G-Man™ Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 I sommer røyk den slangen som sender kjølevesken i retur til beholderen. Fikk fikset den, men nesten all vesken hadde runnet ut. Benyttet da vann for å fylle tanken da jeg ikke hadde frostveske tilgjengelig. Bilen går normalt, jeg har etterfyllt med ren frostveske for å få sånn ca 50/50. Men bilen klarer ikke holde temperaturen. Den daler ned til 0, og luften som kommer inn i kupeen er kald, så det er ikke bare måleren som viser feil. Noen tips? Bør jeg tømme hele beholderen og fylle på nytt igjen? Eller er det noe skikkelig galt med bilen? Er en Citroen C8 2005 2.0 diesel det er snakk om Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 SItter sikkert noen luftenippler på de 2 slangene som forsvinner inn torpedoveggen til varmeapparatet. På franskt sitetr det ofte en lufting på termostat huset også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Husk å sette varmeapparatet på fullt mens du lufter systemet. Det bør gjøres med bilen i gang. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Takk, skal prøve det. Men vil det ikke sprute kjøleveske ut? Er ikke denne varm? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Blir motoren varm når du står stille, eller er alt kaldt uansett? Er radiatorviften av hele tiden? Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Den bruker lang tid på å bli varm, men det er vel velkjent med diesel biler. Usikker på det med radiatorviften. Den skal gå hele tiden? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Usikker på det med radiatorviften. Den skal gå hele tiden? Nei, de starter bare en gang i mellom ved behov. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Kan også nevne termostat. Vedvarende lav temp. er en "klassiker" på termostat som har tatt kvelden i åpen-posisjon, dvs. kjølevannet sirkulerer gjennom radiator hele tiden og blir ikke skikkelig varmt. Og som andre har nevnt, du må fylle hele systemet skikkelig opp/lufte. I den forbindelse kan det være spesielle "knep" på enkelte biler, hvis påfyllingspunkt (ekspansjonstank/radiator) er lokalisert lavere nivå enn luftingen. Let på nettet etter manual for din bil evt. Endret 29. oktober 2015 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Takk, skal prøve det. Men vil det ikke sprute kjøleveske ut? Er ikke denne varm? Bare pass på at du ikke åpner når motoren er skikkelig varm. Hvis den er kald eller lunka (under kokepunkt) skal det ikke være fare. Hvis kjølevæska da spruter ut så har du andre problemer. F.eks. gåen toppakning. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Vil jo være litt trykk i systemet. Nå kjenner jeg ikke til løsningen for utlufting på en Citroen, men på mine VAGs så er det i lokket på tanken. Ville kanskje fått undersøkt thermostaten som nevnt tidligere, men hvis det er slik at du får varmluft og så kaldt om hverandre, så er det kanskje litt lite kjølevæske i systemet? Hvordan starter bilen? Hvordan ser olja ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Kan også nevne termostat. Vedvarende lav temp. er en "klassiker" på termostat som har tatt kvelden i åpen-posisjon, dvs. kjølevannet sirkulerer gjennom radiator hele tiden og blir ikke skikkelig varmt. Det var det jeg tenkte på dersom den aldri blir varm. Enkelte dieselbiler blir faktisk ganske fort varme, og holder varmen godt selv i 25 kuldegrader. Vår -08 MB B 2.0 CDI var slik. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er innom her da jeg trodde det var snakk om kjølebag pga topic.. veske bag, taske, mappevæske stoff som er i flytende tilstand, f.eks. vann Men det høres ut som det er luft hvor termostaten sitter eller noe slk ja.. Få luftet skikkelig med noe så enkelt som en spylerslange på lavt trykk om man ønsker å gjøre det på en enkel måte, så tapper man heller av vann å fyller på frostvæske i etterkant.. Dog, skal nevnes jeg og noen kompiser gjorde dette med en gammel rallebil, og brukte litt for høyt trykk.. Da det var ødlagte paktninger og vannet kom ut forgasseren 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Kan også nevne termostat. Vedvarende lav temp. er en "klassiker" på termostat som har tatt kvelden i åpen-posisjon, dvs. kjølevannet sirkulerer gjennom radiator hele tiden og blir ikke skikkelig varmt. Det var det jeg tenkte på dersom den aldri blir varm. Enkelte dieselbiler blir faktisk ganske fort varme, og holder varmen godt selv i 25 kuldegrader. Vår -08 MB B 2.0 CDI var slik. Det samme gjelder min volvo v50 2.0D. Trenger bare to-tre minutter før den er på 90*, nesten uansett temperatur utendørs. Det er kanskje mer vanlig på gamle dieselbiler at det tar mer tid!? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Kan også nevne termostat. Vedvarende lav temp. er en "klassiker" på termostat som har tatt kvelden i åpen-posisjon, dvs. kjølevannet sirkulerer gjennom radiator hele tiden og blir ikke skikkelig varmt.Det var det jeg tenkte på dersom den aldri blir varm. Enkelte dieselbiler blir faktisk ganske fort varme, og holder varmen godt selv i 25 kuldegrader. Vår -08 MB B 2.0 CDI var slik. Snakker du nå om motorvarme eller varmeapparatet? Deres -08 Mercedes B200 CDI hadde nok enten dieseldrevet kjørevarmer eller elektrisk tilleggsvarme. Det samme gjelder min volvo v50 2.0D. Trenger bare to-tre minutter før den er på 90*, nesten uansett temperatur utendørs. Det er kanskje mer vanlig på gamle dieselbiler at det tar mer tid!? Dette skyldes nok en tilleggsvarmer i den aktuelle bilen, en dieselmotor som oppnår 90 grader motortemperatur på 2-3 minutter tviler jeg på at finnes. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Det samme gjelder min volvo v50 2.0D. Trenger bare to-tre minutter før den er på 90*, nesten uansett temperatur utendørs. Det er kanskje mer vanlig på gamle dieselbiler at det tar mer tid!? Dette skyldes nok en tilleggsvarmer i den aktuelle bilen, en dieselmotor som oppnår 90 grader motortemperatur på 2-3 minutter tviler jeg på at finnes. Akkurat det aner jeg ikke noe om, men kan se for meg at det stemmer! Jeg får i alle fall også varmluft i varmeapparatet veldig raskt. Jeg er regelrett imponert over volvoen, sammenlignet med mange andre biler jeg har hatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Min B180CDI hadde ikke dieseldreven kjørevarmer. Jeg tror heller ikke den hadde elektrisk tilleggsvarme; når det var kaldt, tok det noen kilometer før den var varm (motortemp), og det kom heller ikke varme i dysene før motoren var varm. I motsetning til andre diesler jeg har kjørt, ble den likevel rimelig fort varm, og den holdt varmen godt også når det var kaldt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Min B180CDI hadde ikke dieseldreven kjørevarmer. Jeg tror heller ikke den hadde elektrisk tilleggsvarme; Alle B-klasse med CDI-motor har elektrisk tilleggsvarme, rett og slett fordi det er nødvendig. Unntaket er biler med utstyrskode U81, de har nemlig dieseldrevet tilleggsvarmer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hvis du sier det så.... Jeg kjøpte bilen brukt (1 år gammel), så jeg har ikke utstyrsoversikten. En elektrisk tilleggsvarme vil uansett ikke gjøre motoren varm, den virker bare for luften til kupeen. Denne motoren ble ganske fort varm, og holdt varmen selv når det var kaldt. En kollega hadde en Nissan Kashkai (feil stavet i farten) med 1.5 diesel, den ble iskald i både motor og kupe når det ble kaldere enn -10, så det er stor forskjell på dieselmotorer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hvis du sier det så.... Jeg kjøpte bilen brukt (1 år gammel), så jeg har ikke utstyrsoversikten. En elektrisk tilleggsvarme vil uansett ikke gjøre motoren varm, den virker bare for luften til kupeen. Denne motoren ble ganske fort varm, og holdt varmen selv når det var kaldt. En kollega hadde en Nissan Kashkai (feil stavet i farten) med 1.5 diesel, den ble iskald i både motor og kupe når det ble kaldere enn -10, så det er stor forskjell på dieselmotorer. Det stemmer at den elektriske tilleggsvarmen ikke vil gjøre motoren varm, men den gjør to ting: -Hindrer behovet for at varmluft fra motoren må brukes til å varme opp kupeen under mange forhold, det gjør at motoren vil ha mindre problemer med at den mister varme til blant annet oppvarming av kupeen. -Dynamoen blir vesentlig mer belastet enn ellers, noe som også fører til at motoren vil utvikle mer varme enn ellers. Klart det er forskjell, jo mer effektiv motoren er jo mindre overskuddsvarme produserer den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå