Gå til innhold

Medie pc, software versjon, fjernkontroll /mus, xbmc,NAS

Anbefalte innlegg

Har litt peil på data, men har aldri hatt noe medie pc til tv i stua. Så her trenger jeg hjelp.

Er lei av appleTV, chromecast, smart tv funksjon på Samsung tv osv.

I dag bruker jeg en WD TV media player hvor jeg har koblet til en ekstern usb harddisk. Det har fungert greit i noen år. Men nettverkskortet som sitter i den er eller dårlig. Den henger seg også opp en del når den står på hele tiden, må restarte den og det tar jammen meg lang tid. Den henger seg sjelden under film og den spiller av de fleste formatene. 

Så jeg har lyst på en pc/mediesenter med riktig software og slikt. Størrelse er ikke viktig, men så klart ikke noe big tower. Viftestøy er heller ikke så viktig. 

XBMC vet jeg bare så vidt hva er, men ikke noe mer. NAS har jeg forstått at kanskje ikke er optimalt som mediesenter.

Har en ekstern harddisk 2 TB som ikke full enda, så har ikke enorme mengder med filmer og tv serier men en del. Vil også gjerne kunne kjøre å vise familiebilder der på en enkel og grei måte også.

Siden jeg har en kona så kan det sikkert være greit å kunne styre med fjernkontroll også. Pris tenker jeg opptil kr 4.500,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye om den egentlig, men leste dette på komplett.no:

Styr unna
Funker bra: - GeForce Now spillplattformen - Solid hardware Funker dårlig: - WiFi kobler seg ut i ny og ne, selv om aksesspunktet er veldig nærme. - Play Store: noen apper lastes ned uten problem, andre skjer det ingenting med - Casting fra mobil/PC fungerer dårlig Før det kommer en oppdatering til denne som fikser problemene, styr unna.
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd wifi, så vet ikke noe om det. Du kan jo høre med noen andre som har den i denne tråden.

Har ikke hatt noen problemer med play store eller å caste fra mobil/pc. Hadde en gang problem med å caste i 2 dager, siden en google oppdatering ødela den, men den ble fikset fort.

Hvis du legger inn kodi (nye navnet til xbmc), så støtter den de fleste formater, og undertekster. 

Du kan bruke fjernkontroll (må desv kjøpes ved siden av), eller tastatur og mus hvis du vil det.

Kodi kan spille av filer som ligger på en ekstern harddisk, eller som ligger på nettverket. Hvis du vil ha på nettverket så er det her en NAS kommer inn, der kan du sette inn harddisker inn i den, og få tilgang til de via nettverket ditt på hvilken som helst pc, slik at du slipper å koble til harddisken hele tiden. Blir mer sikkert også siden eksterne harddisker ofte ikke er veldig robuste. 

Lenke til kommentar

Lest litt mer og den fungerer sikkert bra. Men den virker veldig spill relatert og det har ikke jeg behov for. Med en pc så kan jeg jo også oppgradere den enkelt over tid.

Ser den, var bare et forslag :D

Hva er egentlig poenget med å oppgradere en htpc? Shield Tv støtter jo 4k 60Hz ;)

Har en Shield Tv selv, og foreldrene mine bruker den mye og syns den er veldig lett og enkel og bruke. De bruker den kun til netflix, nrk tv og kodi ;) 

Lenke til kommentar

Ok. Da vet jeg om Shield Tv og den vil være med i vurdering av nytt mediesenter. Er det 16 GB eller 500 GB som gjelder egentlig. Jeg kommer ikke til å bruke den til spilling...

Hvilken andre muligheter er bra, vil gjerne ha flere alternativer forslag?

Endret av halloiluken1
Lenke til kommentar

Jeg har 16GB selv, fungerer fint for meg, ca 10-11GB som du kan bruke selv. Du kan bruke det på apps og filer som du legger inn på den. Har kun brukt rundt 1GB tilsammen med apper (netflix, plex, kodi, nrk tv). Du kan også koble på en ekstern harddisk/minnekort hvis det er nødvendig (med filmer f.eks). 

Lenke til kommentar

Er selv veldig fornøyd med en Mac mini (late 2014) med Windows 8.1 (oppgraderes snart til Windows10). Har du ikke behov for å få nøyaktig 23.976 bilder/sek; og DTS-HD.MA og TrueHD (inkl. Atmos) streamer via HDMI så klarer man seg fint med OS X. Har tidligere styrt alt via harmony fjernkontroll og IR, nå etter å ha gått over til Harmony Elite så styres alt via bluetooth. Maskinen starter rett i Kodi (i Windows).

Skal man bruke Mac mini bør man ikke gå for den sløveste i5 prosessoren; en midt på treet holder. Selv om det "bare" er HDMI 1.4a, så støtter den 4K opp til 30 bilder/sek; og så langt er 99.9% av alle bluray filmer 23.976 bilder/sek (noe de vil fortsatt være når alt går på 4K tror jeg). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...