Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttet ut av leilighet pga. pengenød - Utleier gjør ting vanskelig.

Slatter

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har kommet opp i en litt kjedelig situasjon, jeg er en student med studielån, og har jobbet endel deltid ved siden av studiene. Har frem til nå leid en leilighet som egentlig har vært litt for dyr for meg. (Hele studielånet gikk med på leie) Og i forrige måned mistet jeg jobben pga. økonomiske problemer i firmaet. 

Skjønte at her måtte jeg handle rask, kontaktet huseier å sa jeg måtte flytte ut, og fant meg et billig bosted. I samråd med huseier la jeg ut en annonse på leiligheten. (Oppsigelsestiden er 3 måneder) 

Regnet med at det ville være en smal sak og få leid ut boligen, men her tok jeg altså feil. Flere som er interesserte i å leie. Men huseier er ytterst kravstor når det kommer til ny leieboer, og i tillegg bortreist så og si hele tiden. Han gir egentlig ganske blanke i situasjonen min. Mistenker at han ønsker leiligheten stående tom, mens jeg skal betale leie.

OK, ikke hans problem at jeg mistet jobben, men hva skal jeg gjøre nå? Har ingen mulighet for å få betalt neste leie, (NAV er ikke et alternativ iom. at jeg mottar studielån) Hva kan utleier gjøre bortsett fra og ta depositumet mitt, når jeg nå ikke betaler i morgen og bryter kontrakten? Fremleie er heller ikke noe godt alternativ, i og med at de færreste er interessert i å leie et sted kun tre måneder. 

Noen som har peiling på regelverket, eller har vært igjennom lignende? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Depositum er normalt 2 eller 3 månenders leie.

Hvis du ikke betaler neste månedes leie (November) så kan han trekke dette fra depositum.

Hvis dere har en depositum konto må han lage et krav på penger fra den kontoen.

Depositum er ment for situasjoner som dette og skade på bolig, så worst case er at du får mindre depostitum tilbake, avhengig av størrelse på depostium.

Er neste måned siste måned (November) i oppsigelsestiden?

Hvis ja, og du har 3 månders leie som depositum vil du få tilbakebetalt 2 månders depositum når leieforholdet er avsluttet.

Lenke til kommentar

Husleieloven § 7-3 som knopflerbruce lenker til gjelder bare hvis man selv bor der og skal fremleie enkeltrom i boligen til andre. Her har TS flyttet ut. Hvis leieavtalen er tidsbestemt gjelder husleieloven § 7-5, men denne gjelder bare tidsbestemte leieavtaler uten oppsigelsesrett.

Det finnes et ulovfestet prinsipp om gjensidig lojalitet i kontraktsforhold. Dette innebærer at utleier ikke bare kan stå og se på at du taper penger, han må foreta rimelige grep for å minske ditt tap som leietaker. Rimelige grep er et veldig ullent begrep, og hva som er rimelig vil avhenge av situasjonen. Konsekvensen av lojalitetsbrudd i leieforhold vil kunne være at du slipper å betale leie.

I sak 2010/1 uttalte Husleietvistutvalget dette om lojalitet:

Det følger av ulovfestede regler om lojalitet i kontraktforhold at utleier har en tapsbegrensningsplikt. Hvor langt utleiers tapsbegrensningsplikt rekker må avgjøres konkret i det enkelte tilfelle. Det er ikke opplyst om når boligen ble fraflyttet og stilt til utleiers disposisjon, men ut fra den korrespondanse som foreligger legger Husleietvistutvalget til grunn av boligen ble fraflyttet i løpet av januar 2009. Det vises til mail fra klager til innklagede nr 1 datert 29.01.09 hvor klager blant annet sier at, »... husleiekravet vil stige hver mnd inntil vi har fått leid ut leiligheten på nytt.» Husleietvistutvalget finner det ikke urimelig at klager bruker to måneder på å finne ny leietaker og legger til grunn at klager har gjort det som med rimelighet kan kreves for å begrense tapet. Det legges til grunn at klager faktisk ikke har leid ut leiligheten på nytt før 01.04.09 og dermed oppebåret leie fra ny leietaker for samme periode som det kreves leie for av de innklagede.

Hvor mange tilbud utleier har fått og innholdet i de tilbudene er selvfølgelig også et moment i vurderingen.

Hva kan han gjøre? Vel, han kan ta hele eller deler av depositumet ditt. Det du bør gjøre er å kreve utbetaling av beløpet fra banken. Da setter banken en frist på fem uker, og innen de fem ukene må utleier ha krevd utbetaling av forfalt utleie eller reist søksmål om eventuelle andre krav. Dekker ikke depositumet ditt all skyldig husleie kan han kreve deg for resten, med mindre du kan kreve avskjæring som følge av lojalitetsbrudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er jo bare en legmann her... men følgende paragraf er kanskje nyttig: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#%C2%A77-3

Det er vel da et spørsmål hva en "god grunn" fra utleier er. Om det er slik at utleier i realiteten blokkerer for fremleie er det eneste rimelige (slik jeg ser det) at utleier får ta leieinntektstapet på egen kappe.

Men det er jo ikke fremleie han blokkerer, for TS har sagt opp. Han blokkerer videre leie senere.

Lenke til kommentar

Akkurat det at utleier er travelt opptatt (bortreist hele tiden) er jo en god grunn til at man har oppsigelsestid i utgangspunktet.

Var selv i delvis samme situasjon som utleier. Leietaker stakk mer eller mindre på dagen uten hensikt å fortsette å betale leie, mens jeg var travelt opptatt med innspurt på flere prosjekter på jobb før forestående ferieavvikling og langtur til USA.

Jeg var heller ikke interessert i å ta inn hva som helst av leietakere iom. at vi har hatt dårlige erfaringer og ønsker å være ganske selektive.

Kjørte derfor sak mot vedkommende leietaker i husleietvistutvalget og ble tilkjent betaling ut hele oppsigelsestida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forrige gang jeg flyttet så ringte huseier og lurte på om det gikk å flytte innen to uker så jeg slapp å betale for oppsigelsestiden og han kunne leie den ut til noen andre raskere.

Føler med deg TS, er det noen måte å kunne inngå en avtale der du deler opp husleien for oppsigelsen? Tror det hadde vært det beste for begge parter da huseier får pengene sine uten at du havner i økonomisk ufør. Skriver dere en kontrakt og signerer så er jo saken grei.

PS; Ikke gi fra deg nøkkel eller la huseier ha visning, behold leiligheten til siste slutt. Skal huseier være en tulling så gi litt av samme medisin tilbake. Kanskje ikke det beste rådet :hmm:

Lenke til kommentar

Dersom du flytter ut men ikkje leverer inn nøkkelen til huseigar så gjer du det jo umogleg for huseigaren å leige ut. Det beste rådet er derfor å flyttet ut og la huseigaren overta boligen slik at ein raskast mulig kan starte prosessen med å finne nye leigetakarar.

Om ein flytter ut men fortsatt disponerer boligen så er det vanskelig å argumentere med at eigaren burde ha organisert visning og leigd ut til nokon andre medan du disponerer boligen.

Her har det nok desverre gått litt for fort i svingane der trådstarter har flyttet ut og funnet ny bolig utan sikra at ein har fått til ein avtale med utleigaren som gir tilstrekkelig sikkerheit for at boligen blir leigd ut raskt.

Resultatet er at trådstarter plutselig sitter på to boligar i tillegg til å ha dårlig råd.

At huseigaren er selektiv er ikkje så rart, det er tross alt huseigaren som blir sittande igjen med svarteper dersom den nye leigetakaren viser seg å være problematisk. Det hadde sjølvsagt vært storsinna av huseigaren å gjere alt i sin makt for å få inn fyrste og beste leigetakaren slik at trådstarter slepp unna oppsigelsestida, men det er ikkje mange som er villige til å ta den risikoen for ein leigetakar som nettopp har påført utleigaren det ekstraarbeidet det er å finne ny leigetakar.

Lenke til kommentar

I vårt tilfelle skulle vi pusse opp litt før videre utleie.

Og det hadde vi rett og slett ikke tid til å igangsette før etter oppsigelsestiden var utløpt.

Noe husleietvistutvalget i alle fall fant som god nok grunn.

Men om vedkommende klart skal videreutleie så er jeg enig i at det bør gå an å få leid ut relativt kjappt gitt at det faktisk finnes et visst utvalg av interessenter.

Når det er sagt, flere bekjente i Trondheim har i alle fall i det siste hatt store problemer med å få leid ut, tatt måneder å få tak i "ålreite" leietakere.

Lenke til kommentar

PS; Ikke gi fra deg nøkkel eller la huseier ha visning, behold leiligheten til siste slutt. Skal huseier være en tulling så gi litt av samme medisin tilbake. Kanskje ikke det beste rådet :hmm:

Korrekt, ikke særlig bra råd. 

Leietager plikter iht. husleieloven å gi utleier adgang til bolig for visninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...