trygvelo Skrevet 14. november 2003 Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Hei, Lang post, de første avsnittene er hva som har skjedd, det siste er mine spørsmål, du trenger sikkert ikke lese alt for å svare... for en stund siden satt jeg sammen en maskin for en venn. Abit IS-7 P4 2.4C Sapphire ATI 9600 Pro Maxtor SATA HDD Twinmos 3200 RAM Q-Tec kabinett m 350 "Watt" PSU som burde holde til dette oppsettet... Den funket bra i en dag eller to så begynte den å bli ustabil. Kjørte Prime95 på den og la merke til at NB temp hoppet mye opp og ned og generelt var for høy. Den ble bare mer og mer ustabil og til slutt fungerte svært lite. Fikk innstallert windows, men kræsjet så godt som alltid ved innst. av Intel Chipset driverne eller rett etterpå). Returnerte til Komplett og fikk forleden nytt HK (denne gangen med den nye typen NB kjøler fra Abit). Satte i HK, startet opp med den nyinnstallerte Windows'en som allerede lå på disken, la inn Intel Chipset drivere, restart, deretter ATI driverne, restart og da jeg skulle logge på etter dette hang PC'en seg på vei inn i windows. (Skulle akkurat til å legge inn Winbond Hardware Doctor som sjekker temp og voltstyrker). Resatte og gikk umiddelbart inn i PC Health i BIOS og så til min forskrekkelse at NB temp var over 60 grader! La også merke til at +12V lå på 11.91-11.97 noe jeg synes var litt lavt (ja, jeg HAR satt i den ekstra +12V'en på HK :-) ). Selvsagt glemte jeg å skrive ned +12V verdien rett etter at jeg satt i HK, men jeg sjekket tallene i BIOS med en gang og husker at jeg ikke oppdaget noe som virket unormalt den gangen. Testet med forskjellige komponenter for sikkerhets skyld, annen CPU, annet skjermkort og annen PSU. Ikke noe hadde noen innvirkning, PC'en var max ustabil. NB temp har jeg ikke sett oppe i 60 igjen, men har vært over 40 når CPU har ligget på 38. (NB temp pleier da normalt å ligge lavere enn CPU?). Testet også med å fjerne HDD og DVD for å trekke minst mulig strøm, ble overrasket over å se at +12V ble rapportert enda lavere da (11.7V). På min egen PC ligger jeg på 12.09 uansett, og da jeg testet PSU'en fra denne maskinen var det allikevel ikke noen forskjell. Det tyder derfor ikke på at PSU er grunnen til at HK ikke får nok strøm nå, men lurer litt på om en kranglete PSU faktisk kan ødelegge ett HK? Eller kan det rett og slett være at strømkontaktene på HK er defekte og at dermed temperaturmålingene også blir ustabile pga for lite strøm? NB kjøleren er i hvert fall ikke varm å ta på (dårlig kontakt med IC'en?) Håper jeg får noen fornuftige svar som kanskje kan sette meg på sporet av feilen slik at jeg slipper å evt. ødelegge flere HK pga. dårlig PSU. MVH Trygve Endret 14. november 2003 av trygvelo Lenke til kommentar
trygvelo Skrevet 14. november 2003 Forfatter Del Skrevet 14. november 2003 (endret) Noen som har peiling på måter å teste PSU'en på forresten? Kan kanskje teste hver enkelt output med voltmeter for å sjekke at volten stemmer og er stabil? Trygve Endret 14. november 2003 av trygvelo Lenke til kommentar
trygvelo Skrevet 15. november 2003 Forfatter Del Skrevet 15. november 2003 Ingen som har noen ideér, eller er det bare lettere å få svar på poster som... HJÆLP, har problemer med PC'n!!?!?!?! (vurderer å prøve dette) :-) Lenke til kommentar
karalvs Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Det første du kan jera er å gå i bios, sjekkoppsettet på AGP-porten din, prøv å sette den ner fra 8 til 4 ganger-hastighet, feilen kann jo vara i grafikkortet dit. Så kan du koble pc`n din til ein slik boks som måler volt-watt-ampere, denne kobbler du mellom pc og stikkontakt i vegg,stiller den på watt,da leser du av kor møkje pc`n din trekker.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 11.91-11.97 er da ikke for lavt. 11.7 er heller ikke noe å bekymre seg over. Du kan fint godta +- 5%. Noe helt annet er jo hvor nøyaktig disse avlesningene er. Er selvsagt mulig at PSU er ustabil likevel, men disse tallene sier ingenting om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå