Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av førstegangsbil


danielch

Anbefalte innlegg

Hei. 

Skal endelig ta meg sammen og få fullført oppkjøringen i Januar, noe som betyr at jeg trenger en bil. Jeg lever på studentbudsjett med samboeren og har satt av 20.000 (inkl omreg/årsavgift) til bilkjøp i januar, samt at vi har cirka 2-3000 i månedlig budsjett (forsikring/bensin). Er ute etter en bil som fungerer bra til følgende:

  • Til og fra skolen (1 mil cirka)
  • Grei å forsikre
  • Svensketurer (bor i Hønefoss), greit med billig mat og tobakk. 
  • Turer til og fra Fredrikstad der vi har familie
  • Eventyr og kjørejobber
  • Være i forsvarlig teknisk tilstand (minst mulig reparasjoner)
  • EU godkjent til 2017

For tiden har jeg lagt ekstra godt merke til følgende biler:

  • VW Passat (Mye fint)
  • Audi A4 (En kamerat hadde en 1996 A4 Automat som lakk olje, klakket i rattet slik at den nesten begynte å svinge selv samt at den kvelte seg selv når man svingte for brått til venstre i lav fart).
  • Audi A6 (Sett mye fint av denne, som regel i bedre stand enn A4).
  • Mazda 6 (Sett et par i OK tilstand på finn).
  • Mazda 626 (Hadde en selv, fin bil men jeg lot den sto litt lenge - mugg i interiør)-
  • Mercedes C180 (en kamerat kjøpte en slik strøken hvor boksen som tar seg av nøkkelen røyk med reparasjon til 15.000 når han ga det samme for bilen, endte på skroten - er dette vanlig med denne bilen?)

Har også sett på Toyota, disse husker jeg hadde en del varmeproblemer etter tidligere erfaringer. Har ikke peiling på mekk i det hele tatt (kan fylle vinduspylervæske, fylle olje, bytte viskere, cd spiller og ting på det nivået der)...

 

Noen som har noen gode tips? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp noe Japansk. Selv om Audi, VW og til dels Mercedes ikke har voldsomt mye feil ved de, koster det som regel skjorta når noe først går i stykker, samt at slitedeler og ting som er typisk å bli ødelagt på biler etter x kjørelengde koster betydelig mer enn på en Japansk bil av merke Toyota, Honda, Mazda og Lexus. Ser også at disse merkene havner som regel rundt top 5 i de fleste statistikker og undersøkelser, hvor min personlige erfaring tilsier det samme og de aller fleste mekanikere og bilselgere jeg har pratet med også anbefaler Japanske biler, spesielt Toyota.

 

Det er ingen tvil om at Audi og Mercedes stort sett ser bedre ut, men man må også betale prisen for det, noe som ikke egner seg for studenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva med Mazda 6? F.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59714092om du ser bort ifra EU? Stilig og pen bil til å være Japse. Har ikke troen på Toyota da halve familien kjører Starlet som det har vært trøbbel med samt en kompis som fikk problemer med en eldre Corolla som bare spytta ut kjølevæske uansett hva vi gjorde. Motoren overasket med at den klarte seg mange mange mil og måneder med full kok på motoren (endte med å kjøre på 2 sylindere).

Lenke til kommentar

slitedeler og ting som er typisk å bli ødelagt på biler etter x kjørelengde koster betydelig mer enn på en Japansk bil av merke Toyota, Honda, Mazda og Lexus.

Hvor i all verden tar du dette fra?

Slitedeler til min Mercedes er overraskende billig, selv om det er en relativt velutstyrt bil.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke kompisens feil at nøklene brått ikke fungerte der han stod midt på natta på bensinstasjonen. Han tok godt vare på tingene sine, bilen låste seg og nektet å gjenkjenne nøkkelen. Om det hadde vært en Yaris hadde det ikke vært noe problem å dratt til skraphandler for å bytte tenningslås, ihvertfall billigere enn 18k. Merca hadde så mye elektronikk at det hadde bare vært å gitt opp. 

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Annser det ikke som en slitedel men en helt unødvendig og innviklet elektrisk løsning som lett kan ryke på eldre biler. En veldig dyr gimmick med andre ord. 

Er jo det som er hele greia med tyske premiumbiler. Mercedes og bmw lager luksusbiler som er omtrent umulig å stjele uten nøkkelen. 

 

Anbefaler som han litt opp i tråden å gå for en billig japsebil. Er ingen drøm å kjøre men de holder lenge, har billige deler og bruker lite drivstoff. Bare pass på at det ikke er mye rust på kanaler og annen bærende struktur. 

Lenke til kommentar

Men fortsatt usikker på hvilket merke/modell jeg skulle gått for om jeg velger japse. For øyeblikket frister Mazda 626 (1996-1998) og Mazda 6 (2002-2004). Noen andre merker/modeller? Toyota frister veldig lite da de ser ut som gamle skoesker fra 80-tallet, er ute etter en god kombinasjon av det praktiske iht prisklasse og utsende og. (Vet jeg er kravstor, men ser at man kan komme over mye fint til under 20). Eventuelt så ser en Mitsubishi Galant veldig bøs ut, hørt veldig mye bra om den fra venner og familie og!   :)

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Kor låst er du på driftsbudsjettet ditt? Litt avhengig av kva slags reperasjonar og slikt du må påregne så har du eit budsjett på omtrent det som er realistisk. Men du bør ha muligheit til å påkoste bilen litt ekstra når det blir behov for det. Enten via ein bufferkonto eller gjennom ein ekstrajobb.

Sjølv om du kan være heldig så kan det fort være litt risikosport med ein billigbil som har kjøyrt langt, kvar gong noke blir øydelagt så må du også forløpande vurdere om det er verdt å reparere bilen eller om du heller bør kjøpe ein ny bruktbil.

 

Ellers så bør du sjølvsagt vurdere litt ekstra kor stort behovet for eigen bil er så lenge du/dere studerer. I løpet av årets fyrste 12 månedar så bruker du tross alt for ca 50 000 kr på bil når ein rekner inn både kjøpsprisen og årlige utgifter, dette utgjer godt og vell ein 1000-lapp i veka.

Du kan kjøpe mykje dyr norsk mat og tobakk, pluss å reise med taxi før det lønner seg å kjøpe bil for å harryhandle og farte rundt på eventyr..

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke kompisens feil at nøklene brått ikke fungerte der han stod midt på natta på bensinstasjonen. Han tok godt vare på tingene sine, bilen låste seg og nektet å gjenkjenne nøkkelen. Om det hadde vært en Yaris hadde det ikke vært noe problem å dratt til skraphandler for å bytte tenningslås, ihvertfall billigere enn 18k. Merca hadde så mye elektronikk at det hadde bare vært å gitt opp.

Nå har de fleste biler fra rundt tusenårskiftet og fremover elektronisk startsperre der nøkkel og bil kommuniserer.

 

Om man mister nøkkelen på en bil med slikt er det ikek bare å kjøpe ny tenningslås hos skroten.

Du tar rett og slett feil.

Lenke til kommentar

Men fortsatt usikker på hvilket merke/modell jeg skulle gått for om jeg velger japse. For øyeblikket frister Mazda 626 (1996-1998) og Mazda 6 (2002-2004). Noen andre merker/modeller? Toyota frister veldig lite da de ser ut som gamle skoesker fra 80-tallet, er ute etter en god kombinasjon av det praktiske iht prisklasse og utsende og. (Vet jeg er kravstor, men ser at man kan komme over mye fint til under 20). Eventuelt så ser en Mitsubishi Galant veldig bøs ut, hørt veldig mye bra om den fra venner og familie og!   :)

Det er begrenset med krav du kan stille til et vrak for 20 tusen. For den prisen får du en bil som er et vrak eller like før den er et vrak.

Sky ALT som er tysk, de er mye dyrere å holde i drift. Husk at dette er en veldig lav prisklasse og årlig vedlikehold for en bil kjøpt for 20 kan fint bli 20-30 tusen i året. Bare nevner det. Ikke kjøp FOR billig, det kan bli meget dyrt.  Dette må være greit for en billigbil beregnet på ikke-bilinteresserte personer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66155371&searchclickthrough=true

Husk at du sjekker bilen nøye og prut på prisen. Det er mange titusener biler til salgs, for all del snu hvis førsteinntrykket er dårlig.

F.eks bilen er total skitten, full av søppel osv. Det sier noe om hvordan den er brukt og vedlikeholdt.

Lenke til kommentar

Kor låst er du på driftsbudsjettet ditt? Litt avhengig av kva slags reperasjonar og slikt du må påregne så har du eit budsjett på omtrent det som er realistisk. Men du bør ha muligheit til å påkoste bilen litt ekstra når det blir behov for det. Enten via ein bufferkonto eller gjennom ein ekstrajobb.

Sjølv om du kan være heldig så kan det fort være litt risikosport med ein billigbil som har kjøyrt langt, kvar gong noke blir øydelagt så må du også forløpande vurdere om det er verdt å reparere bilen eller om du heller bør kjøpe ein ny bruktbil.

 

Ellers så bør du sjølvsagt vurdere litt ekstra kor stort behovet for eigen bil er så lenge du/dere studerer. I løpet av årets fyrste 12 månedar så bruker du tross alt for ca 50 000 kr på bil når ein rekner inn både kjøpsprisen og årlige utgifter, dette utgjer godt og vell ein 1000-lapp i veka.

Du kan kjøpe mykje dyr norsk mat og tobakk, pluss å reise med taxi før det lønner seg å kjøpe bil for å harryhandle og farte rundt på eventyr..

Det er veldig mange av mange forskjellige grunner, egentlig. Vi kan være fleksible på budsjettet da vi er heldige med lav husleie og lave utgifter. Budsjettet vårt på 2-3000 er et estimat, har et nødbuffer på 2,5k i mnd.

 

Vi trenger bil av mange grunner, vi bor i Hønefoss der ikke alt er sentralt, alle våre venner og mye familie bor i Fredrikstad og nesten bare bussbudsjettet alene er høyere enn det vi har satt av til bil. Vi går faktisk 200,- i pluss i budsjettet (siden før bil var satt på budsjett) når vi regner med alle postene fra harryhandel til forsikring og bensin. Tenkte også å ta kjørejobber for å gjøre resultatet enda bedre (er heller ikke et absolutt must).

 

Det blir ikke snakk om mye daglig bruk. Til og fra skole, sverigetur 1 gang i måneden (tenker å slå inn Fredrikstad under samme tur for å slippe ekstraturer). Butikken er 300m fra leiligheten så da sparer man litt der og.

 

 

 

Men fortsatt usikker på hvilket merke/modell jeg skulle gått for om jeg velger japse. For øyeblikket frister Mazda 626 (1996-1998) og Mazda 6 (2002-2004). Noen andre merker/modeller? Toyota frister veldig lite da de ser ut som gamle skoesker fra 80-tallet, er ute etter en god kombinasjon av det praktiske iht prisklasse og utsende og. (Vet jeg er kravstor, men ser at man kan komme over mye fint til under 20). Eventuelt så ser en Mitsubishi Galant veldig bøs ut, hørt veldig mye bra om den fra venner og familie og!   :)

Det er begrenset med krav du kan stille til et vrak for 20 tusen. For den prisen får du en bil som er et vrak eller like før den er et vrak.

Sky ALT som er tysk, de er mye dyrere å holde i drift. Husk at dette er en veldig lav prisklasse og årlig vedlikehold for en bil kjøpt for 20 kan fint bli 20-30 tusen i året. Bare nevner det. Ikke kjøp FOR billig, det kan bli meget dyrt.  Dette må være greit for en billigbil beregnet på ikke-bilinteresserte personer: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66155371&searchclickthrough=true

Husk at du sjekker bilen nøye og prut på prisen. Det er mange titusener biler til salgs, for all del snu hvis førsteinntrykket er dårlig.

F.eks bilen er total skitten, full av søppel osv. Det sier noe om hvordan den er brukt og vedlikeholdt.

 

Er fult klar over dette. Har flere medstudenter med fine biler til rundt 10.000 (strekker meg litt lengre selv) som går som klokker. En kamerat har en Galant som starter på første forsøk i -40 (vinterene her blir kalde) og har kjørt problemfritt i over 2 år nå. Tenker å ha med meg en i familien som er veldig dyktig mekanisk når jeg skal prøvekjøre. Tenker å sjekke at oljen er fin i fargen, at mottorrommet ser bra ut, at interiør og bil er ryddig og pent (sier mye om tidligere eiere) og sørge for å styre unna biler med tredjeparts "jdm" crap som skriker "råner" og ungdomsskjøring. 

 

 

 

Nå er det jo ikke kompisens feil at nøklene brått ikke fungerte der han stod midt på natta på bensinstasjonen. Han tok godt vare på tingene sine, bilen låste seg og nektet å gjenkjenne nøkkelen. Om det hadde vært en Yaris hadde det ikke vært noe problem å dratt til skraphandler for å bytte tenningslås, ihvertfall billigere enn 18k. Merca hadde så mye elektronikk at det hadde bare vært å gitt opp.

Nå har de fleste biler fra rundt tusenårskiftet og fremover elektronisk startsperre der nøkkel og bil kommuniserer.

 

Om man mister nøkkelen på en bil med slikt er det ikek bare å kjøpe ny tenningslås hos skroten.

Du tar rett og slett feil.

 

Var ingen problem med min kjære Mazda (tenningslåsen slet med å skille på av og på), det. Heller ikke med kompisens A4 (ny tenningslås etter knekt nøkkel) og min andre kamerats E36. Kommer nok aldri til å betale en krone for en Merce i den prisklassen uansett. Orker ikke å skrive att og fram om samme problem, vi hadde en ****** dårlig erfaring med den C-klassen. Helt j***** på vinterføre grunnet bakhjulsstrekk og ingen ESP, slet med understyring hele tiden (skrensa på E6 i høy fart, aldri vært borti en bil som føles så utrygg, løs og treg i reaksjonene på veien - nesten som å sitte å spille båtsimulator). 

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...