tmg Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Hei Jeg vil bygge en billigst mulig pc som kan dra spill som world of warcraft og heroes of the storm eller lignende på et litt høyere nivå enn det min asus n56vz klarer, som nå brukes av min kjæreste. Jeg har et geforce 560ti kort liggende som jeg brukte før i min egen stasjonære. Jeg er usikker på hvilke deler som faktisk er brukbare i budsjettklassen. Det er jo ofte en hårfin grense mellom helt ubrukelig og ok-brukbart når man beveger seg ned mot 500 kr på prosessor og lignende. Er det noen som har noen tips? Jeg vil helst bruke under 2000 kr på prosjektet(men er redd det ikke er realistisk). Jo mindre jo bedre. #student Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Duger for eksempel 'Intel pentium g3258'? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Pentium g3258 er en suveren overklokker og den fungerer greit til de aller fleste spill. Den har kun to kjerner, så den vil ikke kjøre spill som etter hvert krever fire kjerner. Hvilke deler har du fra før? Trenger du OS? Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg har kun nevnte skjermkort liggende. Tror jeg kan skaffe OS via skolen, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Du bør nok heller lete på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Hva med denne lista? Vil dette fungere, da ender prisen på 2700, noe over de 2000 jeg skulle ønske jeg slapp unna med, men det er fortsatt et relativt lavt tall. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Hvis du ønsker å utnytte G3258 så bør du ha et hovedkort du kan overklokke skikkelig på, samt en OK kjøler. Har du tenkt å gå low-end brikkesett og stock kjøler kan du like så godt kjøpe en i3. Du bør også ta et dual-channel sett med ram, kom ikke frem fra listen din om det var det. Man kan riktignok klokke G3258 på en god del hovedkort jfr denne tråden, men har ikke prøvd det selv så er litt forsiktig med å anbefale det. http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948 Du trenger jo også en harddisk eller SSD. Jeg ville aldri brukt penger på dette en gang, det er bortkastet hvis du har tenkt å spille. Du må putte mer penger i det. Endret 29. oktober 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 I tillegg til CPU-kjøler for å klokke, så trenger du også et lagringsmedie (SSD/HDD). Da øker prisen med bortimot 1K. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Og hvis ikke du kan skaffe OS kan du slenge på en tusenlapp til .. Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Hva er det rimeligste jeg kan slippe unna med i din mening da? Dette er snakk om en pc som kun skal dra wow og diablo3, samt kanskje league of legends/heroes of the storm. Dette for at frøken skal ha noe litt bedre enn enn laptop å spille på når vi spiller sammen. Jeg prøver ikke å bygge en pc for å dra de nyeste råeste spillene på max, bare en budsjettvennlig pc som kan dra wow/diablo på rundt medium(+?) uten lagg. Jeg har ikke noe budsjett satt i sten, men vil slippe unna med så lite som mulig. Min tankegang er dette; jeg sitter selv på en 4 år gammel pc, som da kostet rundt 8000 og den drar alt jeg spiller på omtrent maks. (skrur av skygger og lignende ting som jeg ikke synes er spesielt viktige for spillopplevelsen om det er nødvendig) Da tenker jeg at en pc med nyere teknologi og lavere pris kunne være nesten like bra. Det er godt mulig at min tankegang er gal. Og at nyere (og billigere) ikke dekker det samme som gammel dyrere. Lenke til kommentar
otl Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=66397288&searchclickthrough=true&searchQuery=3770k og https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/oppgraderingspakker/kabinettogstromforsyning/coolermaster-elite310500wwhite/210638.11104/ Det blir 3200 kr så mangler du hdd, om du har OS fra før Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Nytt fra NetOnNet: Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) Merkelig valg av minnesett til Z77 må jeg si (finn-annonsen) Endret 29. oktober 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
otl Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Merkelig valg av minnesett til Z77 må jeg si (finn-annonsen) La merke til den jeg å, men det går da. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jada, bare rart .. Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg er litt skeptisk mot brukte pc-deler, spesielt om omnithunders liste er god, da den er billigere enn det brukte. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Du sammenligner en 2 kjerner med 2 tråder mot en 4 kjerner med 8 tråder da. 3770K blåser G3258 ut av vannet. Men jeg kan skjønne at du ikke ønsker kjøpe brukt, det er jo alltid en risiko. Hva slags oppløsning har du tenkt å spille i btw? Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Akkurat nå er det en 20" jeg har tilgjengelig som ekstra skjerm, men det blir vel å skaffe en 24" skjerm så fort det lar seg gjøre. Men hvor ligger det opsettet som omnithunder satte opp på skalaen din? Fortsatt ikke verdt å bruker penger på, eller et ok opsett? Gjør det en verden av forskjell om jeg øker budsjett til 5-6000 eller vil det bare gjøre den bittelitt bedre? Kort sagt: Hva er mest bang for buck av budsjettrammer? Hvor mye må man ut med for en god, men ikke best pc? Som nevnt er det ikke de råeste spillene som er mest aktuellt, men det er jo greit om pcen har noe sprett. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Jeg spurte om oppløsning, ikke skjermstørrelse. Dette er litt viktig, fordi hvis du har en noe eldre skjerm med lavere oppløsning enn 1080p (1920*1080) så kan du slippe unna med hardware med lavere ytelse. Lenke til kommentar
tmg Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Det blir nok 1920*1080. Regner med at jeg kjøper noe som Samsung 24" LED LS24D340H (1400 kr) på komplett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå