Gå til innhold

Sigøynere med krokodille tårer

Anbefalte innlegg

En vakker sommerdag var jeg en tur i byen på dagtid, planen var å innta et godt måltid før trening.

Men nå har det dessverre blitt slik at romfolk har okkupert tilnærmet alle benkene i sentrum på sommers tid. Men jeg lot ikke dette hindre meg. 

Jeg kjøpte en kebab, en hamburger , 2 pølser og 1,5 liter cola så benket jeg meg bokstavelig talt ned på en benk som stod 2 meter fra ei sigøyner. Jeg satt meg ned foran hu å inntok et festmåltid av dimensjoner mens jeg holdt øyenkontakt hele tiden med et følelsesløst uttrykk der hu satt med krokodille tårer i øynene med skiltet sitt hvor det stod "please give me money im so hungry".

Underveis i måltidet ble jeg provosert, for hu prøvde åpenbart å spille på mine følelser å gi meg dårlig samvittighet. Og som ikke det var nok så fikk jeg kjeft av forbipasserende som hyttet med neven å kom med kommentarer som "det der er ondskapsfullt din drittsekk!". 

Det jeg så gjorde var å sørge for at hun fikk med seg at jeg kastet halve hamburgeren og halve kebaben i søpla, så tørket jeg meg rundt munnen med en 500 hundre lapp når jeg var ferdig med å spise.

Det provoserer meg så jævlig at det liksom skal være meningen at jeg skal få dårlig samvittighet av å spise mat på en benk i min egen by. 

Om disse turistene ikke har råd til sin egen mat så burde de vel strengt tatt holde seg hjemme?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har et poeng, om enn noe overdrevet :p

Har selv sett tiggere av den typen som ser ut som om de nettopp er ferdig på jobb i en kullgruve hvorpå de finner frem klær og dagligdagse som om de skulle vært hvem som helst i gata.

Det er forøvrig en rar ting, hvorfor skulle de da gidde å tigge? Er det så lukrativt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, tigging er faktisk ganske "lukrativt" hvis man sitter et folksomt sted. Så et program om tigging, lommetyver og liknende for noen år siden og tiggerne som får "de beste plassene" drar ofte inn flere hundre kroner timen, skattefritt!

Lommetyven de fulgte tjente jo flere tusen på en time eller tre, men det er vanskeligere nå når cash har blitt utdatert. Jeg venter bare på at tiggerne begynner å ha Visa-terminaler med seg :rofl:

Lenke til kommentar

Hm, har selv lurt på hvordan det kan være så mye bedre å tigge enn å bare søke nødhjelp på nav. Eller kanskje de ikke har krav på det?

De har ikke krav på hjelp - det er i utgangspunktet ikke nødvendig å tigge i norge siden vi har relativt gode ordninger for å hjelpe folk økonomisk. Iallfall hvis vi skal sammenligne med veldig mange andre land i verden. Det kan jo godt tenkes at det noen av tiggerene også får hjelp av staten, men trenger enda mer penger. 

Mye av tiggerene man ser i norge er øst-europeere (mye rumenere) som kommer hit for å forsøke å få tak i penger. De har det ikke akkurat spesielt lett hjemme og ser muligheter her. Noen tigger, noen jobber, noen stjeler. Enkelte er organiserte grupper/familier som gjør stort sett alt. Ser ofte tiggeren (som iallfall her hjemme er typisk en eldre dame) bli hentet av sine i mercedes'n på slutten av dagen. Andre igjen er bare fattige og trenger virkelig den hjelpen de kan få. Det finnes alt mulig her også, akkurat som med alt annet. Man kan ikke dra alle under samme kam.

Lenke til kommentar

WubWub, den 29 Okt 2015 - 22:42, sa:

En vakker sommerdag var jeg en tur i byen på dagtid, planen var å innta et godt måltid før trening.
snip

Har Kvinneguiden blitt alt for kjedelige for deg i det siste?  :lol:

Jeg likte ikke det nye designet. Foretrekker slik det er her

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte mest på egentlig var hvilke enorme mengder mat du spiser...1 kebab, en burger, 2 pølser og halvannen liter cola?

Who are you? Lederen i feiteforbundet?

1 kebab =1000kcal +

1 burger = 500kcal +

2 pølser= 400?kcal +

1,5l cola = 600kcal? + 

Så du fortærte et helt dagsbehov av kalorier på en benk?

Who are you?

Jeg inntar 3500kcal i løpet av en dag, har forøvrig 18% fett prosent om du skulle lure. Og som det står klart og tydelig i HI kastet jeg halvparten av maten, ergo spiste jeg ikke de mengdene du skisserer.

Lenke til kommentar

Tigging = Menneskehandel

Støtter du tiggere så støtter du organisert kriminalitet.

Jepp, jeg er også av den oppfatningen etter å ha sett diverse dokumentarer og intervjuer av mennesker som jobber innen humanitær bistand. De som kommer til Norge for å tigge er gjerne organisert og pengene de tjener inn blir ofte brukt til å finansiere store hus i hjemlandet. 

Det er ikke noe synd i de der de sitter å later som om de er krøplinger, en dag halter de på et ben, neste dag det andre. Man skal være bra naiv om man lar seg lure av dette spillet for galleriet. 

Mitt budskap og poeng er også at det skal være fullt legitimt å sitte å slappe av på en benk i sentrum av sin egen by for å kose seg med mat i sommerværet uten at man skal få dårlig samvittighet pga turistene våre.

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være respektløst, tvert imot syntes jeg det er respektløst av turister å komme hit uten penger til eget opphold å forsøple bybildet bokstavelig talt - for de driter gjerne ned områdene de befinner seg i til tross for at det er ute toaletter tilgjengelig. DET er respektløst

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...