Gjest Slettet+981723478 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hører stadig om kostnadene her i landet grunnet de mange flyktningene. Det jeg savner informasjon om hva flyktningene koster de øvrige landene som også tar i mot flyktinger. Savner litt perspektiv økonomisk i denne humanitære krisen vi står over. Noen som kan hjelpe med tall? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Om du klarer deg med de skandinaviske har Aftenposten en oversikt i dag: Så ulikt møtes asylsøkerne i Norge, Sverige og Danmark Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Her bor man på hotell eller man betaler kr 1000 pr. natt i en campinghytte. Andre land tilbyr campingleire. Videre får de ikke så mye lommepenger så det meste av kostnadene går nok bort i byråkratiet og bolighailignende tendenser. Det å drive effektivt er ett ord man aldri har hørt i det kommunale eller statlige Norge. Endret 30. oktober 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Ikke bare drive effektivt, alt av ting der man kan inkludere ordet effektivt har blitt glemt eller aldri lært. Lurer på hvordan politikere gjorde det på skolen eller andre ting i livet før de ble "samfunnets tjenere" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 85 milliarder de neste seks årene fordelt på 33000 flyktninger skulle bli noe sånt som kr. 430.000 pr år for en flyktning. Halleluja. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Det burde da ikke komme som noen stor overraskelse at også flyktningmottak er dyrt i Norge. Ikke dermed sagt at det ikke er mye å gå på. En del av problemet er at "det kommunale og statlige Norge" betaler overpris til private operatører. Endret 30. oktober 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Det burde da ikke komme som noen stor overraskelse at også flyktningmottak er dyrt i Norge. Ikke dermed sagt at det ikke er mye å gå på. En del av problemet er at "det kommunale og statlige Norge" betaler overpris til private operatører. Dyrt..vel, flyktningebaronene i Norge tjener så fett at de har gått ut i media og bedt om å få dårligere betalt...da snakker man om å tjene godt Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hører stadig om kostnadene her i landet grunnet de mange flyktningene. Det jeg savner informasjon om hva flyktningene koster de øvrige landene som også tar i mot flyktinger. Savner litt perspektiv økonomisk i denne humanitære krisen vi står over. Noen som kan hjelpe med tall? Nasjoner som tar imot mange flyktninger og folk som jobber i hjelpeorganisasjoner, FN og leire trygler og ber om at vi heller sender flyktningene tilbake og hjelper dem der. På TV2 ble det nevnt at for hver flyktning vi integrerer i Norge kan vi hjelpe minimum 261 til å få samme levestandard i en trygg leir i Syria. Mener det var Jon Hustad som dra frem det tallet. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Det å drive effektivt er ett ord man aldri har hørt i det kommunale eller statlige Norge. Du er klar over at mye av aylindustrien drives av private i Norge? Men det er selvsagt stat og kommune som tar regningen. Inntekten går til et fåtall private aktørers store lommer. Dette er selvfølgelig ikke kapitalisme. Det kan aldri bli det når en tjeneste finansieres av det offentlige. Men denne kvasi-kapitalismen er det FrP og Høyre ivrer for. Sosialisme er ille, men når private gis tilgang til statskassen, da blir det verre enn verst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Det å drive effektivt er ett ord man aldri har hørt i det kommunale eller statlige Norge. Du er klar over at mye av aylindustrien drives av private i Norge? Men det er selvsagt stat og kommune som tar regningen. Inntekten går til et fåtall private aktørers store lommer. Dette er selvfølgelig ikke kapitalisme. Det kan aldri bli det når en tjeneste finansieres av det offentlige. Men denne kvasi-kapitalismen er det FrP og Høyre ivrer for. Sosialisme er ille, men når private gis tilgang til statskassen, da blir det verre enn verst. Staten burde selvsagt stått bak dette, men de hverken kan eller vil - og må derfor hyre tjenester privat. Med byråkratiet vi har er det ikke sikkert det ville blitt særlig lavere kostnader heller, snarere tvert i mot. Nå har kommunene de siste årene solgt ut en haug av leiligheter for å leie dyrt tilbake til boligtrengende - hvor er logikken? Og nå som flyktningestrømmen øker leser jeg at de støvsuger markedet for boliger.... Når det er sagt så synes jeg egentlig det er fint at de gjør det slik at de private tjener penger. Jeg er lut lei at all kapitalen forblir i staten, selv om det kanskje er ett fåtall aktører som drar i land gevinsten. Dette viser bare at de evner å gjøre forretninger, og det kan man vel egentlig ikke klandres for. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Om du klarer deg med de skandinaviske har Aftenposten en oversikt i dag: Så ulikt møtes asylsøkerne i Norge, Sverige og Danmark Geir Vi skulle gjerne byttet ut flere svenskene med asylsøkerne. Da svensker har enklere for å ta jobbene våre, i forhold til asylsøkere som må bruke ett par år. Jeg syns vi bør bli mer attraktive for asylsøkere ved å tilby dem mer av velferdsstaten, gjerne reklamere for det, slik KrF og SV gjør. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Når det er sagt så synes jeg egentlig det er fint at de gjør det slik at de private tjener penger. Jeg er lut lei at all kapitalen forblir i staten, selv om det kanskje er ett fåtall aktører som drar i land gevinsten. Dette viser bare at de evner å gjøre forretninger, og det kan man vel egentlig ikke klandres for. Selvfølgelig kan man klandres for å ha dårlig moral og utnytte systemet og mennesker. Statens oppgave er overhodet ikke å skaffe inntekter til private. Asylsøkere og flyktninger burde fått pengene direkte i egen lomme, så kunne de brukt sine egne midler til å skaffe seg bolig og alt det andre. Da hadde det blitt konkurranse. Effektivitetsgevinsten som kapitalismen gir, ligger nemlig i konkurranse om de som betaler for tjenestene. Når staten betaler, uteblir slik konkurranse. Da blir konkurransen om statens gunst. De fleste flyktninger er vant med trange kår. Får de selv bestemme hvor og hvordan de skal bo, med de midler de har fått utdelt, så kan du skrive opp at de kommer til å redusere standarden og stue seg selv sammen i trange rom. Et vanlig norsk hus kan lett romme 20 flyktninger, etter de krav som de setter selv. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Vi klandrer ikke entrepenørene, eierne eller lånehaiene for at de tjener penger. Vi klandrer staten for å være villig til å betale dem. Og det er et viktig poeng. Staten måtte ikke håndtere det sånn som det er gjordt. At de har tapt penger på å selge unna ting er enda verre på toppen av dette. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Vi klandrer ikke entrepenørene, eierne eller lånehaiene for at de tjener penger. Vi klandrer staten for å være villig til å betale dem. "Vi" klandrer også de som kjøper sex, men ikke de som selger. Hvor kommer denne ideen fra, som legger ansvaret kun på den ene part? Jeg klandrer entreprenørene, eierne og lånehaiene, ikke for at de tjener penger, men for at de har dårlig moral og utnytter systemet. Jeg klandrer også flyktinger, og nordmenn, som utnytter velferdsordningene. Selv om det du gjør er innenfor lovens rammer, så betyr det ikke at det er riktig å gjøre det. Er det greit at folk kommer til Norge på ferie, søker asyl, og samtidig søker om frivillig retur? Da får de gratis hjemreise. Det er lov. Selvfølgelig er det skammelig og viser dårlig moral. Staten kan klandres for altfor generøse ordninger, men de som utnytter systemet kan klandres mest. Endret 31. oktober 2015 av Horten Market 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Om jeg som privatperson skulle leid ut huset mitt til flyktningeformål må man minst ta dobbel pris fordi huset må trolig totalrestaureres etter endt leieperiode. Siden må også må betale skatt på leieinntekter så ville jeg nok mer enn doblet for å si det slik. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) I Italia er det et godt eksempel hvor flyktninger blir førsteprioritert kontra egne landsmenn. De har mistet jobben og huset sitt og må bo i telt/biler sammen med barna sine som er under 10 år gamle. De har ikke noe sted å vaske og dusje seg. Noen meter unna bor det nå nyankomment flyktninger i nyrenovert bygg der de bor gratis og har alt de hjemløse etniske italienerne kunne ønske seg. Dette er visstnok takken for å betalt skatt til staten. Dette viser hvor trist verden er hvor bare penger er viktig. Forundrer meg ikke om det skjer i alle europeiske land. Kilde: http://www.youtube.com/watch?v=xkTiWCeL8CM Endret 31. oktober 2015 av Iceman22 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Om jeg som privatperson skulle leid ut huset mitt til flyktningeformål må man minst ta dobbel pris fordi huset må trolig totalrestaureres etter endt leieperiode. Siden må også må betale skatt på leieinntekter så ville jeg nok mer enn doblet for å si det slik. Så hvorfor leie ut huset ditt, da? 10 flyktninger som går sammen får nok tilskudd fra staten til å finansiere kjøp av bolig, med høyere standard enn de er vant med fra hjemlandet. Noen liker å bo tett, la de bestemme selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Om jeg som privatperson skulle leid ut huset mitt til flyktningeformål må man minst ta dobbel pris fordi huset må trolig totalrestaureres etter endt leieperiode. Siden må også må betale skatt på leieinntekter så ville jeg nok mer enn doblet for å si det slik. Så hvorfor leie ut huset ditt, da? 10 flyktninger som går sammen får nok tilskudd fra staten til å finansiere kjøp av bolig, med høyere standard enn de er vant med fra hjemlandet. Noen liker å bo tett, la de bestemme selv. Fordelen ved å leie ut til en stiv pris er jo at jeg får pusset det opp kostnadsfritt etter endt periode, om det fortsatt står. Man kan jo ikke gamle å ta en lavere pris, det ville vært uforsvarlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå