Gå til innhold

Angrerett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor forbrukeren kjøpte/bestilte varen er sentralt, men jeg antar du sikter til at hvordan den næringsdrivende anskaffet varen til forbruker er irrelevant? Vel, den problemstillingen ønsker jeg en avklaring på.

Ellers kan jeg også opplyse om at forbrukeren fikk produktet gjennom posten.



Anonymous poster hash: 9e522...03a
Lenke til kommentar

 

Hvor forbrukeren kjøpte/bestilte varen er sentralt, men jeg antar du sikter til at hvordan den næringsdrivende anskaffet varen til forbruker er irrelevant? Vel, den problemstillingen ønsker jeg en avklaring på.

 

Ellers kan jeg også opplyse om at forbrukeren fikk produktet gjennom posten.

 

Anonymous poster hash: 9e522...03a

 

Når varen er kjøpt over disk er det ikke angrerett. Det er ikke noe mer å avklare.

 

Bedrifter har forøvrig ikke angrerett, så den næringsdrivende har ikke angrerett overfor sin leverandør.

 

Hvordan forbrukeren har fått produktet er likegyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har allerede fått avklaringen, selv om du ikke likte svaret. Naturligvis er det ikke relevant hvordan den næringsdrivende bestilte varen, enten det var telefon, nett, fax, røyksignal, eller det desidert minst sannsynlige (butikkens leverandør er som oftest milevis unna); personlig oppmøte hos leverandøren. Nøyaktig hvorfor mener du ellers at det skulle være relevant?

 

At varen ble sendt i posten til deg (enten det var fra butikken eller direkte fra leverandøren) er heller ikke relevant, så lenge avtalen om å bestille den ble inngått i butikken.

 

For å backe det opp med et par paragrafer fra angrerettsloven:

§1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

§6. Definisjoner

a) fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten

 

d)salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted

Du har allerede innrømmet at "dere ble enige om det" (eller "avtalen inngås") i selgerens butikk (eller "dennes faste utsalgssted"), og da kommer ikke salget inn under definisjonene verken på fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, og omfattes ikke av angrerettsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor forbrukeren kjøpte/bestilte varen er sentralt, men jeg antar du sikter til at hvordan den næringsdrivende anskaffet varen til forbruker er irrelevant? Vel, den problemstillingen ønsker jeg en avklaring på.

 

Ellers kan jeg også opplyse om at forbrukeren fikk produktet gjennom posten.

 

Anonymous poster hash: 9e522...03a

 

Mente selvfølgelig hvor den næringsdrivende fikk varen sin fra.......

 

Det ble jo ganske tydelig avklart hvor forbrukeren kjøpte varen fra i første setningen min..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...