er rellevant så bør du nok uansett be om ei lønnsregulering. Som eit minimum så bør du forhandle fram ei fornuftig lønnsutvikling dersom arbeidsgiver ikkje vil gi deg meir i lønn akkurat no.

Det er ingenting i vegen for å ta til takke med forholdsvis lav lønn dersom du trives i arbeidet, men det er litt dumt om du kjem veldig dårlig ut lønnsmessig ved å ikkje bytte jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...