Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Forskjellen er at jeg vil ikke bestemme over deg, noe du vil over meg. Jeg ønsker ikke at du eller jeg, eller andre skal kunne diktere unødig bruk av andre menneskers ressurser. Og om du da kan og ønsker å hjelpe kan du heller aktivt da del i det på eget initiativ eller via interesseorganisasjoner. Jeg har heller på ingen måte som mål om at du skal syns synd på meg, men jeg er en pådriver av rettferdighet hvor enkelte menneskegrupper ikke kan bestemme over andre når de ikke bestemmer eller påvirker andre. Du vill jo tydeligvis bestemme over mine skattepenger? hva er forskjellen egentlig? Du prøver jo å bestemme over hva mine skattepenger skal gå til? Også sier du at du er en pådriver for rettferdighet? hvor er rettferdigheten i det? 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Forskjellen er at jeg vil ikke bestemme over deg, noe du vil over meg. Jeg ønsker ikke at du eller jeg, eller andre skal kunne diktere unødig bruk av andre menneskers ressurser. Og om du da kan og ønsker å hjelpe kan du heller aktivt da del i det på eget initiativ eller via interesseorganisasjoner. Jeg har heller på ingen måte som mål om at du skal syns synd på meg, men jeg er en pådriver av rettferdighet hvor enkelte menneskegrupper ikke kan bestemme over andre når de ikke bestemmer eller påvirker andre. Du vill jo tydeligvis bestemme over mine skattepenger? hva er forskjellen egentlig? Du prøver jo å bestemme over hva mine skattepenger skal gå til? Også sier du at du er en pådriver for rettferdighet? hvor er rettferdigheten i det? Hvordan bestemmer jeg over dine skattepenger om jeg mener du ikke skal beskattes for slike subjektive ting? 1 Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Den kjøper jeg ikke, blir for enkelt. - Gjør det? Hvorfor vil det ikke fungere? Fordi folk er egoistiske og bare tenker på seg selv? Hvorfor kan det ikke bare være så enkelt: du gir det du vil og så gir jeg det jeg vil. Ingen av oss kan forlange noe av den andre. Her må alle bidra og for å få med alle så må vi bruke "spleisekassa". Det er ikke ålreit at kynikerne sniker seg unna mens good guys`a samtidig tømmer lommeboka. Staten må altså blandes inn i dette fordi det er så mange usympatiske mennesker, det er tross alt i snitt 1 av 3 iflg en psykologisk undersøkelse som ikke er født med nok empati til å klare å sette andre foran seg selv. Det er altså ikke alle som har fått dette flokkdyr genet helt på plass enda ergo må de ha litt hjelp til slikt som dette. Følgende for dem er da at de "dessverre" blir overstyrt i ett sosialdemokrati hvor flertallet naturligvis vil se alvoret i situasjonen og ha bestemmelsesrett. - Det du egentlig sier er at alle som bor i dette landet har en moralsk plikt til å hjelpe andre kun i kraft av at vi eksisterer? En slik holding innebærer jo i grunn og bunn at vi egentlig at vi alltid vil stå i gjeld til denne mystiske entiteten kalt "samfunnet" og "fellesskapet". Gjeld og gjeld, er man med på leken så må man også.. være med å bidra til leken. Man kan ikke befinne seg i ett sosialdemokrati med alle de goder det innebærer og tro at man, med bakgrunn i sin egen liberalistiske frihetstanke, bare kan styre og stelle som man vil uavhengig av felleskapet. Gjør din plikt og krev din rett som det heter så fint, man får dessverre ikke det ene uten det andre. Er man med på leken.. Vel..det er ikke noe alternativ til å betale skatt. Det er under tvang. Betaler du ikke skatt råker du i fengsel. Endret 30. oktober 2015 av Capitalist/Minimalist Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hvordan bestemmer jeg over dine skattepenger om jeg mener du ikke skal beskattes for slike subjektive ting? Fordi jeg ønsker at dette skal være en del av det mine skattepenger går til? Det er mitt ønske, og det prøver du å forhindre. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hvordan bestemmer jeg over dine skattepenger om jeg mener du ikke skal beskattes for slike subjektive ting? Fordi jeg ønsker at dette skal være en del av det mine skattepenger går til? Det er mitt ønske, og det prøver du å forhindre. Så betal gitt % dit på privaten, hva er egentlig problemet? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hvordan bestemmer jeg over dine skattepenger om jeg mener du ikke skal beskattes for slike subjektive ting? Fordi jeg ønsker at dette skal være en del av det mine skattepenger går til? Det er mitt ønske, og det prøver du å forhindre. Så betal gitt % dit på privaten, hva er egentlig problemet? Problemet er at det er ikke det jeg ønsker, jeg ønsker at det skal skattes over skatteseddelen. Det er mange grunner til dette, men det spiller ingen rolle jeg ønsker det og du mener at dette ikke skal skje. Så vi vill to forskjellige ting og ingen av oss har rett til å bestemme om verken A eller B skal skje. Men vi kan påvirke det, ved valg.(til en viss grad så klart). Jeg er inneforstått med dette og aksepterer det, i motsetning til mange andre her til lands... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hvordan bestemmer jeg over dine skattepenger om jeg mener du ikke skal beskattes for slike subjektive ting? Fordi jeg ønsker at dette skal være en del av det mine skattepenger går til? Det er mitt ønske, og det prøver du å forhindre. Så betal gitt % dit på privaten, hva er egentlig problemet? Problemet er at det er ikke det jeg ønsker, jeg ønsker at det skal skattes over skatteseddelen. Det er mange grunner til dette, men det spiller ingen rolle jeg ønsker det og du mener at dette ikke skal skje. Så vi vill to forskjellige ting og ingen av oss har rett til å bestemme om verken A eller B skal skje. Men vi kan påvirke det, ved valg.(til en viss grad så klart). Jeg er inneforstått med dette og aksepterer det, i motsetning til mange andre her til lands... Forskjellen på min mening og din mening er at du aktivt går inn for å ta andre sine resurser og bruke de etter eget ønske, noe som ikke er relevant i mitt synspunkt hvor du fremdeles står fritt til å forvalte like mye av dine egne ressurser etter eget ønske. Hvor du har et synspunkt hvor du aktivt går inn for å ta penger fra andre mennesker for å mate ditt eget ego. Jeg kan ikke fatte og begripe at du måtte ha denne forklaringen inn med teskje. 1 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Går som vanlig utover de svakeste som allerede bor i dette landet ifra før av - inkludert hundretusener av innvandrere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Forskjellen på min mening og din mening er at du aktivt går inn for å ta andre sine resurser og bruke de etter eget ønske, noe som ikke er relevant i mitt synspunkt hvor du fremdeles står fritt til å forvalte like mye av dine egne ressurser etter eget ønske. Hvor du har et synspunkt hvor du aktivt går inn for å ta penger fra andre mennesker for å mate ditt eget ego. Jeg kan ikke fatte og begripe at du måtte ha denne forklaringen inn med teskje. Så du mener at man skal avskaffe skatteseddelen helt? For det er eneste mulighet jeg ser, da det i dag brukes masser av mine penger på dritt jeg ikke ønsker. Derfor er det ikke så rart at jeg ønsker meg noe også, er det vell? Uansett er jeg for skatt og velferd, det er en god løsning jeg er vandt med. Det er fortsatt mitt ønske. Lenke til kommentar
GeneralUser Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Vil gjerne hjelpe folk i nød, gjør meg svært lite hvis skatten øker eller synker 3-4%. Skal nok klare meg helt fint. Så får en håpe at situasjonen i konfliktområdene blir ordnet opp i på et eller annet vis slik at immigrantene kan dra hjem og skape et nytt og bedre land, mens Norge er forsiktig med å gi ut statsborgerskap og uendelig asyl i mellomtiden. Men vi burde i hvertfall hjelpe dem i en tid av nød og hjelpe dem opp på beina igjen. Om det betyr at en liten del av befolkningen kanskje ikke burde oppgradere sin iPhone neste år, så tror jeg ikke det skader. Så fint for deg da, jeg går antageligvis dypere i gjeld. Det er flott vi lever i et land hvor andre som har råd kan tvinge folk ned i gjeld for å mate deres ego. Kanskje du skulle gitt faen i å ta opp dyre lån in the first place da Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Forskjellen på min mening og din mening er at du aktivt går inn for å ta andre sine resurser og bruke de etter eget ønske, noe som ikke er relevant i mitt synspunkt hvor du fremdeles står fritt til å forvalte like mye av dine egne ressurser etter eget ønske. Hvor du har et synspunkt hvor du aktivt går inn for å ta penger fra andre mennesker for å mate ditt eget ego. Jeg kan ikke fatte og begripe at du måtte ha denne forklaringen inn med teskje. Så du mener at man skal avskaffe skatteseddelen helt? For det er eneste mulighet jeg ser, da det i dag brukes masser av mine penger på dritt jeg ikke ønsker. Derfor er det ikke så rart at jeg ønsker meg noe også, er det vell? Uansett er jeg for skatt og velferd, det er en god løsning jeg er vandt med. Det er fortsatt mitt ønske. Eh, nei som jeg også har sagt så var problemet mitt at det var en subjektiv ting som LETT kunne blitt håndtert av privat initiativ. Dette er en ting som har ingenting med de faktisk skattebetalerne å gjøre. Vil gjerne hjelpe folk i nød, gjør meg svært lite hvis skatten øker eller synker 3-4%. Skal nok klare meg helt fint. Så får en håpe at situasjonen i konfliktområdene blir ordnet opp i på et eller annet vis slik at immigrantene kan dra hjem og skape et nytt og bedre land, mens Norge er forsiktig med å gi ut statsborgerskap og uendelig asyl i mellomtiden. Men vi burde i hvertfall hjelpe dem i en tid av nød og hjelpe dem opp på beina igjen. Om det betyr at en liten del av befolkningen kanskje ikke burde oppgradere sin iPhone neste år, så tror jeg ikke det skader. Så fint for deg da, jeg går antageligvis dypere i gjeld. Det er flott vi lever i et land hvor andre som har råd kan tvinge folk ned i gjeld for å mate deres ego. Kanskje du skulle gitt faen i å ta opp dyre lån in the first place da Kanskje du skal lese tråden du svarer i da Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Forskjellen på min mening og din mening er at du aktivt går inn for å ta andre sine resurser og bruke de etter eget ønske, noe som ikke er relevant i mitt synspunkt hvor du fremdeles står fritt til å forvalte like mye av dine egne ressurser etter eget ønske. Hvor du har et synspunkt hvor du aktivt går inn for å ta penger fra andre mennesker for å mate ditt eget ego. Jeg kan ikke fatte og begripe at du måtte ha denne forklaringen inn med teskje. Så du mener at man skal avskaffe skatteseddelen helt? For det er eneste mulighet jeg ser, da det i dag brukes masser av mine penger på dritt jeg ikke ønsker. Derfor er det ikke så rart at jeg ønsker meg noe også, er det vell? Uansett er jeg for skatt og velferd, det er en god løsning jeg er vandt med. Det er fortsatt mitt ønske. Eh, nei som jeg også har sagt så var problemet mitt at det var en subjektiv ting som LETT kunne blitt håndtert av privat initiativ. Dette er en ting som har ingenting med de faktisk skattebetalerne å gjøre. Vil gjerne hjelpe folk i nød, gjør meg svært lite hvis skatten øker eller synker 3-4%. Skal nok klare meg helt fint. Så får en håpe at situasjonen i konfliktområdene blir ordnet opp i på et eller annet vis slik at immigrantene kan dra hjem og skape et nytt og bedre land, mens Norge er forsiktig med å gi ut statsborgerskap og uendelig asyl i mellomtiden. Men vi burde i hvertfall hjelpe dem i en tid av nød og hjelpe dem opp på beina igjen. Om det betyr at en liten del av befolkningen kanskje ikke burde oppgradere sin iPhone neste år, så tror jeg ikke det skader. Så fint for deg da, jeg går antageligvis dypere i gjeld. Det er flott vi lever i et land hvor andre som har råd kan tvinge folk ned i gjeld for å mate deres ego. Kanskje du skulle gitt faen i å ta opp dyre lån in the first place da Kanskje du skal lese tråden du svarer i da Men da har jeg jo rett da, du ønsker noe jeg ikke vill og jeg ønsker noe du ikke vill. Men du mener at ditt valg er viktigere enn mitt. Heldigvis er det ikke slik:) ser ikke vitsen i å diskutere dette mer. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Men da har jeg jo rett da, du ønsker noe jeg ikke vill og jeg ønsker noe du ikke vill. Men du mener at ditt valg er viktigere enn mitt. Heldigvis er det ikke slik:) ser ikke vitsen i å diskutere dette mer. Nei, som jeg nå igjen må forklare for deg er forskjellen at du påtvinger meg noe, mens jeg IKKE påtvinger deg noe. Du kaller deg selv student med tesla som skal erstatte din tidligere BMW, du er så langt fra en student situasjon det er mulig å komme, det at du i det heletatt nevnte at du var student er så insane idiotisk det går an å bli. Du har heller ikke råd til noe av dette som student med deltidsjobb hvor dette er levebrødet ditt. Endret 30. oktober 2015 av Rudde 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Men da har jeg jo rett da, du ønsker noe jeg ikke vill og jeg ønsker noe du ikke vill. Men du mener at ditt valg er viktigere enn mitt. Heldigvis er det ikke slik:) ser ikke vitsen i å diskutere dette mer.Nei, som jeg nå igjen må forklare for deg er forskjellen at du påtvinger meg noe, mens jeg IKKE påtvinger deg noe. Du kaller deg selv student med tesla som skal erstatte din tidligere BMW, du er så langt fra en student situasjon det er mulig å komme, det at du i det heletatt nevnte at du var student er så insane idiotisk det går an å bli. Du har heller ikke råd til noe av dette som student med deltidsjobb hvor dette er levebrødet ditt. Og du påtvinger meg masse annet skit vi betaler for via skatteseddelen som du vill betale... Herregud hvor vanskelig er det og forstå... Og jo jeg er student. Tar 30SP ved UiS men har evne til å arbeide i tillegg... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Men da har jeg jo rett da, du ønsker noe jeg ikke vill og jeg ønsker noe du ikke vill. Men du mener at ditt valg er viktigere enn mitt. Heldigvis er det ikke slik:) ser ikke vitsen i å diskutere dette mer.Nei, som jeg nå igjen må forklare for deg er forskjellen at du påtvinger meg noe, mens jeg IKKE påtvinger deg noe. Du kaller deg selv student med tesla som skal erstatte din tidligere BMW, du er så langt fra en student situasjon det er mulig å komme, det at du i det heletatt nevnte at du var student er så insane idiotisk det går an å bli. Du har heller ikke råd til noe av dette som student med deltidsjobb hvor dette er levebrødet ditt. Og du påtvinger meg masse annet skit vi betaler for via skatteseddelen som du vill betale... Herregud hvor vanskelig er det og forstå... Og jo jeg er student. Tar 30SP ved UiS men har evne til å arbeide i tillegg... Har du gjort det over 5 år med en 100% stilling? For det tviler jeg egentlig på. Hva påtvinger jeg deg? Det er for det første ikke relevant for diskusjonen og jeg tviler jeg påtvinger deg en eneste ting da jeg er for en mye mindre regjering enn det vi har idag av samme grunn jeg syns dette er galt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Men da har jeg jo rett da, du ønsker noe jeg ikke vill og jeg ønsker noe du ikke vill. Men du mener at ditt valg er viktigere enn mitt. Heldigvis er det ikke slik:) ser ikke vitsen i å diskutere dette mer.Nei, som jeg nå igjen må forklare for deg er forskjellen at du påtvinger meg noe, mens jeg IKKE påtvinger deg noe. Du kaller deg selv student med tesla som skal erstatte din tidligere BMW, du er så langt fra en student situasjon det er mulig å komme, det at du i det heletatt nevnte at du var student er så insane idiotisk det går an å bli. Du har heller ikke råd til noe av dette som student med deltidsjobb hvor dette er levebrødet ditt. Og du påtvinger meg masse annet skit vi betaler for via skatteseddelen som du vill betale... Herregud hvor vanskelig er det og forstå... Og jo jeg er student. Tar 30SP ved UiS men har evne til å arbeide i tillegg... Har du gjort det over 5 år med en 100% stilling? For det tviler jeg egentlig på. Hva påtvinger jeg deg? Det er for det første ikke relevant for diskusjonen og jeg tviler jeg påtvinger deg en eneste ting da jeg er for en mye mindre regjering enn det vi har idag av samme grunn jeg syns dette er galt. Nei som sagt er jeg fortsatt student altså har jeg gjort det mindre enn 5 år... Uansett ikke relevant.. Poenget er at du mener jeg påtvinger deg med å ønske dette inn i skatteseddelen. Du ønsker ikke å ha den der men vill ha resten, altså du påtvinger meg mer en jeg.påtvinger deg. Altså helt absurd unødvendig diskusjon Om du sa at all skatt skulle avskaffes ville jag vært enig i at jeg påtvinger deg noe. Men slik du nå legger det frem er det du som påtvinger meg masse jeg ikke ønsker og fjerner noe jeg faktisk ønsker. Hvordan jeg blir "kjeltringen" her ser jeg ikke helt altså. Men det er nå så, bør vell dra tråden mer i rett retning etterhvert Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Vil gjerne hjelpe folk i nød, gjør meg svært lite hvis skatten øker eller synker 3-4%. Skal nok klare meg helt fint. Så får en håpe at situasjonen i konfliktområdene blir ordnet opp i på et eller annet vis slik at immigrantene kan dra hjem og skape et nytt og bedre land, mens Norge er forsiktig med å gi ut statsborgerskap og uendelig asyl i mellomtiden. Men vi burde i hvertfall hjelpe dem i en tid av nød og hjelpe dem opp på beina igjen. Om det betyr at en liten del av befolkningen kanskje ikke burde oppgradere sin iPhone neste år, så tror jeg ikke det skader. Så fint for deg da, jeg går antageligvis dypere i gjeld. Det er flott vi lever i et land hvor andre som har råd kan tvinge folk ned i gjeld for å mate deres ego. Det har ingenting med mating av ego å gjøre. Det er medmenneskelighet. Det at du har tatt opp mer gjeld enn du har råd til er vel ikke en konsekvens familier på flukt burde lide av? Men hvorfor kan ikke du som har råd da betale mer, mens de som ikke har råd slippe å få deres meninger påført oss med tvang? Jeg er student og har studielån i tillegg til at jeg jobber deltid, det er ganske vanskelig å leve på deltidslønn alene til tross for at jeg bor i kollektiv og ikke har privat transport annet en tråsykkel. Og selv om dette ikke var situasjonen min og jeg var en som hadde driti meg ut og hatt 800k i forbrukslån, hvorfor skal du ha autoritet til hans lidelse for igjen å tvinge ditt livssyn på andre, for det er hva du gjør i realiteten. Jeg er heller ikke sur for at mennesker får hjelp, men jeg er derimot sur for at de hjelpes på feil måte, og mine penger blir brukt til at de hjelpes på feil måte og ikke den måten jeg ser på som best og mest effektiv for alle parter. Vi lever i et sosialdemokratisk land og det har blitt bestemt at vi skal hjelpe flyktningene som en nasjon, enten du vil det eller ikke. Kanskje du vil ha kulturhus, og jeg vil ikke det? Regnestykket blir nok ganske likt til slutt uansett i forhold til hvem som vil hva, eventuelt får man stemme på andre parti og prøve å få andre til å gjøre det samme. Er ikke det godt nok er jeg redd for at du må flytte en annen plass for å få viljen din, til tross for at vi lever i et av de mest demokratiske landene i verden. Jeg er selvsagt enig i at de svakere i samfunnet vårt bør slippe å bli belastet så mye, men det er en annen diskusjon. Høyre-siden generelt har en tendens til å gi skattelette til de rike og la de svake betale regningen. Jeg er også helt enig i at det finnes bedre og mer effektive måter å bruke skattepengene på i forhold til denne saken, men staten er uansett så heftig innvolvert at private aktører hadde slitt med å ta i mot tusenvis av flyktninger på egen regning, til tross for at mange instutisjoner allerede mottar mange bidrag. Personlig stoler jeg på at staten kommer til å huse flyktningene og sørge for at de har det greit. Noe annet vil vel dukke opp i media. Kjenner dog ikke til noen private aktører jeg stoler på nok til å gi penger til og som kan handle kjapt nok. Staten har vel mye mer potensiell handlingskraft når man samler hele nasjonen under ett i form av økonomiske bidrag, mens enkeltmennesker her og der som gjerne vil hjelpe Syrerne, men ikke er interessert nok eller har muligheten til å åpne sin egen dør og gi husly til flyktningene, ikke har samme handlingskraft. Tror nok majoriteten av befolkningen er slik. - Du snakker om 'stordriftsfordeler' her, eller? Hva med om det var frivillig å gi penger til organisasjoner eller institusjoner som hjelper flyktinger da? Eller dvs: det er jo frivillig da. Men hva om hele systemet bare hadde vært basert på frivillighet? Tenke litt på dette: Dersom flertallet av folket synes det er gjevt å hjelpe de trengende, da vil de vel også synes det er greit å gi penger frivillig!? Men dersom flertallet av folket ikke synes det er gjevt... vel da fører jo politikerne en politikk som folket ikke er enige i!? Eller? Det er snakk om så lite penger per person at folk knapt nok merker det, mens mye blir gjort for flyktningene. Synes man mye heller kan klage på skattingen som muliggjør kulturhus til flere milliarder kroner eller den generelle kaffedrikkingen eller byråkratiet som foregår i stor grad innad statlige organer som er muliggjort gjennom skattepenger, fremfor å klage på at folk i nød får støtte. - Det er ikke den ene tingen alene som blir dyrt. Det er når du også regner inn ting som kulturhus, byråkrati, og tusen andre ting at det virkelig begynner å bli dyrt. Jeg er i mot statlig støtte av kulturhus også, men det er en litt annen diskusjon. Staten sitter gjerne på eiendommer som kan huse flyktninger, men de mangler kronene til å drifte bygget osv. Privatpersoner har ofte ikke den kapasiteten. - Det er ingenting i veien for at privatpersoner som ønsker det frivillig kan gi penger til organisasjoner og liknende. De aller fleste ønsker jo at pengene de gir i veldelighet skal brukes på mest effektiv måte, så bør det da ikke være opp til hver enkelt å selv bestemme hvilken organisasjon han/hun skal gi penger til? Da blir det jo litt konkurranse mellom de ulike organisasjonene: de må ha minst mulig byråkrati slik at mest mulig kommer de trengende til gode. Se det jeg skrev over. Folk flest stoler nok på staten, med god grunn og i hvertfall i saker som denne. Mange har ikke tid eller interesse til å finne ut hvilke organsiasjoner/instutisjoner som er mest effektiv, er til å stole på osv, men lar gjerne staten trekke litt ekstra og så tar de seg av resten. Dessverre hadde ikke mye skjedd dersom hele greia var frivillig, og så hadde det sannsynligvis blitt spørsmål om hvorfor staten ikke gjorde mer ved et senere tidspunkt når situasjonen har forverret seg. Uansett om man liker akkurat denne saken eller ikke, så synes jeg det blir litt teit å klage på bruken av nøyaktig disse skattepengene. Da er det mye bedre å bruke tid og energi på de andre mindre viktige tingene i budsjettet. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Nei, som jeg nå igjen må forklare for deg er forskjellen at du påtvinger meg noe, mens jeg IKKE påtvinger deg noe. Du kaller deg selv student med tesla som skal erstatte din tidligere BMW, du er så langt fra en student situasjon det er mulig å komme, det at du i det heletatt nevnte at du var student er så insane idiotisk det går an å bli. Du har heller ikke råd til noe av dette som student med deltidsjobb hvor dette er levebrødet ditt. Er du anarkist? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Nei, TS, men den minker litt mindre enn planlagt: "Inkludert andre mindre avgiftsendringer innebærer regjeringens nye forslag at skattelettelsene neste år reduseres fra 9.095 milliarder kroner til 6.880 milliarder." Geir Inntektsskatten øker. Artikkelen sier videre at netto skattelettelse fortsatt er positiv. Blir helt håpløst å se på skattelette når kronekursen raser, arbeidsledigheten øker og lønnsoppgjøret blir rekordlavt Flere faktorer som spiller inn vet dere.. Håpløst i forhold til hva? Kanskje du vil fortelle hvorfor du opprettt en tråd om skattelette/-skjerpelse hvis det er irrelevant? Godt poeng. Det er prisen av å stemme på høyre-siden og ønske USA-lignende forhold. Vil du utdype hvordan høyresiden er ansvarlig for at "kronekursen raser, arbeidsledigheten øker og lønnsoppgjøret blir rekordlavt"? Inntektsskatten øker. Jeg er ikke sikker på det heller. Den almenne skattesatsen reduseres jo, og toppskatten forsvinner. Trinnskatten kompenserer vel bare delvis for det, selv med 0,1% økning...? Artikkelen er oppdatert i ettertid og det viser seg at du har rett. Så fint for deg da, jeg går antageligvis dypere i gjeld. Det er flott vi lever i et land hvor andre som har råd kan tvinge folk ned i gjeld for å mate deres ego. Det har ingenting med mating av ego å gjøre. Det er medmenneskelighet. Det at du har tatt opp mer gjeld enn du har råd til er vel ikke en konsekvens familier på flukt burde lide av? Du må jo gjerne åpne din egen dør og din egen lommebok på vidt gap om du ønsker, men det behøver vel ikke bety at andre må gjøre det samme? For det er jo faktisk det som er sånn det fungerer i dag: alle må være med på "spleiselaget" enten de vil eller ikke. Hadde det ikke vært bedre med et system der de som ønsker det kan gi så mye de vil, så kan de som ikke ønsker det slippe? Det gjennomsnittlige mennesket er egoistisk. Dersom staten tar en bitteliten ekstra mengde skatt for å hjelpe mennesker som i fremtiden muligens viser takknemlighet på en måte som lønner oss, så mener jeg ikke det er noe å grine over. Hadde det vært opp til enkeltmennesker å gjøre foretak for å hjelpe flyktningene hadde ganske lite blitt gjort. Men du vil vel kanskje stå helt hjelpesløs dersom halve familien din blir drept eller står i livsfare og du blir tvunget til å flykte? Da trenger du ingen hjelp? 1. Du vet jo ikke om han ikke hadde råd på tidspunktet han tok opp lånet. Dessuten vil vel noen snu på spørsmålet og spørre hvorfor og i hvilken grad han skal lide fordi familier er på flukt. 2. Er det mindre egoistisk å hjelpe mennesker med en forventning om at det skal bli lønnsomt for oss? (Mye tyder på at det ikke vil bli lønnsomt, forresten.) Jeg tror ikke lite ville bli gjort. Mange grupper og enkeltpersoner har gjort en skikkelig innsats for å hjelpe flyktninger, selv om det selvsagt ikke er eller kan bli nok, med eller uten staten. Endret 31. oktober 2015 av Zarac Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 (endret) Pussig hvor mange meninger der er om dette, og hvor lite tall i denne tråden Fra Statsbudsjettet 2016 Gul Bok ________________ 2015 _____ 2016 ___ Δ% Statsbudsjettets inntekter (utenom petroleum) __ 989,6 __ 1 008,8 __ 1,9 Statsbudsjettets utgifter (utenom petroleum) __1 163,8 ___1 216,6 __ 4,5 http://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2016/dokumenter/pdf/gulbok.pdf Beskattningen økes, derom er det ingen tvil ettersom Statens inntekter øker, og utgiftene øker enda mer, forskjellen mellom de to vil man finne enten ved å trykke mer penger (en form for beskattning som ikke "teller") og/eller ved å sende regningen videre til neste regjering/generasjon. Mao skatten totalt sett øker med 4,5% (men dere tar det på avbetaling og får ikke hele regningen i 2016) Forskjellen mellom denne regjering og foregående i så hendseende ser ut til å være tilnærmet null. Endret 1. november 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå