Gå til innhold

Den "store" FreeNAS tråden

Anbefalte innlegg

Mangler noe nettverksinnstillinger tipper jeg (Network -> Global Configuration)?

Definer gateway og prøv med Google sine DNS servere f.eks.

8.8.8.8

8.8.4.4

Takk for svar. Prøvde å endre Nameserver1 og Nameserver2 til 8.8.8.8 og 8.8.4.4 men det hjelper ikke. Tror ikke det har så mye med nettverksinstillingene å gjøre. Den starter jo å laste ned. Noen ganger stopper installasjonen under oppsett av jail. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er mulig.

Det fins en del plugins som kan installeres som standard i freenas. Men freenas kan også opprette egne VMs som du kan installere på. Har ikke testet dette selv.

Det mest spennende i denne retningen er at det jobbes med å integrere docker. Det er sagt at docker skal være med fra version 11.1, mens vi er på version 11.0 nå.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei

Har et par spørsmål rundt min nyoppsatte (og min første) Freenas server. Tenker jeg like gjerne kan ta det her, istedenfor å lage egen tråd.

Er det noen grunn til å lage flere enn 1 pool?

Hva er forskjellen på Stripe, Mirror, Raid osv? Og hva er fordelene med de forskjellige?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Stripe, Mirror, Raid osv? Og hva er fordelene med de forskjellige?

Raid er egentlig å koble flere disker sammen til en stor disk.

Dette kan gjøres på flere måter, men hovedkategoriene er mirroring og striping som du nevner.

Mirroring: Si du har to disker på 4TB hver og lager et mirror raid av disse, da vil du sitte igjen med et volum på 4TB, når du skriver data til dette volumet blir dataene lagret dobbelt, fordelen med dette er at du alltid har to kopier av disken i tillfelle den ene disken ryker.

Striping: Si du har to disker på 4TB hver og lager et striping raid av disse, da vil du sitte igjen med et volum på 8TB, når du skriver data til dette volumen vil alle filer deles opp i små biter som fordeles på begge diskene. Fordelen med dette er at du dobler lese og skrivehastigheten til volumet sammenliknet med en vanlig disk. Bakdelen er at dersom en av diskene ryker så sitter du kun i gjen med halvparten av alle filer, og ettersom dette er oppdelte filer er det og regne som kurrupt data, aka søppel.

Det finnes også mange forskjellige varianter av RAID som kombinerer disse to teknikkene som gjør at du kan få det beste fra to verdner, men det forutsetter at du har mer enn 2 disker.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raid er egentlig å koble flere disker sammen til en stor disk.

Dette kan gjøres på flere måter, men hovedkategoriene er mirroring og striping som du nevner.

Mirroring: Si du har to disker på 4TB hver og lager et mirror raid av disse, da vil du sitte igjen med et volum på 4TB, når du skriver data til dette volumet blir dataene lagret dobbelt, fordelen med dette er at du alltid har to kopier av disken i tillfelle den ene disken ryker.

Striping: Si du har to disker på 4TB hver og lager et striping raid av disse, da vil du sitte igjen med et volum på 8TB, når du skriver data til dette volumen vil alle filer deles opp i små biter som fordeles på begge diskene. Fordelen med dette er at du dobler lese og skrivehastigheten til volumet sammenliknet med en vanlig disk. Bakdelen er at dersom en av diskene ryker så sitter du kun i gjen med halvparten av alle filer, og ettersom dette er oppdelte filer er det og regne som kurrupt data, aka søppel.

Det finnes også mange forskjellige varianter av RAID som kombinerer disse to teknikkene som gjør at du kan få det beste fra to verdner, men det forutsetter at du har mer enn 2 disker.

Takk for god forklaring, har nå satt det opp som mirror. Og i lyset av infoen din så velger jeg å fortsette med det :)

Lenke til kommentar

Men husk backup uansett ;) en brann eller lynnedslag, eller virus for den slags skyld kan ta knekken på begge samtidig.

Helt sant. Men hvordan gjøre backup enkelt? Bruker du ekstern harddisk til de viktige tingene? Ekstra harddisker i serveren til backup hjelper lite mot brann og lyn som du nevner :)

Ellers, hvor høy hastighet bør jeg forvente når jeg laster over filer til serveren fra pcen? Ligger rundt 40-50Mb/s nå.

Jeg har opprettet et Zvol som er initialisert som en ISCSI disk på PCen. Har også satt opp dataset som er satt opp med FTP tilgang.

Hva er er, og hva er forskjellen på Zvol og Dataset? Får ikke velge dataset når jeg setter opp ISCSI, og heller ikke Zvol når jeg setter opp FTP. Ønsker mulighet til å sette opp FTP på samme som ISCSI. Er dette mulig?

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk på FreeNAS selv så ta alt med en klype salt:

Zvol er en funksjon i ZFS filsystemet som lar deg koble deg bruke den som en rå disk uten filsystem. Med Zvol kan du koble seg til via iSCSI. Når du bruker iSCSI så mappes det opp som en faktisk disk som helt og holdent styres av klienten på hardware-nivå. Det vil også si at du kan ikke bruke den til andre klienter eller protokoller samtidig. Så, nei, ikke noe FTP der.

Dataset er en "mappe", dette er nok det mest aktuelle for de fleste.

Her kjører filsystemet på freenas-et og du kan lage et eller flere share (SMB, FTP, NFS++) samtidig. Merk at det i FreeNAS-miljøet ikke er anbefalt å ha flere protokoller med forskjellige former for autentisering kjørende på samme share ettersom det kan skape konflikter ifbm rettigheter.

Selv holder jeg på å sette opp FreeNAS-et mitt nå, jeg har to disker, et volum på hver disk (ingen raid).

På det ene volumet har jeg to datasett, "data" og "video", på det andre volumet har jeg et dataset "nedlastning".

Har så laget et SMB share for hvert av disse.

Opprinnelig tenkte jeg å gå for NFS grunnet bedre linux-kompatibilitet ut av boksen, men slo fra meg tanken da jeg fant ut at det hadde for store begrensninger når det kommer til rettigheter.

Hva er det egentlig du ønsker å oppnå?

Lenke til kommentar

Jeg er helt fersk på FreeNAS selv så ta alt med en klype salt:

Zvol er en funksjon i ZFS filsystemet som lar deg koble deg bruke den som en rå disk uten filsystem. Med Zvol kan du koble seg til via iSCSI. Når du bruker iSCSI så mappes det opp som en faktisk disk som helt og holdent styres av klienten på hardware-nivå. Det vil også si at du kan ikke bruke den til andre klienter eller protokoller samtidig. Så, nei, ikke noe FTP der.

Dataset er en "mappe", dette er nok det mest aktuelle for de fleste.

Her kjører filsystemet på freenas-et og du kan lage et eller flere share (SMB, FTP, NFS++) samtidig. Merk at det i FreeNAS-miljøet ikke er anbefalt å ha flere protokoller med forskjellige former for autentisering kjørende på samme share ettersom det kan skape konflikter ifbm rettigheter.

Selv holder jeg på å sette opp FreeNAS-et mitt nå, jeg har to disker, et volum på hver disk (ingen raid).

På det ene volumet har jeg to datasett, "data" og "video", på det andre volumet har jeg et dataset "nedlastning".

Har så laget et SMB share for hvert av disse.

Opprinnelig tenkte jeg å gå for NFS grunnet bedre linux-kompatibilitet ut av boksen, men slo fra meg tanken da jeg fant ut at det hadde for store begrensninger når det kommer til rettigheter.

Hva er det egentlig du ønsker å oppnå?

Takk for oppklarende svar.

Ønsker muligheten til å lagre filer på serveren som skal arbeides på direkte. Ønsker samtidig å ha en delt mappe som jeg kan browse på playstation, til å vise bilder og video.

Slik jeg forstår det, så er det best å kanskje dele inneholdet i 2? Og bruke ISCSI til filene jeg jobber med (videoredigering f.eks). Og flytte de ferdige filene (bilder, video osv) til dataset, som blir delt på nettverket - og da tilgjengelig på playstation? Kom gjerne med innspill.

Forøvrig så får jeg ikke opp en delt dataset på playstation, men den viser på pcen under "nettverk".

Lenke til kommentar

Kjører da ikke freenas, men xigmanas og koblet da nettverksdisker med 10Gbps og er som å jobbe med en intern disk.

Latency er så og si null med det blotte øyet, og overføringer er bra selv om det er snurredisker..

Videoredigeringer har jeg ikke gjort men mener jeg kan finne en thread om akkurat dette.

Dog mener jeg han hadde brukt noen $ på prosjektet :)

Lenke til kommentar

Skal du drive med videoredigering, så er det iSCSI eller NFS med RDMA som gjelder fra NAS. Mellanox Connect-X2(trenger firmware oppgradering) og nyere støtter RDMA. Uten RDMA så kan CPU bli bottleneck.

Nå er RDMA støtte litt sånn forskjellig rundt omkring, men det skal fungere bra i Linux og Windows. På FreeBSD er det ikkje heilt på plass.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Edit: Skrev først innlegg her, før jeg også postet på freeNAS sitt forum. Setter mitt originale innlegg i en spoiler, og kopierer innlegget mitt fra freenas.org inn her. Jeg gidder ikke oversette til norsk, så interesserte får lese på engelsk. :)

Melder meg på denne tråden. Jeg er i prosess med å bygge min første server. Den skal i utgangspunktet kun brukes som nettverkslagring, og som Plex-server.

Jeg er veldig usikker på komponentene, men tenkte å basere med på AMD Ryzen. En Ryzen 3 2200G til under tusenlappen burde i mine øyne være et godt alternativ, sammen med enten et ASRock X370 Taichi (pga. 10 onboard SATA-porter, til 1700kr), eller et langt billigere hovedkort, og en Host Bus Adapter.

Spørsmål 1. Hvordan er kompatibiliteten til HBA generelt, og mot AMD X370 spesielt? Eller er dette rent software-issue? I så fall, hvordan er kompatibiliteten opp mot freeNAS?

Spørsmål 2: Jeg ønsker å bruke ZFS2 for dobbel diskredudans. Ønsker rundt 30TB lagring, og for rundt 10,000 kroner er jeg usikker på om jeg vil kjøpe 4 8TB disker (WD Red), og sitte igjen med "kun" 16 TB (da kan jeg like godt kjøre RAID0?), eller 10 4TB WD Red-disker, som gir meg ca. 32TB lagring, når man trekker fra 2 disker for redudans.

Spørsmål 3: Med 10 disker og ca. 40TB total kapasitet, og 1-2 plex-brukere samtidig. Vil det være nødvendig med noe mer enn 16GB RAM, og hvor viktig er det med ECC-ram? På freeNAS-forumet strides de lærde, virker det som. Noen sier det er helt essensielt og gambling å ikke ha det, mens andre mener det ikke har veldig mye å si.

First time poster here, and about to do my first server build.

I've wanted to own a descent NAS-server/Plex-server for some time now. After doing some initial research, I have decided on going for freeNAS with ZFS2, instead of unraid, but I have several questions.

My plan is to use a ASRock X370 Taichi motherboard, paired with an AMD Ryzen 3 2200G APU. I'm choosing to buy new, because of poor availability of used stock in my country, and high import fees.

The reasoning behind the motherboard, is because it supports ECC memory, and it has 10 onboard SATA-6 ports, for a total price of around 170$. I have tried to find cheaper combos, where I buy a cheaper motherboard, and a Host Bus Adapter for equal or less money, without being successful.

Also, I don't know much about compatibility between Host Bus Adapters and the AMD X370 platform.

Full parts list:
Motherboard: ASRock X370 Taichi (10 sata-ports, supports ECC RAM)
CPU: AMD Ryzen 3 2200G
RAM: 8-16GB (non-ECC or ECC?)
PSU: Corsair CM550X
Case: Fractal Design Define R6 (with 4 extra HDD-trays, bringing it up to a total of 10 bays)
HDDs: 10x WD Red 4TB

I considered 4x8TB disks, but with my budget of about 1000$ for disks, and wanting dual disk failure redundancy, 4x8TB is both more expensive, and gives far less usable storage (16TB vs. 32TB) with ZFS2.

Total price, including disks, shoud be around 1500$ (500$ for the system, 1000$ for disks)

What do you think about this config?

The things I like are futureproofing, stability, price (obviously), and upgradeability. I will be able to (if required) install several Host Bus Adapters, 10GbE-cards etc., down the line, if required.

When it comes to load, it will at most have 2-3 simultaneous users, streaming up to 1080p streams.

Also, can I combine this with a standard VPN (i.e. nordVPN), and have it appear as a network disk remotely?

Edit: What about this HBA? It is very cheap, and if it is compatible with a cheaper X370 board, it might be cheaper overall)
https://www.ebay.com/itm/LSI-HP-SAS...h=item21379ff700:g:QDEAAOSwKwVaaL3U:rk:8:pf:0

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

samme her, de "lærde" strides om ECC vs. non-ECC. Jeg mener at det ikke er nødvendig, da kan du bruke de pengene på mer disk.

Hvis du skal ha en pool med 30 TB data i, tenk på hvor lang tid det tar med en resilver. Du vil _ikke_ oppleve at en disk til ryker mens poolen kjører resilver hvis du bare har RAID-Z2.

Anbefaling, velg RAID-Z3 istedet, selv om du "mister" mer plass.

Til slutt: en NAS (uansett RAID-nivå) er ikke backup. Men to eller flere NAS'er kan være en backup-løsning, eller del av en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...