Gå til innhold

Leve uten mobil

Btbw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kalles fasttelefon. Eventuellt fax, brevpost, brevduer, røyksignaler etc. Røyksignaler er muligens ikke så lurt.

9e51215fff31e25e9b47911fa534dc07_480.jpg

I kombinasjon med en PC så får man utført samme oppgaver men man slipper alt mas når man er ute.

Hvis man ser på en mobiltelefon som en PC pga FB og alt annen crap så kan man bare kjøpe seg en simpel sak med kun tale og sms.

Edit;

Nei. Men det kan kraftig reduseres ifra hva som er vanlig idag!

Tullball, kan du si meg en god grunn til at man MÅ ha mobil, selv om man reduserer bruken til minimum?

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Første jeg kom til å tenke på var nødstilfeller. Man vil og skal (?) gi beskjed/varsle Nødetater ved nødstilfeller om det er langs veien eller i skogen. 

Nå er vell heller ikke dette et krav til noe man må ha på seg når man er ute å går. 

Tolket TS litt useriøst, og svarte mer for en 16 år gammel jente enn meg selv egentlig.

Lenke til kommentar

Har tatt pause fra mobilen 1 uke pga. influensa. Er det mulig å leve uten mobil i dagens samfunn?

Min smarttelefon er ødelagt og jeg gikk tre dager uten før jeg skaffet en erstatning. Det er ikke noe problem, men jeg kjøpte en billig trykkemobil siden det er fint å få tak i hjelp hvis bilen havarerer eller jeg skader meg på tur (går mye alene i skogen utenfor allfarvei). På 1,5 uke har jeg tatt en telefonsamtale.

En vekkerklokke ville hatt samme funksjonen som mobilen min nå. All komunikasjon med venner/familie skjer over facebook. 

Lenke til kommentar

Ja, det kalles fasttelefon. Eventuellt fax, brevpost, brevduer, røyksignaler etc. Røyksignaler er muligens ikke så lurt.

9e51215fff31e25e9b47911fa534dc07_480.jpg

I kombinasjon med en PC så får man utført samme oppgaver men man slipper alt mas når man er ute.

Hvis man ser på en mobiltelefon som en PC pga FB og alt annen crap så kan man bare kjøpe seg en simpel sak med kun tale og sms.

Edit;

Nei. Men det kan kraftig reduseres ifra hva som er vanlig idag!

Tullball, kan du si meg en god grunn til at man MÅ ha mobil, selv om man reduserer bruken til minimum?

Går det an å få tak i fasttelefon nå for tiden? Det som stresser meg er tapte anrop / meldinger. Det slipper jo man med fasttelefon. "Det man ikke vet har man ikke vondt av".

Endret av Btbw
Lenke til kommentar

Hvorfor er det poengløst?

Fordi man gjør livet sitt mer upraktisk uten noen særlig fordeler?

AtW

Det som jeg tenker på er å få litt hvile innimellom sånn at man slipper å bli overlesset med informasjon.

Endret av Btbw
Lenke til kommentar

Hvorfor er det poengløst?

Fordi man gjør livet sitt mer upraktisk uten noen særlig fordeler?

AtW

Det som jeg tenker på er å få litt hvile innimellom sånn at man slipper å bli overlesset med informasjon.

Kjøper du en enkel mobil får man mye hvile. I hvert fall roter jeg mye mindre med den enn før, når den bare blir brukt til SMS og ringing.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har tatt pause fra mobilen 1 uke pga. influensa. Er det mulig å leve uten mobil i dagens samfunn?

Ja, det er fullt mulig. Jeg levde uten mobil i tidsrommet 2008-2010. Jeg angrer på at jeg skaffet meg mobil. Jeg er uansett langt mindre avhengig en folk flest hvor telefonen nærmest er limt til hånden og hvor mobilen er del av nevroser hvor den må sjekkes hele tiden selv om ingenting har skjedd.

Jeg ignorerer selv ofte SMS eller liknende. Jeg har ingen behov for å lese det med en gang. Kan godt sjekke det timer senere. Ikke noe problem.

Folk flest er på autopilot hvor de gjør samme rutine på mobilen hvert minutt eller hvert andre minutt. Trist.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er fullt mulig. Jeg levde uten mobil i tidsrommet 2008-2010. Jeg angrer på at jeg skaffet meg mobil. Jeg er uansett langt mindre avhengig en folk flest hvor telefonen nærmest er limt til hånden og hvor mobilen er del av nevroser hvor den må sjekkes hele tiden selv om ingenting har skjedd.

Jeg ignorerer selv ofte SMS eller liknende. Jeg har ingen behov for å lese det med en gang. Kan godt sjekke det timer senere. Ikke noe problem.

Folk flest er på autopilot hvor de gjør samme rutine på mobilen hvert minutt eller hvert andre minutt. Trist.

Bra svar. Jeg tror det har litt med angst å gjøre. Det er enklere å sitte med mobilen enn å gå ut og snakke med folk. I tillegg så kan det være at man kjeder seg og føler at det må skje noe hele tiden. Uten mobil så kan det være at man er redd for å gå glipp av noe, men hva skal man gå glipp av? Kanskje man går glipp av noen invitasjoner så det kan jo være litt dumt da, men så kan man si neste gang man treffer personen "du, jeg var litt trøtt så jeg sjekket ikke telefonen, beklager det. La oss treffes en annen gang". Eller så kan man ha faste avtaler. Dette gjør at man ikke trenger telefonen så mye fordi da vet man hvor man skal være de ulike dagene. Meldinger kan man få på messenger-app og bruke for eksempel en ipod. Da slipper man ringingen. Jeg liker å bruke litt tid på å tenke hva jeg skal svare sånn at jeg finner et bra svar. Når det ringer må jeg ta det på sparket og det går ikke alltid så bra. Innspill?

Lenke til kommentar

Bra svar. Jeg tror det har litt med angst å gjøre. Det er enklere å sitte med mobilen enn å gå ut og snakke med folk. I tillegg så kan det være at man kjeder seg og føler at det må skje noe hele tiden. Uten mobil så kan det være at man er redd for å gå glipp av noe, men hva skal man gå glipp av? Kanskje man går glipp av noen invitasjoner så det kan jo være litt dumt da, men så kan man si neste gang man treffer personen "du, jeg var litt trøtt så jeg sjekket ikke telefonen, beklager det. La oss treffes en annen gang". Eller så kan man ha faste avtaler. Dette gjør at man ikke trenger telefonen så mye fordi da vet man hvor man skal være de ulike dagene. Meldinger kan man få på messenger-app og bruke for eksempel en ipod. Da slipper man ringingen. Jeg liker å bruke litt tid på å tenke hva jeg skal svare sånn at jeg finner et bra svar. Når det ringer må jeg ta det på sparket og det går ikke alltid så bra. Innspill?

Et lite innspill, siden du setter spørsmålstegn til slutt der...:-)

Det kan virke som du har lyst til å forsøke å leve et liv uten mobiltelefon, eller i det minste redusere bruken av den til et absolutt minimum. For all del, gjør det! Du trenger da ikke spørre noen her inne om du kan gjøre det.

Men ikke glem at d kanskje er noen i den andre enden som trenger en tilbakemelding fra deg, enten skriftlig eller muntlig, når de forsøker å få tak i deg. Det er ikke alltid sånn at du selv kan bestemme deg for når du gidder å svare.

Jeg forstår ikke poenget med eksperimentet ditt, for meg er mobiltelefonen en dings som har gjort livet lettere. Men hvis du syns den gjør ditt liv vanskeligere, så bør du droppe å bruke den.

Lenke til kommentar

Et lite innspill, siden du setter spørsmålstegn til slutt der...:-)

Det kan virke som du har lyst til å forsøke å leve et liv uten mobiltelefon, eller i det minste redusere bruken av den til et absolutt minimum. For all del, gjør det! Du trenger da ikke spørre noen her inne om du kan gjøre det.

Men ikke glem at d kanskje er noen i den andre enden som trenger en tilbakemelding fra deg, enten skriftlig eller muntlig, når de forsøker å få tak i deg. Det er ikke alltid sånn at du selv kan bestemme deg for når du gidder å svare.

Jeg forstår ikke poenget med eksperimentet ditt, for meg er mobiltelefonen en dings som har gjort livet lettere. Men hvis du syns den gjør ditt liv vanskeligere, så bør du droppe å bruke den.

Ja det var derfor jeg hadde spørsmålstegn på slutten der. Det er kanskje noen i den andre enden, men som regel er det bare "hvor er du?", "går det bra?","kommer du hjem til middag". En annen ting kan være at det er mange som ringer på samme dag og så får man problem med "shit, skal jeg være hjemme med foreldre eller skal jeg bli med ut med venner" når de ringer samtidig. Poenget med eksperimentet er å se om jeg får mer eller mindre energi av det.

Lenke til kommentar

Fordi alle forventer at man skal være tilgjengelig 24/7 med et tastetrykk idag, så er det ikke så enkelt. Om du har shitty venner vil du kanskje slite litt med at de blir sure fordi du ikke svarte innen 20 sekund. 

Selv har jeg sakte men sikkert tatt steget mot mindre mobilbruk. Bruker en decent touch telefon nå, men har byttet til et abonnement med 25 ringeminutter, 25 sms og 25 mb data. Det har begrenset mobilbruken drastisk og ikke minst spart meg en par-tre hundre kroner allerede. Det er litt fint å ikke ha trynet oppi mobilen hele tida. Jeg så et tre ute idag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

"hvor er du?", "går det bra?","kommer du hjem til middag"...

De spørsmålene blir jo sendt av en god grunn.

"Hvor er du", "går det bra" er bare små bekymringer som dine foreldre har for deg og de ønsker bare å vite at du har det fint og er på et trygt sted. Send de en liten melding innimellom uten at de trenger å spørre, så skal du se at de blir ekstra glad.

"Kommer du hjem til middag" er et logistikkspørsmål. Antagelig må de planlegge innkjøp og mengde mat de skal lage og ha ferdig til en gitt tid. Da trenger de litt info fra deg for å få dette til. Du må gjerne droppe å svare men da kan du heller ikke forvente å få mat...

Jeg tror det enkleste du kan gjøre er å se på mobilen din som et hjelpemiddel for både deg selv og alle rundt deg til å forenkle hverdagen til alle. Det er ikke noe poeng å lage den til et problem, den kommer nok til å bli mer og mer sentral i alles liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi alle forventer at man skal være tilgjengelig 24/7 med et tastetrykk idag, så er det ikke så enkelt. Om du har shitty venner vil du kanskje slite litt med at de blir sure fordi du ikke svarte innen 20 sekund. 

Selv har jeg sakte men sikkert tatt steget mot mindre mobilbruk. Bruker en decent touch telefon nå, men har byttet til et abonnement med 25 ringeminutter, 25 sms og 25 mb data. Det har begrenset mobilbruken drastisk og ikke minst spart meg en par-tre hundre kroner allerede. Det er litt fint å ikke ha trynet oppi mobilen hele tida. Jeg så et tre ute idag. 

Ikke svare innen 20 sekund aksepterer de fleste, ikke være tilgjengelig i det hele tatt, eller ikke svarer på dagesvis vil føre til at man blir mindre sosial, ikke mer. Folk orker i lengden å invitere deg på mindre om man gjør det tungvindt for folk

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...