J@9 Skrevet 29. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Hei. Muligens ikke helt riktig sted å spørre, men vet det er mange som har peiling på elektronikk her. Evt om noen vet om et forum som kanskje hadde vært bedre å prøvd? Selv har jeg ikke veldig mye peiling på forskjellige komponenter, men har ikke noe problem med å bruke en loddebolt Har forøvrig reparert noen bilforsterkere tidligere, hvor det var transistorer som var kaputt. Men tilbake til saken! Fikk en Alto Mac 2.3 igår, denne har stått i en kjeller som ble oversvømt. Tidligere eier hadde skrudd av lokket for å la den tørke.. men noe har gått galt. Når den slås på så går sikringen i skapet. Alle interne sikringer er ok, samme med automatsikringen på baksiden. Prøvde å nappe ut strømmen som går til hver side av forsterkeren, og da ble det også mørkt.. Så prøvde jeg å nappe ut alle kabler som gikk ut av trafo, når jeg slo den på nå, så begynte viftene å gå. Vil da tro at feilen ligger etter trafo et sted? Nå er det kun et kretskort som er innkoblet (dette har veldig få komponenter), og det tar seg av 220v inn, sikringer, strøm inn og ut av trafo, viftene er også tilkoblet dette kortet, samt en ganske tynn 3 pins kabel som går til ene forsterker sida. Tror det er et par likerettere som sitter på kortet, kan det muligens være disse som tar sikringen? Skal prøve å få tatt noen bilder og laste opp her etterhvert.. Men har litt begrenset med tid til å skru på denne, da det ikke nytter å gjøre noe når guttungen skal "hjelpe" til Har også prøvd å få tak i noe slags servicemanual til denne, men Alto gir ikke ut til private.. kun til sertifiserte Numark og Alto verksteder. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Det kan være skitt som er samlet på et sted som leder strøm der det helst ikke skal. Trenger ikke være slik at denne skitten i seg selv kortslutter, men kan påvirke transistorer nok til at de leder og det opstår kortslutning. Faren er derfor meget stor for følgefeil - dvs det kortslutter gjennom en transistor = overstrøm i transistor = defekt transistor. Ble det gjort forsøk på å spyle bort skitten -og ordentlig opptørking etter kontakt med skittent vann? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Forsterkere kan slå ut sikringen uten at noe er galt. Det går en veldig stor startstrøm, og vanlige automatsikringer klarer ikke håndtere det. Har selv en aktiv sub som alltid tar sikringen, må slå den på to ganger. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Den skjønner jeg også.. Men nei, det ble nok ikke gjort noe forsøk på rengjøring.Men.. nå har det seg sånn at jeg har koblet ut begge sidene på forsterkeren, og fremdeles så går sikringen.Så.. altså må det være problemer før strømmen kommer til selve forsterker kortene.Men ja, utelukker ikke problemer med resten heller, men det tar jeg når jeg får til å skru den på uten at sikringen går, når disse 2 siste kortene ikke er tilkoblet. Men skal se litt mer på den i morgen, måle kablene som går ut av trafoen. Er 2x blå, 2x gul og 2x hvite kabler som går ut av den..Og da regner jeg med at det er AC strøm som går der, og at hvert fargepar da er en utgang fra trafoen. Inn til trafoen går det rød, hvit, sort, gul og grønn kabel. Og selve forsterker kortene går på DC.. For der er det VCC+ og - (rød og sort kabel til begge sider), men usikker på hvor mange volt den går på..Står noe på trafoen, men klarte ikke å tyde alt, hehe Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Forsterkere kan slå ut sikringen uten at noe er galt. Det går en veldig stor startstrøm, og vanlige automatsikringer klarer ikke håndtere det. Har selv en aktiv sub som alltid tar sikringen, må slå den på to ganger. Jeg kjenner til problemet Bruker en PA forsterker til daglig.. denne har vel til gode å ta noen sikringer enda.. Men den jeg brukte til det samme før, den tok sikringen 1-3 ganger i uka.. Og det er nok pga startstrøm. Skulle nok hatt et hakk tregere sikring i skapet. Men, er nok noe annet som er problemet med denna Altoen Har sett et par problemer.. men dem tar jeg når jeg kommer så langt.. f.eks pot meterene til volume, er ganske hvite av irr.. Så dem må nok byttes.. Men liten vits om jeg ikke får liv i den Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Legger ved et par bilder her.. Det første er av kretskortet som er tilkoblet, men uten kablene ut fra trafoen.Det andre er av en av likeretterene.. Sitter 2 ved siden av hverandre, og dem koster ca 25kr pr stk på ebay.. så dem er jo verdt å prøve å bytte, om noen flere enn meg mistenker dem? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2015 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Har du et multimeter så er det enkelt å sjekke. En kortsluttet likeretter måler ganske få Ohm. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2015 Det har jeg Får se på det i morgen Har planer om å måle ut fra trafo også, som tidligere nevnt. Regner med at strømmen kommer inn, går videre via sikringen bak, bryteren foran, inn til trafo, ut til likeretter, samt andre komponenter på dette kortet?Regner også med at det er en spenningsregulator et sted på dette kortet, da jeg ikke regner med at viftene er 220V.. Uten å ha sett på dem.. Men ut fra tykkelse på kablene dems, så vil jeg tippe 12V, og også med tanke på andre PA forsterkere jeg tidligere har drivi å skrudd på Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Liten update.. Alle utganger på trafoen viser det samme, 57V.. Skal vel egentlig være 54 i følge trafoen.. men dette er målt uten belastning.Men når den har stått på i bortimot et halvt minutt, så begynner det å lukte varm elekronikk.. Og har funnet ut at det er motstanden som mest sannsynlig går til viftene, som blir varm.Men det er vel ganske normalt?, men skal sies at den var ubehagelig å kjenne på. Sitter også en transistor rett ved siden av, som jeg fikk støt av å ta med, med strømmen på, denne var ikke varm. Skal også sies at viftene er 12V, og mest sannsynlig ikke koblet igjennom trafoen.Og det er nok trafoen som tar sikringen.. For den har gått flere ganger ved oppstart nå..Fikk slått den av og på 2-3 ganger med 10-15 sekunders mellomrom, uten at den gikk.. men plutselig gikk den ved oppstart igjen. Og automatsikringen bakpå, er 8A, så den burde teoretisk funke greit på 16A kurs, som den er koblet på.. Men det er vel det at startstrømmen er for stor, samt at det er andre ting på samme kurs. Ellers kan det se ut som om likeretterene er ok.. Dem måler begge mellom 5-600 ohm ved diode test fra AC til DC.*Edit* Koblet inn utgangene på trafoen igjen.. Men tror muligens jeg koblet noe feil.. Den slår seg på, men jeg fikk 0V DC på utgangene fra likeretterene.Jeg tok bilder før jeg nappet ut kablene, men.. det var temmelig vanskelig å se forskjell mellom blå og lilla på bildene.. Men om jeg hadde koblet noe veldig feil, så ville vel sikringen gått, pga kortslutning i trafo. Men ut ifra tilkoblingspunktene på kortet, så virker det som om 2 og 2 par i trafoen er koblet i serie?For på kortet er det 2x3 pins som kun er koblet sammen, her går det en lilla og en gul inn på ene punket (disse er da koblet sammen via kortet), på andre er hvit + blå tilkoblet.Og resten av kablene går rett til likeretterene.. men mulig det er der det har blitt noe feil med koblingene? Endret 30. oktober 2015 av J@9 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. oktober 2015 Dagens update:Har fått koblet til trafo igjen, og målte litt over 100V DC på hver av likeretterene Tok derfor sjansen på å koble til begge forsterker kortene, og slo den på.. Første forsøk så lyste power, protect og clipping på Channel 2.Etter et par sekunder slukket protect som normalt, så det ser ut til å ikke være noe alvorlig feil med forsterkeren ihvertfall! Slo den deretter av, og vrei litt på volum knappen til channel 2, og slo den på igjen.. da lyste ikke clipping pæra lengre..Så kan jo tyde på feil med volum knappen.. men dette var ikke helt uventet.. sånn som dem ser ut på baksida Så.. nå må jeg bare finne noe høyttalere og kabler så jeg får testet den skikkelig Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 2. november 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november 2015 Blitt mange poster dette.. Men siste update nå. Testet den idag, og begge kanaler fungerer. Den har litt oppstartsclipping som veksler mellom kanalene.. Noen ganger kanal 1 og noen ganger kanal 2, og andre ganger ikke noe. Litt skurring ved justering av volum på begge kanaler, det er litt skurring på ca halvt volum, og litt når man nesten når maks volum. Ellers ser den ut til å fungere fint Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. november 2015 Rapporter Del Skrevet 2. november 2015 Skurringen kan komme av belegg på potmeteret. Kan bli bedre av å vri mange ganger fram og tilbake. Prøv å få sprayet inn litt elektronikkrens først. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. november 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2015 Det er nok mulig ja, men dem ser ikke helt bra ut fra baksiden heller.. så dem burde vel helst blitt byttet.. Men usikker på hva slags modell det er, og om man isåfall kan få noe billig på ebay f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå