Alehol Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hei! Jeg skal bygge meg gulvhøyttalere med byggekit fra monacor. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan man beregner makseffekten på høyttalerne. Jeg planlegger å ha 150w domediskant, 150w mellomtone og 150w bass(kanskje 2 bass per høyttaler). Hjelp? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Maks effekten blir aldri mere en hva elementene og forsterkeren klarer å spille. Bass elementer er membranen og svingingspolen som avgjør trykk og lyden generielt, hvor høyt det kan spille. På diskant kan man ha domene diskant: Piezo diskant blir mere som horn, spiller høyt kan tåle fra 300-1000 watt men ikke bra for ørene siden det kan gi opp mot 50 000 hz som høres som fløyte som man blåser med høy trykk. Så er litt usikker på hva du vil frem til? Bass særlig kan gi dårligere lyd, bedre lyd ut ifra hvordan du bygger kassen, ut fra volum, om du har bassrefleks der luft gir mere trykk. Men diskant\mellomtone har ingen betyning for kassen eller vertfall lite betyning. Tåler alt likt, skal du kunne spille med 150 watt forsterker fint. Husk watt sier ikke noe om kvalitet. Endret 30. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Og i de aller fleste tilfeller er ikke problemet for stor forsterker, men for liten. 1 Lenke til kommentar
Alehol Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Men hvis jeg skal koble 2 basser på en høyttaler (+diskant og mellomtone) skal jeg fortsatt bruke et 3 veis delefilter? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Ja, delefilter gjør at det gir riktig frekvens til hver av elementene, ellers går det mest ut over diskant\mellomtone som må spille bass. Det høres kanskje ikke så pent ut. Du kan velge om du vil seriekoble eller parallellkoble bassene. Lenke til kommentar
Alehol Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Siiiiste spørsmål her nå, kan man blande PA og HIFI elementer? Er det noen forskjell på PA elementer i forhold til HIFI elementer? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Når du kobler sammen flere basser må du beregne delefilteret på nytt siden impedansen forandre seg. Og hvis du ser på PA-elementer må du også sjekke impedansen da denne ofte er forskjellig fra vanlig hifi-elementer. Endret 31. oktober 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Generieltsett tror jeg det er godt råd å ikke blande power audio (Konsert\fest anlegg) med hifi. Har du hørt pezio diskant uten motstand låter det ikke særlig bra alene. Sikkert gøy med 15-18" basselementer, men det koster ekstremt mye med 150-250 watt effektforsterker, har selv QSC GX3 den gir mye bass for 3000 kr. Selv har kjøpte jeg mine første høytaller fra ljudia, og må si generielsett slik anlegg koster. Lenke til kommentar
Alehol Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Men kan jeg bruke PA elementer med min NAD 2200 pluss forforsterker? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 En forforsterker er ikke egnet til å drive noen høyttalere. Du må ha en effektforsterker i tillegg. Lenke til kommentar
Alehol Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Ops, glem den forrige meldingen :-P Lenke til kommentar
Alehol Skrevet 1. november 2015 Forfatter Del Skrevet 1. november 2015 Den forsterkeren jeg har da, sies å gi 500 watt per kanal (brukt på ett diskotek før) så jeg vil tro at den kan kjøre pa elementer uten noen problem? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Med mindre du skal gi lyd til et digert diskotek burde den funke sammen med det som er av høyttalere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå