McShortFuse Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Fikk en merkelig feil på min PC igår. Kan starte med å liste opp hva som befinner seg i PCen: MSI Z97 Gaming 7 HK Intel Core i5 4690k CPU 8 GB Corsair Vengeance RAM Asus GTX 580 Direct CUII GPU Asus Xonar Essence STX Lydkort Crucial M4 128 GB SSD Seagate Barracuda 1 TB HDD Windows 10 Pro 64 bit OS Startet den opp som jeg pleier å gjøre, men la merke til at oppløsningen på låseskjermen var ekstremt lav. Og da jeg fikk sjekket dette i kontrollpanelet for skjermkortet så fikk jeg sjokk.. Den eneste tilgjengelige oppløsningen var 640x480! Prøvde å reinstallere den nyeste driveren, men etter en reboot av PCen så var oppløsningen den samme. Gjorde også en Clear CMOS, som gikk greit nok, men fortsatt ingen forbedring. Senere så koblet jeg til en 32" LCD TV for å se om det var noen endringer, der fikk jeg opp hele rekka av oppløsninger som skjermkortet støtter. Hva kan være feil, og hva kan jeg gjøre for å fikse det? Men da jeg endelig fikk begynt å bruke PCen igjen, så oppdaget jeg noe nytt. Lyden var borte, på en måte.. Fikk lyd via høytallere på TVen, men det var helt tyst da jeg skulle prøve å kjøre de samme lydene gjennom lydanlegget. Anlegget er Corsair SP2500 forresten. La merke til at TVen dukket opp som egen lydenhet, så kan det bare hjelpe å deaktivere den for at lyden skal komme ut fra anlegget istedet? Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 1. Lyden.Det er normalt at lydenheten endres til HDMI når du kobler til en TV med HDMI kabel. Du kan selv endre dette tilbake til den vanlige enheten dersom du vil ha lyden der i stedet. 2. Grafikk. Avinstallerte du driveren først? Har du sett i Enhetsbehandling om driveren faktisk ble installert riktig? Hva slags kabel har du brukt til skjermen? Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 1. Lyden. Det er normalt at lydenheten endres til HDMI når du kobler til en TV med HDMI kabel. Du kan selv endre dette tilbake til den vanlige enheten dersom du vil ha lyden der i stedet. 2. Grafikk. Avinstallerte du driveren først? Har du sett i Enhetsbehandling om driveren faktisk ble installert riktig? Hva slags kabel har du brukt til skjermen? 1. Hvordan får jeg endret det igjen? Er en stund siden jeg gjorde det sist. 2. Jeg avinstallerte driveren, deretter restartert jeg PCen før jeg reinstallerte driveren. Sjekket ikke i Enhetsbehandling. Brukte en DisplayPort-kabel til skjermen. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 (endret) 1. Høyreklikk på høyttaler ikonet nede i hjørnet og velg avspillingsenheter, velg så enheten du vil bruke og trykk så på bruk standard. 2. Hvordan avinstallerte du driveren? Prøv å slett driveren på nytt med DDU, og installer den på nytt fra nvidia sine sider. Enten her eller fra Geforce Experience Endret 30. oktober 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Har prøvd det på punkt 1 allerede, fungerer ikke. Skal prøve DDU i morgen etter jeg har kommet hjem fra jobb. Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Har nå prøvd DDU og kan meddele at det fungerte. Jeg får nå opp ALLE oppløsninger som er tilgjengelig for skjermen i Nvidia Kontrollpanel. Men, lyden er fortsatt borte.. Skal sjekke om enten kablene ut fra lydkortet, eller selve lydkortet, sitter dårlig. Eventuelt reinstallere driveren til lydkortet. Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 30. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2015 Og der løste jeg problemet med lyden også.. Nesten litt flaut å si det, men jaja.. Skulle dra fram PCen fra under skrivebordet for å komme til sidepanelet på kabinettet. Men før jeg åpnet panelet børstet jeg vekk noe støv som lå bak maskinen. Mens jeg gjør det så la jeg merke til en kabel som lå gjemt under den lille hybelkaninen. Det er her jeg legger merke til hvor våken jeg har vært i det siste.. Hadde glemt at RCA-kablene som er koblet til lydkortet egentlig er en splitter, for det det var nemlig den andre enden, den enslige 3,5 mm jacken, som lå under støvet. Så da dyttet jeg PCen pent på plass igjen og fant igjen den andre kabelen som skulle kobles til 3,5 mm splitteren. Og vips, så hadde jeg lyd igjen gitt! Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Hehe, godt å høre du fikk fikset det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå