Gå til innhold

Redigere dato i Openoffice?

foenix

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned en statistikk til Openoffice og lurte på om det er mulig å forandre datoene til bare et tall som f.eks fra 12.01.1983 til å bare vise 12 ved å fjerne tallene bak. Eller om det er mulig å lage en formel som gjør en utregning fra en fast dag i månedene, dvs at den tar hensyn til det første tallet i datoen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formelen fungerte også i OpenOffice.

Statistikken gjelder børskursene dag for dag over en periode på 30 år og jeg eksperimenterer litt med å analysere svingningene på disse. Hvorvidt det har noe for seg, vet jeg ikke, men det er litt artig å holde på med.

Lenke til kommentar

Aha skjønner. Moro.

Hvis du laster ned formelsamlingen min (sticky øverst i forumet) så finner du en fane "helligdager" der du kan taste inn årstall og så finner den datoer for påske-himmelfart-pinse det året. Jeg har ikke testet formelen i OO, så ta noen stikkprøver før du eventelt tar det i bruk.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp ut at følgende problem har opstått. Datoene som jeg lastet ned hadde et tegn foran som ser slik ut '06.06.1983. Jeg fikk da svaret #verdi!. Jeg fjernet tegnet i den første cellen og trakk nedover, men da ble lørdag, søndag og helligdager lagt til i hele kolonnen slik at det hele ble feil.

Er det noe som kan gjøres med dette? Jeg vet ikke hva dette tegnet betyr eller hvorfor det har kommet med i dataene som jeg lastet ned.

Lenke til kommentar

Du husker jeg spurte om ekte dato? Innledende apostrof betyr tekst. Hvis du i en regnearkcelle skriver

5.4

vil du ses at den endrer seg til 5.april dette året. Det er en ekte dato og den høyrejusterer seg i cella. Hvis dette ikke er hva du ønsker, du skal ha 5 punktum 4 fordi det er et varenummer eller versjonsnummer eller whatever, skriver du det inn med innledende apostrof:

'5.4

Dette blir tekst som skrevet og det venstrejusterer seg. Prøver du å bruke dette i et regnestykke får du en feilmelding #VERDI.

I Excel kan man bruke Tekst til kolonner for å omdanne slik tekst til ekte datoer, men jeg aner ikke om OpenOffice har de kreftene.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...