VGSguttfråfjorden Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hei Eg har fåt i oppgåve i automatisjon å programmere. Oppgåva er når man trykker på nødstopp bryter så skal raudt lys ( som indikerer feil på anlegget) blinka repiterande og når man tilbakestiller nødstoppen så slutter det å blinke og det blir tilbakkestilt mvh VGSguttfråfjorden takk for alt av hjelp på forhond og håper at noken erfarne pls programmererer kan hjelpa meg med dette problemmet. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Kan du ikke bare lage den slik? Nødstopp bryter Clock 1Hz Rød lampe --|/|-----------------------------------||---------------------( ) Da vil lampen blinke når nødstopp ligger inne. "Tegnet" det i ladder nå, bruker du ladder eller FBD? Lenke til kommentar
VGSguttfråfjorden Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Kan du ikke bare lage den slik? Nødstopp bryter Clock 1Hz Rød lampe --|/|-----------------------------------||---------------------( ) Da vil lampen blinke når nødstopp ligger inne. "Tegnet" det i ladder nå, bruker du ladder eller FBD? ja eg bruker ladder men eg programerer med gx developer siden det er mitsubishi pls som er på skulen. kva funksjon er det da ?? eg har iallefal aldri brukt den. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Mener du hvilken funksjon "clock 1Hz" har? Det legger inn og ut 1 gang i sekundet. Har ikke brukt gx developer (bruker kun simens pls på skolen). Tror det er en funksjon på pls'en din om å legge inn clock pulse (på vårt pls program, så må vi inn i instillinger og skru det på først, vi bruker totally integrated automation). Lenke til kommentar
VGSguttfråfjorden Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Mener du hvilken funksjon "clock 1Hz" har? Det legger inn og ut 1 gang i sekundet. Har ikke brukt gx developer (bruker kun simens pls på skolen). Tror det er en funksjon på pls'en din om å legge inn clock pulse (på vårt pls program, så må vi inn i instillinger og skru det på først, vi bruker totally integrated automation). Ja eg skal inn å prøva å sjå om eg ka n bruka den funksjonen. men siden den versonej av gx developer som eg bruker på skueln er noken år no så tviler eg litt på det. Men kan du frogamera noke som inneheld set/reset, minne , tidsfunksjon osv som eg kan gjera med gx developer versjonen som eg har?? ( den er veldig gamal den versjonen som eg har fåt av skulen). Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Hvis PLS'en ikke har en "blinkbit", så kan det vel programmeres som en holdekrets som resetter seg selv ved hjelp av en timer eller noe slikt. Foreslår at spørsmålsstilleren først forsøker å legge ut et forslag eller et første utkast til en løsning. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 (endret) Testet med to timere og det ser ut til å fungere. Utgang Q1 "blinker" dvs slås på og av. Endret 31. oktober 2015 av arne22 Lenke til kommentar
VGSguttfråfjorden Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 ja takk for svar eg skal ta å prøva metoden din arne22, men eg tenkte på noke sånt som detta. https://gyazo.com/1a05e60e169a24dcdcb0d27708946b3f Vil detta gå ? x2 = nødstopp brytar, y5=raudtlys Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Forsøkte å kikke på den og å testkjøre den også, men fikk ikke "tak i" virkemåten. Det hadde kanskje hjulpet med en litt "dypere forklaring" Helt generelt: Hvis man skal lage en "blinkbit" (puls av og på) for en PLS som ikke har dette som innebygd, så tror jeg at man behøver to timere, en for å styre hvor lenge "blinkbit" er av og en for å styre hvor lenge den er på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå