Gå til innhold

Bærbar/Stasjonær

Anbefalte innlegg

Etter å ha vandret i kontor-applikasjon-helvete på min bærbare en god stund, er nå tiden inne for å investere i en skikkelig gaming-pc. 

Sist jeg bygde min egen stasjonære, var bærbare forbeholdt kontor-oppgaver, samt at delene var spinndyre om du ønsket å oppgradere, men jeg har inntrykk av at dette har forandret seg. Så mitt spørsmål må være:

1) Får jeg like stort utbytte av å kjøpe en ferdigbygd laptop som å bygge min egen stasjonære?

2) Hva med pris på oppgradering av en bærbar? Dyrt/Billig?

3) Det er fristende å kjøpe disse ferdigbygde gaming-pcene til f.eks. komplett.no. Er de attraktive i forhold til pris og kvalitet når en sammenligner med en selvbygd?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvbygget stasjonær er best, de ferdige fra komplett har ofte billige hovedkort og litt ymse andre deler og kan gjøre at man har mindre oppgraderingsmuligheter. Med selvbygget så velger man alt utifra kvalitet og egne behov slik at man får det skreddersydd.

Laptoper er egentlig ikke oppgraderbare da alt er loddet på hovedkortet. Det eneste man kan gjøre er å bytte/ utvide RAM og bytte HDD/ SSD.

Pris/ kvalitet/ ytelse = Selvbygget stasjonær :)

Lenke til kommentar

1) Du får mest bang for the buck om du bygger stasjonær selv, fremfor å kjøpe laptop.

2) Lite oppgraderingsmuligheter på en laptop. Som regel kun disk og RAM.

3) Jeg synes komplett PCene, ikke alltid er like stas. Er som regel dårlige PSUer, og deler de ikke får solgt ellers.. Ville kjøpt deler løst og bygget selv. 

Lenke til kommentar

EUROCOM Sky X9 is powered by socketed desktop Intel Core i7-6700K CPU, desktop NVIDIA GeForce GTX 980 graphics & dual channel DDR4 memory

Slike laptop kan konkurere mot stasjonære, men husk de blir varme, støyete og dårlig batterilevetid og dyrt.

Så er det nok bare multicom som selger slike laptop.

Før fantes det Express card som var laptopen svar på PCI-E.

I dag har man vel kun m.2 som i så fall er aktuelt for laptop.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man burde nok ha ventet til skylake CPU kommer for laptop.

Største problemet for min del er pris, og man ikke finner et budsjett alternativ.

Da rundt 20 000 kr er ganske bortkastet for en laptop man ikke bruker så veldig mye, tror man går lei av støyen etter noen måneder.

Så derfor tror ikke jeg det blir aktuelt.

Slik er det er i dag, er det nok ofte toppmodeller som man kan oppgradere CPU\skjermkort på laptop.

Selv er jeg usikker om det finnes bedre brukt PCI adapter, HD 5650M i budsjettklassen.

http://www.bootic.com/amd/electronics/computers/computer-components/i/o-cards-and-adapters/video-cards-and-adapters/ati-mobility-radeon-hd-5650

ati-mobility-radeon-hd-5650.jpg

Så skal man ha kraftigere en dette for laptop, må man i så fall vurdere GTX 960M eller bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1) Får jeg like stort utbytte av å kjøpe en ferdigbygd laptop som å bygge min egen stasjonære?

Nei, overhodet ikke. Du må ganske høyt opp i pris for laptop som er kapabel til å kjøre noenlunde krevende spill. Laptop vs desktop er en tradeoff mellom ytelse/pris og portabilitet, og hvis portabilitet ikke er en vesentlig faktor burde ikke laptop være tema for diskusjon engang.

2) Hva med pris på oppgradering av en bærbar? Dyrt/Billig?

RAM og disk trenger ikke være så fryktelig dyrt å oppgradere. Prosessor kan fort være både dyrere og langt mer risky - potensielt umulig - å oppgradere selv. Oppgradering av GPU kan du egentlig bare slå fra deg. Samtidig - skal du oppgradere CPU på en laptop er du bundet av socketen til HK, for det får du ikke byttet - med mindre du er langt over gjennomsnittlig handy og på nært mirakuløst vis skulle ha funnet et helt annet HK med annen socket som passer til akkurat din modell.

Omtrent alle stasjonære maskiner som selges i dag, også masseproduserte greier, konformerer til en (edit: eller flere) av ATX-standardene (eller mini-ITX), som vil si at det er lett å finne nye deler som passer når de gamle blir utdaterte. Du må riktignok gjerne bytte HK og evt RAM etter noen år, men fordi ting er standardiserte er oppgraderingsmulighetene ofte mange i en stasjonær PC.

3) Det er fristende å kjøpe disse ferdigbygde gaming-pcene til f.eks. komplett.no. Er de attraktive i forhold til pris og kvalitet når en sammenligner med en selvbygd?

Hva som er attraktivt kommer an på øyet som ser. Dette er som regel en tradeoff mellom lettvinthet+garanti og pris+utvalg. Bygger du selv får du som regel oppsettet noe billigere, samtidig som du kan velge fritt blant alt som er å få tak i. Ettersom bygging er halve moroa kunne det ikke falt meg inn å kjøpe ferdigbygg, men for dem som eventuelt ikke skulle dele mitt syn er en ferdigbygget maskin et ganske ålreit alternativ. Hos Komplett får du noe innsnevret utvalg når det kommer til konfigurasjon, men det er stort sett lett å komme frem til gode kompromisser. I tillegg får du selvsagt - og dette ser jeg for meg er ganske vesentlig for dem som velger denne løsningen - garanti på hele maskinen som ett produkt, slik at du slipper å selv være ansvarlig for å måtte feilsøke og reklamere på riktig komponent om maskinen en dag skulle streike.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...