Gå til innhold

Samordna opptak

Anbefalte innlegg

Jeg har generell studiekompetanse og har en bachelor jeg har tatt tidligere +forberedende så jeg har 200 studiepoeng til sammen.

Jeg lurer på om de 200 studiepoengene kommer med i beregning hvis jeg søker høyere utdanning på samordna opptak? Jeg er 32år. Vil jeg få noen alderspoeng i tillegg?

Og er det mulig å ta master i noe som ikke er relatert til mitt bachelorstudie? Eller må det være innenfor det feltet og på samme skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du får 2 poeng for 60studiepoeng+++.

Du får 8 poeng siden du er 24år +++

Du kan kun søke i masterutdanninger du kvalifisert til. Det vil si at du ikke søke på alle masterutdanninger. Du søke hvor som helst i Norge og i utdannet.

Det vil si at du får 10poeng, altså 1 helkarakter til i poengsummen du konkurrer med.

Endret av Høststund
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei.

Du kan kun søke i masterutdanninger du kvalifisert til. Det vil si at du ikke søke på alle masterutdanninger. Du søke hvor som helst i Norge og i utdannet.

Det vil si at du får 10poeng, altså 1 helkarakter til i poengsummen du konkurrer med.

Takk. Jeg gikk ut av videregående med 4.3 i snitt husker jeg. Så det betyr at jeg får et øker poengene mine til 5.3? Men jeg konkurrerer alikevel separat mot andre som også har ekstrapoeng?

Lenke til kommentar

Hei.

Takk. Jeg gikk ut av videregående med 4.3 i snitt husker jeg. Så det betyr at jeg får et øker poengene mine til 5.3? Men jeg konkurrerer alikevel separat mot andre som også har ekstrapoeng?

Og hva avgjør om jeg er kvalifisert til en master eller ikke? Lenge siden jeg har vært i utdanningsystemet ;)

Lenke til kommentar

Det er likevel noen begrensinger som er definert ved opptak til mastergrad. 

Eksempel: Du har fullført Bachelor i informatikk (Datateknologi) hos UiB, men så skal du søke Master i informatikk hos UiB, da må du ha C i snitt, men dette gjelder bare for 60 studiepoeng i informatikk og 20 studiepoeng i matematikk. Dette betyr at du kan ha karakteren E på resten av fagene som er på tilsammen 100 studiepoeng, og du vil likevel være kvalifisert til å søke. 

Lenke til kommentar

men har jeg et sekundærvitnemål? konkurrerer jeg mot andre som har sekundærvitnemål eller også mot de med primærvitnemål?

Skal du søke nytt studie da søker du i ordinærkvote. Velger du å fortsette på Mastergrad da kan du fyre vgs vitnemålet rett i bosset, for da teller kun vitnemålet fra Bachelorgraden. 

Lenke til kommentar

Og er det mulig å ta master i noe som ikke er relatert til mitt bachelorstudie? Eller må det være innenfor det feltet og på samme skole?

Hver enkelt skole avgjør opptakskravene til masterstudiene sine. I Norge må du som regel ha en relevant bachelor eller i det minste noen relevante fag. Men i for eksempel Storbritannia og Australia kan du ofte ta en master i et annet fagfelt enn bacheloren din.

Hei.

Ja, du har 53 søkerpoeng og du konkurrerer bare i kvoten for søkere med ordinært vitnemål. Men det er bare til opptak på bachelor eller integrert master gjennom Samordna opptak, ikke på masterstudier som har lokalt opptak.

Ettersom det jeg vet, så må du uansett ha C i gjennomssnittkarakter uavhengig hvilket studiet du tar.

Ikke nødvendigvis. NHH tilbyr for eksempel opptak til master til alle sine bachelorkandidater, uavhengig av snittkarakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...